Annons

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent Invigningen av Lab Store på Sveavägen

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

2018-11-15 10:30

Integrerade butiken med huvudkontoret.

Hemfixarkedjan Clas Ohlson är på frammarsh, både på nätet och i butik. Företaget kan för oktober månad rapportera en försäljningsökning med 10 procent och en total omsättning på 755 miljoner kronor.

E-handeln ökar inte oväntat ännu mer och från att i september ha kunnat rapportera en respektabel tillväxt på 38 procent för bolagets nätbutik, så växte den ännu starkare i oktober. Under oktober månad så ska Clas Ohlsons e-handel ha gått från 26 miljoner, förra året, till 40 miljoner i år. En tillväxt på hela 56 procent.

"Betydande marknadsinvesteringar"

En liten del av oktobertillväxten tillskrivs dock kalendereffekten.

Annons
Annons
- Under oktober påverkade kalendereffekten positivt om cirka 2 procentenheter med anledning av fler handelsdagar jämfört med motsvarande period föregående år. I det utmanande marknadsklimat som råder har betydande marknadsinvesteringar gjorts enligt plan för att stärka kundbasen och därigenom driva försäljning såväl i oktober som under den viktiga julhandeln, skriver Clas Ohlsson.

Företagets nysatsningar i den fysiska världen fortsätter också och i mitten av oktober slog man upp en ny “Compact Store” på Södermalm i Stockholm. Företagets ännu nyare koncept “Lab Store” fick även det en tillökning då Clas Ohlson öppnade en Lab Store på Sveavägen i Stockholm i slutet av oktober.

"Testa nya digitala lösningar"

Den nya Lab Store i Stockholm ska även ha integrerats med företagets huvudkontor, för att komma ännu närmare kunderna.

- Det blir en experimentverkstad där vi utvecklar affären tillsammans med kunderna och våra samarbetspartners samt ser goda möjligheter att testa nya digitala lösningar. Genom att integrera vårt Stockholmskontor med Lab Store kommer vi också närmare kunden i fler delar av organisationen, sade Fredrik Uhrbom, Sverigechef på Clas Ohlson, den 26 oktober.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Efter hooverboarden och fidget spinnern: Elbilen nästa hajp?

Efter hooverboarden och fidget spinnern: Elbilen nästa hajp?

"Ligger högt och fortsätter att stiga".

Annons
Annons
Amazon-antiklimax i Stockholm:

Amazon-antiklimax i Stockholm: "Hoppas ni inte lämnar rummet"

Pressträffen hos Amazon Web Services handlade om... Amazon Web Services.

Elgiganten nära 6 miljarder för halvåret - <nobr>e-handeln</nobr> växer mest

Elgiganten nära 6 miljarder för halvåret - e-handeln växer mest

Räknar med över 12 miljoner besök under julhandeln.

H&M-rivalen ökade med 3% - vinsten nådde rekordnivå

H&M-rivalen ökade med 3% - vinsten nådde rekordnivå

Har nu e-handel i över 200 länder.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svärdson om Amazon-hajpen:

Svärdson om Amazon-hajpen: "Skulle ha avslöjats redan"

Pressträff i Stockholm i dag.

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

"Är sannolikt inte naken på underkroppen".

<nobr>E-handelsleverantör</nobr> köper upp B2B-kunnig konkurrent

E-handelsleverantör köper upp B2B-kunnig konkurrent

"En perfect match".

Annons
Annons
Tuff månad för modekedjorna:

Tuff månad för modekedjorna: "Black Friday har negativ effekt"

Ras för skohandeln.

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

Ska inom kort ta "SameDay" till 36 städer.

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta