Coca-Colas VD talar ut i media: ”E-handeln är ett problem”

Först hälsotrenden och nu e-handeln - Coca Cola har det inte lätt.

En läsk på väg ut ur mataffären eller något att dricka när törsten kickar in efter flera timmar på ett köpcentrum. Hittills har Coca-Cola till stor del förlitat sig på att de så kallade spontankunderna ska bidra med en stor del av försäljningen. När allt fler istället vänder sig till nätet för att handla innebär det alltså problem för läskjätten.

Aktien tappade nära 5 procent

Det menar företagets nye VD James Quincey, som nyligen gick ut och berättade om sin oro över den ökande digitaliseringen i en intervju med tidningen Bloomberg.

Annons

- Digitaliseringen har ändrat sättet människor beter sig på. Det påverkar även de kategorier som inte var den egentliga anledningen till varför man skulle göra ett inköp, säger han till tidningen.

Problemet är enligt Quincey att den nya tidens konsumenter inte bara plockar upp en Coca-Cola i samband med sina inköp, helt enkelt eftersom de ofta inte passerar några läskautomater eller affärer. Enligt Bloomberg har bland annat detta fått Coca-Colas aktie att falla med 4,9 procent det senaste året.

Glasflaskor går bort

Bortsett från den ökande e-handeln - inom både detaljhandel och livsmedel - ska Coca-Cola ha påverkats negativt av trenden att beställa hem mat från restauranger. Läskföretaget har nämligen vant sig vid att tjäna pengar på att sälja bland annat glasflaskor till restaurangerna - och de i sin tur har visat sig vara opraktiska när middagen ska levereras med motorcykel hem till kunden.

Annons