Annons

Brothers ökade e-handeln med 95 procent Brothers nådde framgångar med sina e-handelssatsningar

Brothers ökade e-handeln med 95 procent

2018-06-29 07:52

Hemleverans och e-handelsprofil gjorde susen.

De senaste dagarna har vi kunnat berätta om RNB-koncernens företag Polarn O. Pyret och Man of a Kind, som båda ökat sin onlineförsäljning. Nu visar det sig att ännu ett företag i koncernen har fått en rejält effekt i e-handeln tack vare de satsningar som gjort på det digitala.

Den här gången är det herrmodeskedjan Brothers, som har ökat försälningen i sin svenska e-handel med hela 95 procent, bara under bolagets tredje kvartal, som i företagets fall sträcker sig mellan mars och maj.

Servicekoncept togs från butik till e-handel

RNB konstaterar i sin rapport att omsättningen samtidigt ökade med 2,4 procent till 139,4 miljoner kronor, jämfört med samma kvartal under föregående räkenskapsår. Onlineförsljningen uppges vara en delförklaring till detta.

Annons
Annons

Vidare konstaterar man att det som tycks ha fungerat för att öka e-handeln så kraftigt är att företaget satsat på "attraktiv produktpresentation, smartare marknadsföring och bättre leveransalternativ". Samtidigt ska man ha tagit samma servicekoncept som man haft i koncernens 70 butiker och infört det även i e-handeln.

- Allt från smidigheten att handla till de omfattande produktbeskrivningarna och den manliga stilsäkra inramningen är en förlängning från butiksupplevelsen. För att uppnå bibehållen hög servicegrad hela vägen till kund har som ett första steg även hemleverans adderats som alternativ för storstadsregionerna, skriver företaget i ett pressmeddelande.

"Bössan laddad med e-handelsammunition"

En annan avgörande faktor ska ha varit att Oscar Arrsjö, som beskrivs som något av en e-handelsprofil, anställdes i början av 2018 för att styra upp Brothers digitala närvaro.

- Vi älskar att vara där våra kunder är och leverera det de behöver, när de behöver det. Smakfull stilvägledning, pålitlighet och integration med Brothers gedigna butiksnät uppskattas, vilket tillväxtsiffrorna tydligt avslöjar. Men vi har bara börjat. Bössan är fulladdad med skarp e-handelsammunition inför hösten, säger Oscar Arrsjö, tillförordnad Marketing & E-com Director på Brothers.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta