Annons

Caliroots lanserar eget märke: Caliroots Essentials live i morgon

Caliroots lanserar eget märke: "Har omvärderat situationen"

2018-06-13 11:00

Tänkte om efter 14 år.

Att lansera ett eget varumärke är å ena sidan något som e-handelsföretaget Caliroots tidigt bestämde sig för att inte göra, men å andra sidan något som vd:n Andreas Koschnike tycker att företaget borde ha gjort för länge sedan.

Det får vi veta när vi tar kontakt med Andreas Koschnike för att höra oss för om varumärket Caliroots Essentials som lanseras i morgon.

- Vi är stolta över att vara ett multibrand-företag. Det har varit vår profil och det kommer det att fortsätta att vara. Men efter 14 år har vi omvärderat situationen och kommit fram till att vi vill ha en plattform där vi kan vara lite mer som vi själva vill, säger han till Ehandel.se.

Fånga upp trender och testa nytt

Enligt Andreas Koschnike ger ett eget varumärke företaget större möjligheter att testa nya saker och att snabbare hoppa på nya trender.

- Möjligheterna är jättestora, sammanfattar han.

En annan fördel som brukar lyftas fram med egna varumärken är att marginalerna förstås blir bättre när minst ett mellanled kapas. Caliroots kläder ska dock vara tillverkade av kvalitetsmaterial i Europa, vilket företagets vd menar gör att marginalerna inte blir lika stora som om produktionen hade skett i till exempel Asien.

Annons
Annons

Med tanke på det, hur har ni valt att prissätta ert märke?

- Vi har lagt oss i mitten. Inte för billigt och inte heller för dyrt.

Minst en kollektion till i år

Caliroots Essentials, som ska säljas både på nätet och i Caliroots butiker i Stockholm och Göteborg, kommer att släppa flera nya produkter under sommaren. I början av hösten väntar dessutom en helt ny kollektion i storlek med den som släpps i morgon.

Att det kan uppstå en konkurrenssituation mellan det egna varumärket och de märken man är återförsäljare för, är inte något som bekymrar Andreas Koschnike. Han menar att det är lättare att få till bra egen produktion nu jämfört med hur det var förr.

- Nu ser man att fler väljer att göra egna saker. Det handlar mer om hur duktig man är själv, avslutar han.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Fraktbolagen om årets mycket svåra <nobr>e-handelsdeadline</nobr>

Fraktbolagen om årets mycket svåra e-handelsdeadline

Hur länge vågar man sälja?

Annons
Annons
Den svenska <nobr>e-handeln</nobr> som vill utrota julklappsstressen

Den svenska e-handeln som vill utrota julklappsstressen

"Sveriges mest spännande e-handel".

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

"Vi försöker vara så tydliga vi kan".

Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Anlitade kund till julkampanj.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyndiq blockerar varor som är för dyra:

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: "Är ju ett fyndvaruhus"

Nya regler för sajtens handlare.

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att <nobr>e-handla</nobr>

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att e-handla

"Positivt att fler känner sig trygga med att handla på nätet".

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

"Privatpersoner som importerar".

Annons
Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

Polarn O. Pyret söker:

Head of E-commerce

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta