Annons

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent Invigningen av Lab Store på Sveavägen

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

2018-11-15 10:30

Integrerade butiken med huvudkontoret.

Hemfixarkedjan Clas Ohlson är på frammarsh, både på nätet och i butik. Företaget kan för oktober månad rapportera en försäljningsökning med 10 procent och en total omsättning på 755 miljoner kronor.

E-handeln ökar inte oväntat ännu mer och från att i september ha kunnat rapportera en respektabel tillväxt på 38 procent för bolagets nätbutik, så växte den ännu starkare i oktober. Under oktober månad så ska Clas Ohlsons e-handel ha gått från 26 miljoner, förra året, till 40 miljoner i år. En tillväxt på hela 56 procent.

"Betydande marknadsinvesteringar"

En liten del av oktobertillväxten tillskrivs dock kalendereffekten.

Annons
Annons
- Under oktober påverkade kalendereffekten positivt om cirka 2 procentenheter med anledning av fler handelsdagar jämfört med motsvarande period föregående år. I det utmanande marknadsklimat som råder har betydande marknadsinvesteringar gjorts enligt plan för att stärka kundbasen och därigenom driva försäljning såväl i oktober som under den viktiga julhandeln, skriver Clas Ohlsson.

Företagets nysatsningar i den fysiska världen fortsätter också och i mitten av oktober slog man upp en ny “Compact Store” på Södermalm i Stockholm. Företagets ännu nyare koncept “Lab Store” fick även det en tillökning då Clas Ohlson öppnade en Lab Store på Sveavägen i Stockholm i slutet av oktober.

"Testa nya digitala lösningar"

Den nya Lab Store i Stockholm ska även ha integrerats med företagets huvudkontor, för att komma ännu närmare kunderna.

- Det blir en experimentverkstad där vi utvecklar affären tillsammans med kunderna och våra samarbetspartners samt ser goda möjligheter att testa nya digitala lösningar. Genom att integrera vårt Stockholmskontor med Lab Store kommer vi också närmare kunden i fler delar av organisationen, sade Fredrik Uhrbom, Sverigechef på Clas Ohlson, den 26 oktober.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Adlibris storförlust: Minus 125 miljoner kronor

Adlibris storförlust: Minus 125 miljoner kronor

"Om vi når vinst under 2019 beror på hur mycket vi satsar".

Annons
Annons
Sportamore tar klivet utanför Norden - här är nästa land

Sportamore tar klivet utanför Norden - här är nästa land

Större totalmarknad ska minska risken med "skiftande" väder.

Så mycket växte e-handeln 2018:

Så mycket växte e-handeln 2018: "En milstolpe"

Stod för all tillväxt i sällanköpshandeln.

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

"Kan inte gå på några bilevenemang utan att jag blir igenkänd".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Annons
Annons
Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta