Annons

Caliroots föll på mållinjen men slog 370 miljoner kronor Andreas Koschnike, vd på Caliroots

Caliroots föll på mållinjen men slog 370 miljoner kronor

2018-08-08 13:43

Ökade med nära 100 miljoner.

För ungefär ett år sedan berättade Andreas Koschnike, vd för e-handelsföretaget Caliroots, att bolaget hade varit lönsamt sett till de 12 senaste månaderna. Företaget såg alltså ut att till sist vara på väg mot svarta siffror, och Koschnike passade i samma veva på att sätta omsättningsmålet för 2017 till 400 miljoner.

LÄS ÄVEN: Caliroots lönsamt - efter tillväxt på 60 procent

Men i en färsk årsredovisning från företaget framgår det att koncernen Californian Roots, som ligger bakom Caliroots, omsatte 370,5 miljoner kronor under 2017. Bolaget missade alltså sitt mål på 400 miljoner, men fick ändå till en rejäl ökning från 2016 års 279 miljoner.

Försämrat resultat 

Samtidigt får Caliroots vänta ett tag till på att de svarta siffrorna ska uppenbara sig i en årsredovisning. Under helåret 2017 slutade e-handelskoncernens resultat på minus 9,1 miljoner kronor, vilket kan jämföras med minus 8,5 miljoner året innan. Företaget ser dock positivt på 2018, som hittills har fört med sig både en ny superomni-butik och ett eget klädmärke.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Caliroots lanserar eget märke: "Har omvärderat situationen"

Californian Roots omfattar totalt tre olika sajter och ett antal fysiska butiker i Stockholm, Göteborg och Berlin. Den absoluta merparten av omsättningen kommer från bolaget Caliroots.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Lager 157:s VD om nya sajten:

Lager 157:s VD om nya sajten: "En naggande god kundbas"

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Annons
Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta