Budbee tar sikte på e-handeln med nya miljoner på fickan

Marknadsplatsen för transporter tar in 10 miljoner kronor från en rad välkända investerare och ska inom kort börja leverera åt ett antal stora e-handlare.

Transtportjänsten Budbee, som tidigare gick under namnet Sendus, relanserades i februari 2015. Vad man erbjuder är en marknadsplats som kopplar samman distributörer med företag som vill få sina varor levererade till kunderna.

Företaget, som tidigare tagit in kapital från bland annat H&M:s vd Karl-Johan Perssons riskkapitalbolag 41:an Invest, Ryska Postens grundare Daniel Pilotti samt Klarna-grundarna Sebastian Siemiatkowski och Victor Jacobsson, ingick nyligen ett djupare samarbete med matkassebolaget Middagsfrid.

Annons

Något som innebär att Budbee, som sedan tidigare haft hand om Middagsfrids leveranser i Stockholm, nu sköter matkasseföretagets distribution över hela Sverige. Nu ska Budbee växla upp ytterligare med ännu en investering i mångmiljonklassen.

Flera stora e-handlare på gång

Enligt Di Digital har bolaget genomfört ytterligare en nyemission där man tagit in 10 miljoner kronor från befintliga investerare, samt affärsängeln Hampus Jakobsson och Gymgrossistens medgrundare David Frykman.

– Vi tar in pengar för att vi vill fortsätta växa och ligga i framkant med vår tjänst. Sen är det ett tufft marknadsklimat och vi vill vara välkapitaliserade för att inte få problem senare, säger Fredrik Hamilton, medgrundare och vd för Budbee till Di Digital.

Och med nya pengar på fickan ska Budbee nu ge sig djupare in i e-handelsvärlden och enligt Fredrik Hamilton kommer man inom kort att börja leverera åt ett antal stora e-handlare.

– Vi har på ett år lyckats väl på matkassemarknaden. Nu känner vi att vi har ett så bra erbjudande att vi kan gå in i mer traditionella e-handelsleveranser. Det är en katastrof hur dåligt det fungerar i dag med postombud och stora tidsspann vid hemleveranser, säger Fredrik Hamilton.

Annons