Annons

Brister i postutdelningen men ombuden får bra betyg PostNord

Brister i postutdelningen men ombuden får bra betyg

2016-03-15 10:24

Nio av tio är nöjda med PostNords serviceställen men när det gäller postutdelningen där man bor ökar missnöjet.

PostNord har under de senaste åren sett brevvolymerna falla i rask takt. Man är dock långt från den enda distributören som märker av detta och i en ny undersökning utförd av Post- och telestyrelsen, PTS, är trenden tydlig.

Fortfarande skickar nio av tio åtminstone ett brev under ett år, en andel som inte har förändrats sedan 2014, men trenden går dock tydligt mot färre brev. 2012 svarade 56 procent att de skickat fler än 10 brev under ett år. 2015 har andelen sjunkit till 33 procent.

Något som fått PostNord, och andra med dem, att satsa allt mer på e-handelslogistik. Kanske inte helt ologiskt då svensk e-handel ökade med 19 procent förra året enligt PostNords e-barometer. Och enligt PTS uppger drygt sju av tio, 72 procent, att de antingen har köpt eller sålt varor via nätet under det senaste året.

Får post som inte är ens egen

Samtidigt säger var fjärde respondent att de besöker ett av PostNords serviceställen 1-3 gånger per år. 24 procent uppger att de besöker ett serviceställe en gång i månaden. Den vanligaste anledningen till att besöka ett av PostNords serviceställen är för att hämta paket eller tjocka brev.

Annons
Annons

Nio av tio besöker PostNords serviceställen av den orsaken. Nio av tio säger sig även vara nöjda med personalens kunnande och det bemötande de får när de besöker PostNords serviceställen. Något som PostNord dock fått klagomål kring den senaste tiden är posthanteringen.

Nyligen kunde vi berätta att Post- och Telestyrelsen fått in 847 klagomål på den svenska posthanteringen under 2015, att jämföra med 638 klagomål under 2014. Enligt PTS undersökningen är det också endast 75 procent som är nöjda med kvaliteten i utdelningen.

Det är en minskning med nio procentenheter de senaste fem åren, från 84 procent i 2011 års undersökning. De vanligaste orsakerna till att man är missnöjd är att man får post som inte är ens egen, 51 procent, och att posten inte kommer fram på utsatt tid, 41 procent.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Annons
Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Får nytt toppjobb hos CDON:

Får nytt toppjobb hos CDON: "Jobbar med det jag brinner för"

Nytt ansvarsområde för e-handelsprofilen.

Ny <nobr>e-handel</nobr> gör väggkonst av bilder från Instagram

Ny e-handel gör väggkonst av bilder från Instagram

Från likes till e-handelsinkomst.

Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta