Annons

Caliroots lanserar eget märke: Caliroots Essentials live i morgon

Caliroots lanserar eget märke: "Har omvärderat situationen"

2018-06-13 11:00

Tänkte om efter 14 år.

Att lansera ett eget varumärke är å ena sidan något som e-handelsföretaget Caliroots tidigt bestämde sig för att inte göra, men å andra sidan något som vd:n Andreas Koschnike tycker att företaget borde ha gjort för länge sedan.

Det får vi veta när vi tar kontakt med Andreas Koschnike för att höra oss för om varumärket Caliroots Essentials som lanseras i morgon.

- Vi är stolta över att vara ett multibrand-företag. Det har varit vår profil och det kommer det att fortsätta att vara. Men efter 14 år har vi omvärderat situationen och kommit fram till att vi vill ha en plattform där vi kan vara lite mer som vi själva vill, säger han till Ehandel.se.

Fånga upp trender och testa nytt

Enligt Andreas Koschnike ger ett eget varumärke företaget större möjligheter att testa nya saker och att snabbare hoppa på nya trender.

- Möjligheterna är jättestora, sammanfattar han.

En annan fördel som brukar lyftas fram med egna varumärken är att marginalerna förstås blir bättre när minst ett mellanled kapas. Caliroots kläder ska dock vara tillverkade av kvalitetsmaterial i Europa, vilket företagets vd menar gör att marginalerna inte blir lika stora som om produktionen hade skett i till exempel Asien.

Annons
Annons

Med tanke på det, hur har ni valt att prissätta ert märke?

- Vi har lagt oss i mitten. Inte för billigt och inte heller för dyrt.

Minst en kollektion till i år

Caliroots Essentials, som ska säljas både på nätet och i Caliroots butiker i Stockholm och Göteborg, kommer att släppa flera nya produkter under sommaren. I början av hösten väntar dessutom en helt ny kollektion i storlek med den som släpps i morgon.

Att det kan uppstå en konkurrenssituation mellan det egna varumärket och de märken man är återförsäljare för, är inte något som bekymrar Andreas Koschnike. Han menar att det är lättare att få till bra egen produktion nu jämfört med hur det var förr.

- Nu ser man att fler väljer att göra egna saker. Det handlar mer om hur duktig man är själv, avslutar han.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Annons
Annons
Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Finansierat kampanjen med 189 procent.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta