Annons

Brings plan: Ska bli bäst i Sverige på e-handelsleveranser Thomas Tscherning

Brings plan: Ska bli bäst i Sverige på e-handelsleveranser

2018-04-13 07:00

Sålde av Bring Citymail och fokuserar nu fullt ut på e-handeln.

Logistiken brukar beskrivas som det största hindret som kvarstår för att e-handeln ska kunna nå riktigt höga tillväxtnivåer, och allt fler verkar vilja slippa att hämta ut sina varor hos ett ombud.

För en tid sedan publicerade vi en intervju med PostNords nya vd Annemarie Gardshol, som då lyfte fram paketskåp och hemleveranser som svaren på e-handelns logistikproblem.

LÄS ÄVEN: Sverigechefen om framtidens e-handelslogistik

PostNord lär dock få räkna med konkurrens om framtidens e-handelsleveranser. Bland annat av Bring, som nu meddelar att en helt ny e-handelsstrategi har tagits fram av företaget.

- Vi har bestämt att vi ska lägga allt vårt fokus på att leverera den bästa kund- och mottagarupplevelsen på marknaden. Då måste vi vara så nära våra kunder som möjligt för att förstå de behov de har i dag och men också i morgon, säger Thomas Tscherning, divisionschef för expressverksamheten på Bring i Norden, till Ehandel.se.

"Har utvecklat hemleveranserna"

På Bring ser man en kraftig ökning av efterfrågan på hemleveranser, och planen är förstås att gå den till mötes. Thomas Tscherning lyfter fram både paketautomater och traditionell hemleverans, där en person lämnar av varan direkt till mottagaren, som tjänster som kommer att vara eftertraktade.

Men Brings ambition är också att vidareutveckla nyare lösningar, som smarta lås och leverans innanför dörren. Dessutom arbetar företaget med tilläggstjänster som installation och hämtning av emballage.

- Det är vi som var först att erbjuda hemleveranser på kvällar och helger av större varor som till exempel möbler och vitvaror. Vi är och ska vara ledande i utvecklingen i detta segment. Nu kommer vi att utöka detta till att även omfatta de mindre varorna.

"Inte tillräckligt enkelt i dag"

Under våren har Bring byggt en ny digital plattform, som förhoppningsvis ska hjälpa företaget att nå målet om att vara bäst på marknaden. Bland annat ger den nya plattformen minskade tidsfönster för hemleveranser och större valfrihet för Brings kunder. 

Annons
Annons
- Vår uppfattning är att det inte är tillräckligt enkelt och bekvämt att e-handla med hemleverans i dag, framtidens leveranser kommer att bli mer personifierad efter mottagarens behov av mer flexibla lösningar. Något som inte bara gynnar e-handeln utan handeln som sådan, säger Thomas Tscherning, och räknar upp ett antal saker som enligt honom lämnar mer att önska.

Det handlar till exempel om att det ska upplevas som tryggt att få en vara hemlevererad och att man ska veta vem som kommer, och när personen i fråga dyker upp. Men hemleveranserna behöver också göras på ett mer miljövänligt sätt än vad som kanske är fallet i dag, tycker Thomas Tscherning.

Det handlar till exempel om att kunden ska få större valfrihet när, var och hur hon eller han ska få sin leverans, och att det ska upplevas som tryggt att få en vara hemlevererad. Men hemleveranserna behöver också göras på ett mer hållbart sätt ur ett miljöperspektiv än vad som kanske är fallet i dag, tycker Thomas Tscherning.

- Det kommer att bli allt viktigare för mottagaren att leverantören arbetar aktivt med hållbarheten. Och hållbarhet handlar om flera saker, som till exempel att minimera miljöpåverkan och att ha bra arbetsvillkor.

"Ska inte driva ett postbolag"

Bring köpte CityMail år 2002, men har sedan dess - precis som många andra - märkt av att brevmängderna blir allt mindre. Tidigare i år såldes därför CityMail, och affären fick som konsekvens att den nya e-handelsstrategin föll på plats.

- En konsekvens av strategin är att vi inte ska driva ett postbolag, sammanfattar Thomas Tscherning.

Trots de ambitiösa planerna har Bring - åtminstone än så länge - färre anslutna e-handlare än vad konkurrenterna PostNord, DHL och DB Schenker har. Men Bring har ett hemligt vapen för att vinna kampen om kunderna.

"Kan erbjuda en helhet"

Mer exakt rör det sig om en kombination av en "flexibel produktionsstruktur och ett traditionellt paketnätverk", som dessutom till stora delar är tillgängligt i hela Sverige.

- Just kombinationen Bring erbjuder finns det ingen annan på marknaden som har. Genom våra speciallösningar kan vi erbjuda både e-handlarna och deras kunder en större valfrihet vid leveransen. Det ger kunden en bättre köpupplevelse och gör dessutom nätbutikerna mer attraktiva, avslutar Thomas Tscherning.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Modemärket Svea öppnar en speciell fysisk <nobr>e-handelsbutik</nobr>

Modemärket Svea öppnar en speciell fysisk e-handelsbutik

"Ett självklart steg i Sveas digitala transformation".

Annons
Annons
PostNord tar in 3 000 extra för att hantera Black Friday

PostNord tar in 3 000 extra för att hantera Black Friday

Räknar med 900 000 paket under helgen.

Dansk omniaktör tar in italienskt modeproffs som ny VD

Dansk omniaktör tar in italienskt modeproffs som ny VD

Ska satsa på teknisk innovation.

Apotea fyller 6 år - räknar med att sälja för 30 miljoner extra

Apotea fyller 6 år - räknar med att sälja för 30 miljoner extra

Födelsedagspresenten: En miljözon i Morgongåva.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ellos i ny storsatsning - 35 000 kvadrat heminredning

Ellos i ny storsatsning - 35 000 kvadrat heminredning

Bockasjö får ännu ett e-handelsuppdrag.

Halloween är ingen kassako även om många handlare firar

Halloween är ingen kassako även om många handlare firar

Ger inte så mycket, om man inte heter Partykungen.

<nobr>E-handelsjätten</nobr> öppnar sin första mode-popup

E-handelsjätten öppnar sin första mode-popup

Första modesatsningen i den fysiska världen.

Annons
Annons
Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

De vill först och främst ha en riktigt bra e-handel.

Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

"Vi var inte förberedda på efterfrågan".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator

Emakina DBG söker:

Business Unit Director E-commerce


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta