Bring och PostNord granskas efter allmänhetens klagomål

Post- och telestyrelsen gör specialgranskning efter att tidigare krav inte gett effekt.

Förra året fick PostNord in 68 000 utdelningsrelaterade klagomål, vilket är en ökning på ungefär 50 procent jämfört med året innan. På grund av den kraftiga ökningen planerar Post- och telestyrelsen, PTS, att göra en specialgranskning av både PostNord och konkurrenten Bring, som också ska ha fått en hel del klagomål.

"Har inte gått tillräckligt snabbt"

Redan förra året krävde PTS förbättringar av de båda postaktörerna, men de ska enligt myndigheten inte ha fått den effekt man hade hoppats på, rapporterar Sveriges Radio.

Annons

- Då tycker vi väl att det inte har gått tillräckligt snabbt i den här anpassningen. Därför har vi då beslutat att genomför en oberoende förstudie som vi kallar det. Dels av vad felen består i och framförallt vilka åtgärder som är rimliga att vidta i det här sammanhanget. Den har alldeles nyss påbörjats och vi hoppas att den ska vara klar här innan semestrarna, säger Sten Selander, avdelningschef vid PTS.

Klagomålen ska ha kommit in till både PTS och till postoperatörerna själva. Bland annat handlar det om brev som delats ut till fel adress, något vi tagit upp tidigare. De felutdelade breven ska ha fått konsekvenser inte minst för personer med skyddad identitet.

– Att man får grannarnas brev, att man inte får brev som man förväntar sig och att de kommit bort, den typen av klagomål. Och vi ser att den tendensen även håller i sig i början av 2016, fortsätter Sten Selander.

Tekniska problem med brevsortering

PostNords förklaring till de utökade antalet klagomål är att det statliga företaget håller på att ställa om från brev till paket som huvudsaklig syssla. För att möta omställningen på marknaden har man infört ett maskinellt brevsorteringssystem som på grund av tekniska problem dessvärre sorterar fel ibland.

- Och där har vi nu rättat upp våra sorteringsprogram för att minska felsorteringarna helt enkelt. Vi tycker att det är jättebra att PTS säkerställer att det finns fakta och vi ser också möjlighet för oss att lära oss där vi har brustit och göra bättre i fortsättningen, säger Erika Ahlqvist vid Postnord.

Enligt Sveriges Radio ska även Bring se positivt på den kommande specialgranskningen. Något som förstås välkomnas av PTS.

- I och med att alla inblandade egentligen har samma ambition att komma till rätta med problemen. Så hoppas vi att man på det här sättet ska kunna åstadkomma detta, säger Sten Selander.

Annons
Annons