Annons

Caliroots lanserar eget märke: Caliroots Essentials live i morgon

Caliroots lanserar eget märke: "Har omvärderat situationen"

2018-06-13 11:00

Tänkte om efter 14 år.

Att lansera ett eget varumärke är å ena sidan något som e-handelsföretaget Caliroots tidigt bestämde sig för att inte göra, men å andra sidan något som vd:n Andreas Koschnike tycker att företaget borde ha gjort för länge sedan.

Det får vi veta när vi tar kontakt med Andreas Koschnike för att höra oss för om varumärket Caliroots Essentials som lanseras i morgon.

- Vi är stolta över att vara ett multibrand-företag. Det har varit vår profil och det kommer det att fortsätta att vara. Men efter 14 år har vi omvärderat situationen och kommit fram till att vi vill ha en plattform där vi kan vara lite mer som vi själva vill, säger han till Ehandel.se.

Fånga upp trender och testa nytt

Enligt Andreas Koschnike ger ett eget varumärke företaget större möjligheter att testa nya saker och att snabbare hoppa på nya trender.

- Möjligheterna är jättestora, sammanfattar han.

En annan fördel som brukar lyftas fram med egna varumärken är att marginalerna förstås blir bättre när minst ett mellanled kapas. Caliroots kläder ska dock vara tillverkade av kvalitetsmaterial i Europa, vilket företagets vd menar gör att marginalerna inte blir lika stora som om produktionen hade skett i till exempel Asien.

Annons
Annons

Med tanke på det, hur har ni valt att prissätta ert märke?

- Vi har lagt oss i mitten. Inte för billigt och inte heller för dyrt.

Minst en kollektion till i år

Caliroots Essentials, som ska säljas både på nätet och i Caliroots butiker i Stockholm och Göteborg, kommer att släppa flera nya produkter under sommaren. I början av hösten väntar dessutom en helt ny kollektion i storlek med den som släpps i morgon.

Att det kan uppstå en konkurrenssituation mellan det egna varumärket och de märken man är återförsäljare för, är inte något som bekymrar Andreas Koschnike. Han menar att det är lättare att få till bra egen produktion nu jämfört med hur det var förr.

- Nu ser man att fler väljer att göra egna saker. Det handlar mer om hur duktig man är själv, avslutar han.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Newbie massköptes på nätet - KappAhl införde maxgräns

Newbie massköptes på nätet - KappAhl införde maxgräns

Fenomenet med Scalping har nått den svenska e-handeln.

Annons
Annons
Business Sweden lanserar USA-guide för svenska <nobr>e-handlare</nobr>

Business Sweden lanserar USA-guide för svenska e-handlare

"Utmaningen är att lyckas sticka ut".

Den mest populära branschen att starta nytt i

Topplista: Den mest populära branschen att starta nytt i

Vi listar branscherna med flest nystartade nätbutiker.

MEDS får bassning - hotas av vite på tre miljoner

MEDS får bassning - hotas av vite på tre miljoner

Förbjuds att ge äldre subventioner från första kronan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Adlibris startar ny e-handel - satsar på inredning

Adlibris startar ny e-handel - satsar på inredning

"Ska bli den ledande e-handelsbutiken".

Fullskalig e-handel för Bergendahls - nyanställer 60

Fullskalig e-handel för Bergendahls - nyanställer 60

Vill erbjuda leverans dagens efter.

Blomsterlandet byggde nytt lager - satsar på e-handeln

Blomsterlandet byggde nytt lager - satsar på e-handeln

"Snabbaste expansionen någonsin i Blomsterlandets historia".

Annons
Annons
Eleven i stor makeover - ansiktslyft och loggbyte

Eleven i stor makeover - ansiktslyft och loggbyte

"Bara början på denna förändringsresa".

Snapchat bekräftar Amazon-ryktet

Snapchat bekräftar Amazon-ryktet

E-handeln flyttar in i appen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Lead Designer med ansvar för UX/UI design och grafisk profil

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta