Chiquelles VD chockad över den låga andelen returer

"Visste att andelen var låg men inte att den var så låg".

Det har länge varit lite av en sanning i e-handelssammanhang att de aktörer som sysslar med mode är de som är allra värst drabbade av det eviga problemet med returer. För några år sedan angav Zalando en returgrad på 50 procent, och även om den sedan dess förhoppningsvis har krympt i takt med företagets jakt på lönsamhet, så är den gissningsvis fortfarande högre än många andra e-handlares.

Det var till exempel bara några veckor sedan Zalandos konkurrent Boozt gick ut och sade sig ha en returgrad på 30 procent.

Annons

Valde bort storleksguide

Nu går Chiquelle dock ut och meddelar att de ligger betydligt lägre än så. Nämligen på 11 procent, enligt VD:n Pouya Boland som precis ska ha fått siffrorna från företagets styrelse.

- Ja, det kom som en chock för oss också. Vi visste att andelen var låg, men inte att den var så låg, säger han till Ehandel.se när vi kommenterar siffrorna.

Han lyfter upp den låga andelen returer som en viktig ingrediens i receptet bakom Chiquelles framgångar, och berättar att en del av hemligheten faktiskt har legat i att välja bort de traditionella storleksguider som annars brukar ses som en väg till just färre returer.

- Det är värt att notera att vi inte använder någon specifik storleksguide på vår sajt, vi berättar bara vilken storlek modellen har på sig. På så sätt kan kunden jämföra modellen på bilden med sig själv istället för att behöva kolla igenom rader av siffror som kan vara ganska förvirrande eftersom alla produkter är olika i storlekar och mått, skriver företaget i ett pressmeddelande.

"Egen produktion - bättre kvalitetskoll"

Pouya Bolands förhoppning är att andelen returer ska sjunka ytterligare framöver.

- Vi försöker att på alla fronter förbättra siffrorna för att nå våra mål så snabbt som möjligt. Det handlar om hur sajten och beställningsprocessen ser ut, hur kundupplevelsen är och om hur mycket som kommer i retur. Nu ligger vi på 11 procent, men snart når vi förhoppningsvis så lågt som 8 procent, spår Pouya Boland.

En annan framgångsfaktor ska ha varit att Chiquelle började sälja kläder av sitt eget varumärke.

- Vi har högre kvalitetskontroll av våra egna produkter och fabriker, vilket har lett till en signifikant nedgång i procenten defekta produkter, säger Chiquelles COO Hadi Doughforosh.

Annons

Annons