Budbee ökade med 300% – börjar hämta upp returer

Nytt leveransrekord i traditionellt svag månad.

Under 2017 anslöt sig bland andra Animail och H&M, och nu har skaran e-handlare som använder Budbee för hemleveranser utökats med till exempel Sportamore, Snusbolaget, Lindex, Matsmart och Hobbex.

LÄS ÄVEN: H&M tar hjälp av Budbee för att fixa e-handelsleveranserna

Annons

Julen "slog alla förväntningar"

Och de nya kunderna förde genast med sig en positiv utveckling hos Budbee, som nu rapporterar att januari 2018 blev företagets bästa hittills.

- Efter en fantastisk julförsäljning, som slog alla våra förväntningar, har det nya året kommit igång riktigt starkt. Som tidigare kommunicerats ökade volymerna kring Black Friday med 422 procent, jämfört med året innan. Tillväxten har fortsatt och vi satte nytt leveransrekord under januari, en månad då e-handeln generellt har en lägre försäljning än under julen, konstaterar bolaget i ett pressmeddelande.

Budbee vill inte gå in på exakta siffror angående antal leveranser eller omsättning under januari, men berättar gärna mer om sin tillväxt i ett mejl till Ehandel.se.

- Under januari hade vi 15 procent fler leveranser än under december, och jämför vi januari 2018 med januari 2017 hade vi 300 procent fler leveranser i år, skriver Simon Strindberg, kommersiell chef på Budbee.

Starkast ökning utanför Stockholm

Under 2017 utvidgade Budbee sitt leveransområde från att bara ha omfattat Stockholm, till att även gälla Göteborg och Malmö. Och av allt att döma har den geografiska expansionen bidragit till det nya rekordet för janauri månad.

LÄS ÄVEN: Budbee ökar med Göteborg och Malmö

Bland annat har Budbee sedan lanseringen hunnit med att investera i egna bilar i Malmö samt att bygga automatiska sorteringsanläggningar i de båda städerna.

- Utvecklingen är över förväntan och även i dessa städer hade vi en rekordmånad under januari 2018. Tillväxten i Göteborg och Malmö i januari jämfört med december var större än för Budbee totalt, och landade på en ökning på cirka 20 procent, fortsätter Simon Strindberg.

Annons

LÄS ÄVEN: Egna bilar och elcyklar när fraktbolagen laddar inför julen

Investerar vidare och förväntar sig resultat

Under 2018 förväntar sig Budbee en fortsatt tillväxt. Bolaget skriver i ett pressmeddelande att företaget “är redo att börja skala på riktigt”. Planen är att de investeringar som gjordes under 2017 nu ska börja ge resultat.

Dessutom har Budbee flera nya saker på gång - däribland upphämtningar av returer, som ska lanseras under våren 2018.

- Vi ser att vår strategi - att investera i utvald infrastruktur under det gångna året, bland annat i egna sorteringsanläggningar, har utgjort en viktig del i att vi lyckats växa fort samtidigt som vi har ökat kundnöjdheten. Vi har för 2018 skruvat upp vår investeringsbudget rejält och kommer att fortsätta investera i fler sorteringsanläggningar, fastigheter och fordon för att möta den ökade efterfrågan på våra tjänster, säger Lucas von Hertzen, operativ chef på Budbee, i en kommentar.

Annons