Butikerna är guld värda för Online Brands e-handel

Koncernen Online Brands breddar sitt omnikanalserbjudande genom ett uppköp av en smyckesbutik i Västervik.

Online Brands bildades hösten 2010 och består av moderbolaget Online Brands Nordic samt det helägda dotterbolaget Hedbergs Guld & Silver, som förutom via sin butik i Dalsjöfors utanför Borås, säljer guld, silver och övriga smycken via nätbutiken Hedbergsguld.se.

2013 förvärvades WatchOnWatch, en klockbutik på nätet som senare införlivades i Hedbergs Gulds e-handelsverksamhet. Målet är att koncernen ska bli marknadsledande inom onlineförsäljning av smycken och armbandsur i Skandinavien.

Annons

Nu tar man ytterligare ett steg i den riktiningen med ett nytt uppköp, nämligen Juvelerare Eric G Andersson i Västervik.

– Vi ser en tydlig omnikanaltrend inom smyckesbranschen, där en stor del av tillväxten kommer att finnas inom e-handeln där köpupplevelsen i butik är ett viktigt inslag i valet av smycke, men där orderläggning och jämförelse i större utsträckning kommer att ske på nätet, säger Mats Bergengren, VD för Online Brands.

E-handeln fortsatt den största butiken

Enligt Bergengren har Online Brands letat efter lönsamma butiker i södra och mellersta Sverige under en tid. Och man ser en stor potential med stora synergieffekter, inte minst e-handelsmässigt när det gäller butiker med kunnig personal, starka varumärken och bra affärslägen.

Utöver det senaste förvärvet ligger Online Brands även i långtgående förhandlingar med ett flertal potentiella förvärvskandidater av liknande storlek som butiken i Västervik.

– E-handeln kommer dock fortsatt att vara vår största butik, och vi är övertygade om att väl integrerade fysiska butiker kommer att driva e-handelstillväxt på ett oerhört starkt sätt, speciellt inom vår bransch, säger Mats Bergengren.

Annons