Annons

Britterna spränger miljardvallen för första gången

Britterna spränger miljardvallen för första gången

2015-10-21 14:26

Under årets stora rea-dag, Black Friday, väntas britterna spendera mer än 1 miljard pund på nätet under en och samma dag.

Julhandeln närmar sig och med det de stora shoppingdagarna Black Friday och Cyber Monday. Under förra året gick den brittiska e-handeln varm och under Black Friday ökande försäljningen på nätet med med 135 procent jämfört med 2013.

Årets Black Friday, som i år infaller den 27 november, kommer att bli ännu större. Enligt nya siffror från branschorganisationen IMRG kommer det att e-handlas för 1,07 miljarder pund under dagen. En ökning med 32 procent jämfört med förra årets 820 miljoner pund.

– Årets julhandel kommer att bli ännu ett rekordår för Storbritanniens detaljhandel på nätet. Vi förväntar oss att Black Friday kommer fortsätta att bryta ny mark för onlinehandeln och att den passerar en försäljning på 1 miljard pund under en och samma dag för första gången, säger James Miller, detaljhandelskonsult på Experian Marketing Services.

Måste undvika panik-rea

Storleken och omfattningen av förra årets Black Friday tog många på sängen och blev överväldigande för en del distributörer och återförsäljare då ordervolymerna blev drygt 30 procent större än förväntat.

Annons
Annons

Allt pekar på att årets Black Friday kommer att bli än större då näthandeln fortsätter att öka och fler e-handlare hoppar på rea-dagen. Fördelen är att i år kommer flertalet att vara bättre förberedda på vad som komma skall, men det finns en hel del saker att ha i åtanke.

– Det första är att vi förväntar oss att Black Friday kommer att bli en "Black Friday-period" för vissa återförsäljare som kommer att ha kampanjer under flera dagar eller veckor. Förra årets Black Friday gjorde även att julhandeln fick en sen start, något som fick vissa att köra panik-rea med dåliga vinstmarginaler som följd. I år måste det planeras bättre, säger Justin Opie, vd IMRG.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta