Annons

Brister i postutdelningen men ombuden får bra betyg PostNord

Brister i postutdelningen men ombuden får bra betyg

2016-03-15 10:24

Nio av tio är nöjda med PostNords serviceställen men när det gäller postutdelningen där man bor ökar missnöjet.

PostNord har under de senaste åren sett brevvolymerna falla i rask takt. Man är dock långt från den enda distributören som märker av detta och i en ny undersökning utförd av Post- och telestyrelsen, PTS, är trenden tydlig.

Fortfarande skickar nio av tio åtminstone ett brev under ett år, en andel som inte har förändrats sedan 2014, men trenden går dock tydligt mot färre brev. 2012 svarade 56 procent att de skickat fler än 10 brev under ett år. 2015 har andelen sjunkit till 33 procent.

Något som fått PostNord, och andra med dem, att satsa allt mer på e-handelslogistik. Kanske inte helt ologiskt då svensk e-handel ökade med 19 procent förra året enligt PostNords e-barometer. Och enligt PTS uppger drygt sju av tio, 72 procent, att de antingen har köpt eller sålt varor via nätet under det senaste året.

Får post som inte är ens egen

Samtidigt säger var fjärde respondent att de besöker ett av PostNords serviceställen 1-3 gånger per år. 24 procent uppger att de besöker ett serviceställe en gång i månaden. Den vanligaste anledningen till att besöka ett av PostNords serviceställen är för att hämta paket eller tjocka brev.

Annons
Annons

Nio av tio besöker PostNords serviceställen av den orsaken. Nio av tio säger sig även vara nöjda med personalens kunnande och det bemötande de får när de besöker PostNords serviceställen. Något som PostNord dock fått klagomål kring den senaste tiden är posthanteringen.

Nyligen kunde vi berätta att Post- och Telestyrelsen fått in 847 klagomål på den svenska posthanteringen under 2015, att jämföra med 638 klagomål under 2014. Enligt PTS undersökningen är det också endast 75 procent som är nöjda med kvaliteten i utdelningen.

Det är en minskning med nio procentenheter de senaste fem åren, från 84 procent i 2011 års undersökning. De vanligaste orsakerna till att man är missnöjd är att man får post som inte är ens egen, 51 procent, och att posten inte kommer fram på utsatt tid, 41 procent.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Annons
Annons
Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Backar med tre miljoner.

Annons
Annons
BabyBjörn startar dotterbolag i Kina:

BabyBjörn startar dotterbolag i Kina: "Stor potential"

Expanderar i Asien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta