Annons

Daniel Wellington förlorar rättstvisten mot Ur & Penn Daniel Wellington har inte tiden på sin sida, den här gången

Daniel Wellington förlorar rättstvisten mot Ur & Penn

2018-05-18 14:20

Får punga ut med över en halv miljon.

För en månad sedan kunde vi berätta att Daniel Wellington valt att stämma det svenska företaget Ur & Penn, då e-handlaren tyckte att konkurrenten hade tagit fram en klocka som var i det närmaste en kopia av en av Wellingtons mest populära egna klockor.

LÄS ÄVEN: Daniel Wellington stämmer detaljhandlare för klockkopia

Daniel Wellington krävde även att få information av Ur & Penn om vem som hade tillverkat de påstådda kopiorna och krävde att tillverkningen skulle stoppas. Så blir inte fallet, rapporterar nu Di Digital. Orsaken är, enligt Patent- och marknadsdomstolen, att Wellingtons klocka inte är tillräckligt unik för att skyddas av upphovsrätt.

Ville tvinga fram sociala medier-erkännande

Daniel Wellington å sin sida hade istället krävt att Ur & Penns klockor skulle förstöras och att företaget skulle betala skadestånd - samt tvingas att sprida domstolens beslut genom annonser på sociala medier.

Annons
Annons

Dessutom krävde Daniel Wellington att Ur & Penns klockor skulle förstöras, att Ur & Penn skulle betala skadestånd och att Ur & Penn skulle tvingas sprida domstolens beslut genom annonser i sociala medier.

Får betala rättegången

Detta ska Ur & Penn dock ha vägrat, enligt domen. Och domstolen går nu alltså på Ur & Penns linje. Nu blir det istället Daniel Wellington som får stå för rättegångskostnaderna på drygt 600 000 kronor. Förvisso småpengar för Filip Tysander.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Fraktbolagen om årets mycket svåra <nobr>e-handelsdeadline</nobr>

Fraktbolagen om årets mycket svåra e-handelsdeadline

Hur länge vågar man sälja?

Annons
Annons
Den svenska <nobr>e-handeln</nobr> som vill utrota julklappsstressen

Den svenska e-handeln som vill utrota julklappsstressen

"Sveriges mest spännande e-handel".

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

"Vi försöker vara så tydliga vi kan".

Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Anlitade kund till julkampanj.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyndiq blockerar varor som är för dyra:

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: "Är ju ett fyndvaruhus"

Nya regler för sajtens handlare.

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att <nobr>e-handla</nobr>

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att e-handla

"Positivt att fler känner sig trygga med att handla på nätet".

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

"Privatpersoner som importerar".

Annons
Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

Polarn O. Pyret söker:

Head of E-commerce

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta