Annons

Coca-Colas VD talar ut i media: Coca-Colas VD James Quincey

Coca-Colas VD talar ut i media: "E-handeln är ett problem"

2017-05-29 08:59

Först hälsotrenden och nu e-handeln - Coca Cola har det inte lätt.

En läsk på väg ut ur mataffären eller något att dricka när törsten kickar in efter flera timmar på ett köpcentrum. Hittills har Coca-Cola till stor del förlitat sig på att de så kallade spontankunderna ska bidra med en stor del av försäljningen. När allt fler istället vänder sig till nätet för att handla innebär det alltså problem för läskjätten.

Aktien tappade nära 5 procent

Det menar företagets nye VD James Quincey, som nyligen gick ut och berättade om sin oro över den ökande digitaliseringen i en intervju med tidningen Bloomberg.

- Digitaliseringen har ändrat sättet människor beter sig på. Det påverkar även de kategorier som inte var den egentliga anledningen till varför man skulle göra ett inköp, säger han till tidningen.

Problemet är enligt Quincey att den nya tidens konsumenter inte bara plockar upp en Coca-Cola i samband med sina inköp, helt enkelt eftersom de ofta inte passerar några läskautomater eller affärer. Enligt Bloomberg har bland annat detta fått Coca-Colas aktie att falla med 4,9 procent det senaste året.

Annons
Annons

Glasflaskor går bort

Bortsett från den ökande e-handeln - inom både detaljhandel och livsmedel - ska Coca-Cola ha påverkats negativt av trenden att beställa hem mat från restauranger. Läskföretaget har nämligen vant sig vid att tjäna pengar på att sälja bland annat glasflaskor till restaurangerna - och de i sin tur har visat sig vara opraktiska när middagen ska levereras med motorcykel hem till kunden.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Annons
Annons
Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Annons
Annons
Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta