Clas Ohlson lägger ner alla sina butiker i UK och Tyskland

"Går efter 10 år fortsatt med betydande förlust".

Clas Ohlson ska avveckla sina butiksnät i Storbritannien och Tyskland för att istället satsa fullt ut på sin verksamhet i Norden samt på e-handel i de aktuella länderna. Det beskedet kom nu på morgonen i samband med att bolaget släppte sina siffror för årets första halvår.

Har bara kvar e-handeln

Bakgrunden till beslutet är att butikerna i Storbritannien och Tyskland inte är lönsamma.

Annons

- Verksamheten i Storbritannien går efter 10 år fortsatt med betydande förlust även efter de åtgärder som vidtagits för att optimera butiksnätet de senaste åren. Utvärderingen av den pilot som gjorts med fyra butiker i Tyskland visar att verksamheten inte förmår leverera enligt plan och att rätt förutsättningar därmed inte finns för att nå lönsamhet, säger Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå i ett pressmeddelande.

- Med detta som bakgrund kommer butiksnätet i Storbritannien och Tyskland att avvecklas och vår närvaro på dessa marknader, i linje med den nya inriktningen, koncentreras till e-handel. Denna inriktning ger oss möjlighet att utveckla en skalbar affärsmodell inledningsvis för Storbritannien, Tyskland och på sikt andra marknader.

Fler e-handelsdagar inför julen

Under årets tredje kvartal ska Clas Ohlson totalt sett ha ökat sin försäljning med 8 procent till över 2,1 miljarder kronor. Samtidigt ska bolagets e-handel ha ökat med 43 procent. Resultatet sjönk till 25 miljoner kronor från 96 miljoner motsvarande kvartal förra året.

Flera satsningar ska ha gjorts för att ge företagets e-handel en extra stark avslutning på året. 

- Under kvartalet har vi stärkt vår e-handelsplattform med ett bredare sortiment, en utökad digital förmåga och leveranskapacitet hem till kund. Vi har därmed rustat för att hantera den ökning vi förväntar oss under den förestående julhandeln och samtidigt grundat för en e-handelsplattform förberedd för fortsatt tillväxt. Vår stärkta förmåga online ger oss åtta fler e-handelsdagar inför julen jämfört med förra året.

Ett hundratal produkter på Amazon

Clas Ohlson har nu inlett sitt samarbete med Mathem, vilket hittills ska ha fått positiv respons från kunderna. I dagsläget skickar tre av Clas Ohlsons butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö varor direkt till Mathems centrallager. Därifrån skickas de sedan ut till slutkunderna via Mathems bilar.

Dessutom har Clas Ohlson flera andra e-handelsrelaterade nyheter att förmedla.

- Vår Click & Collect-lösning har mottagits mycket positivt. Cirka 30 procent av våra svenska online-kunder väljer detta leveransalternativ. Via samarbetet med Amazon UK erbjuder vi nu ett hundratal produkter via deras plattform till kunder i Storbritannien. Test av nya butikskoncept såsom Lab store och Concept store fortsätter, säger Lotta Lyrå.

Annons

Annons