Annons

Caliroots föll på mållinjen men slog 370 miljoner kronor Andreas Koschnike, vd på Caliroots

Caliroots föll på mållinjen men slog 370 miljoner kronor

2018-08-08 13:43

Ökade med nära 100 miljoner.

För ungefär ett år sedan berättade Andreas Koschnike, vd för e-handelsföretaget Caliroots, att bolaget hade varit lönsamt sett till de 12 senaste månaderna. Företaget såg alltså ut att till sist vara på väg mot svarta siffror, och Koschnike passade i samma veva på att sätta omsättningsmålet för 2017 till 400 miljoner.

LÄS ÄVEN: Caliroots lönsamt - efter tillväxt på 60 procent

Men i en färsk årsredovisning från företaget framgår det att koncernen Californian Roots, som ligger bakom Caliroots, omsatte 370,5 miljoner kronor under 2017. Bolaget missade alltså sitt mål på 400 miljoner, men fick ändå till en rejäl ökning från 2016 års 279 miljoner.

Försämrat resultat 

Samtidigt får Caliroots vänta ett tag till på att de svarta siffrorna ska uppenbara sig i en årsredovisning. Under helåret 2017 slutade e-handelskoncernens resultat på minus 9,1 miljoner kronor, vilket kan jämföras med minus 8,5 miljoner året innan. Företaget ser dock positivt på 2018, som hittills har fört med sig både en ny superomni-butik och ett eget klädmärke.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Caliroots lanserar eget märke: "Har omvärderat situationen"

Californian Roots omfattar totalt tre olika sajter och ett antal fysiska butiker i Stockholm, Göteborg och Berlin. Den absoluta merparten av omsättningen kommer från bolaget Caliroots.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Annons
Annons
Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Videointervju: Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Varför tackade hon nej till Amazon?

Kronans: Kombon fysiska apotek och <nobr>e-handel</nobr> är stark

Kronans: Kombon fysiska apotek och e-handel är stark

Pumpar upp sin omnikanal.

Annons
Annons
Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

De flesta vänder sig endast till Amazon, och är nöjda med det.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta