Annons

Caliroots föll på mållinjen men slog 370 miljoner kronor Andreas Koschnike, vd på Caliroots

Caliroots föll på mållinjen men slog 370 miljoner kronor

2018-08-08 13:43

Ökade med nära 100 miljoner.

För ungefär ett år sedan berättade Andreas Koschnike, vd för e-handelsföretaget Caliroots, att bolaget hade varit lönsamt sett till de 12 senaste månaderna. Företaget såg alltså ut att till sist vara på väg mot svarta siffror, och Koschnike passade i samma veva på att sätta omsättningsmålet för 2017 till 400 miljoner.

LÄS ÄVEN: Caliroots lönsamt - efter tillväxt på 60 procent

Men i en färsk årsredovisning från företaget framgår det att koncernen Californian Roots, som ligger bakom Caliroots, omsatte 370,5 miljoner kronor under 2017. Bolaget missade alltså sitt mål på 400 miljoner, men fick ändå till en rejäl ökning från 2016 års 279 miljoner.

Försämrat resultat 

Samtidigt får Caliroots vänta ett tag till på att de svarta siffrorna ska uppenbara sig i en årsredovisning. Under helåret 2017 slutade e-handelskoncernens resultat på minus 9,1 miljoner kronor, vilket kan jämföras med minus 8,5 miljoner året innan. Företaget ser dock positivt på 2018, som hittills har fört med sig både en ny superomni-butik och ett eget klädmärke.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Caliroots lanserar eget märke: "Har omvärderat situationen"

Californian Roots omfattar totalt tre olika sajter och ett antal fysiska butiker i Stockholm, Göteborg och Berlin. Den absoluta merparten av omsättningen kommer från bolaget Caliroots.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Komplett efter nedläggningarna: Lägger resurserna i Norge

Komplett efter nedläggningarna: Lägger resurserna i Norge

Slutade med Marketplace och lämnade Finland.

Annons
Annons
Erbjuder hemleverans på julafton - men bara i grannlandet

Erbjuder hemleverans på julafton - men bara i grannlandet

De svenska konsumenterna får nöja sig med den 23:e.

E-handelns kamp mot returerna och för miljön

E-handelns kamp mot returerna och för miljön

Onlineshopping förenklar ofta vår vardag, men påverkar miljön på flera sätt.

E-handlare förlorar miljoner i omsättning på dåliga priser

E-handlare förlorar miljoner i omsättning på dåliga priser

Över 70 procent av e-handlarna sägs göra fel.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Välgörenheten goes <nobr>e-handel</nobr> - Swish spiken i kistan för bössan

Välgörenheten goes e-handel - Swish spiken i kistan för bössan

Flera miljarder via nätet.

Jollyroom slår nytt rekord i lageryta

Jollyroom slår nytt rekord i lageryta

E-handelföretagets kraftiga tillväxt kräver löpande investeringar.

Män räddar decemberhandeln - shoppar i sista stund

Män räddar decemberhandeln - shoppar i sista stund

Litar på e-handeln.

Annons
Annons
Topprekrytering hos MQ - hon blir ny försäljningschef

Topprekrytering hos MQ - hon blir ny försäljningschef

"Kommer mycket väl till pass i denna förändringsresa".

Julhandeln har flyttat - supersvag ökning i december

Julhandeln har flyttat - supersvag ökning i december

Total utklassning.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

Polarn O. Pyret söker:

Head of E-commerce

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta