Annons

Cyber Monday tappar på grund av Black Friday Cyber Monday tappar mark

Cyber Monday tappar på grund av Black Friday

2015-11-30 16:16

I takt med att återförsäljarna lägger mer krut på Black Friday väljer allt fler konsumenter bort e-handelns motsvarighet Cyber Monday.

Färre konsumenter förväntas shoppa online under årets upplaga av Cyber Monday än jämfört med förra året. Något som till stor del beror på att e-handlarna i år valt att lägger mer fokus på Black Friday, samtidigt som många kört kampanjer under hela förra veckan.

Det enligt en ny undersökning, framtagen av the National Retail Federation, som räknar med att 121,3 miljoner konsumenter kommer att shoppa online under måndagen. En minskning med 4,4 procent och 126,9 miljoner förra året, skriver Internet retailer.

Enligt undersökningen planerar 49,5 procent av alla konsumenter att shoppa online under Cyber Monday. Något som innebär att det är första gången sedan 2010 som färre än hälften av alla konsumenter planerar att e-handla under Cyber Monday.

Annons
Annons

Helgen fortsätter att utvecklas

Nyligen publicerade Deloitte en annan undersökning som visade att Black Friday nu är den enskilt största shoppingdagen online i USA. Något som innebär att dagen passerat Cyber Monday, som är e-handelns motsvarighet till Black Friday, och som lanserades i mitten av 2000-talet.

Men även om färre människor förväntas handla online under Cyber Monday, behöver det inte betyda att konsumenterna förväntas handla mindre under årets julhandel som helhet. Eller att dagen tappat sin forna glans, snarare är det så att de enskilda dagarna håller på att smälta ihop till en lång rea-helg.

– Cyber Monday kommer att bli en stor dag, det råder ingen tvekan om det. Den här helgen och julhandeln fortsätter att utvecklas och börjar samtidigt mycket tidigare än Thanksgiving-helgen, säger Matthew Shay, VD för National Retail Federation.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta