Annons

Daniel Wellington förlorar rättstvisten mot Ur & Penn Daniel Wellington har inte tiden på sin sida, den här gången

Daniel Wellington förlorar rättstvisten mot Ur & Penn

2018-05-18 14:20

Får punga ut med över en halv miljon.

För en månad sedan kunde vi berätta att Daniel Wellington valt att stämma det svenska företaget Ur & Penn, då e-handlaren tyckte att konkurrenten hade tagit fram en klocka som var i det närmaste en kopia av en av Wellingtons mest populära egna klockor.

LÄS ÄVEN: Daniel Wellington stämmer detaljhandlare för klockkopia

Daniel Wellington krävde även att få information av Ur & Penn om vem som hade tillverkat de påstådda kopiorna och krävde att tillverkningen skulle stoppas. Så blir inte fallet, rapporterar nu Di Digital. Orsaken är, enligt Patent- och marknadsdomstolen, att Wellingtons klocka inte är tillräckligt unik för att skyddas av upphovsrätt.

Ville tvinga fram sociala medier-erkännande

Daniel Wellington å sin sida hade istället krävt att Ur & Penns klockor skulle förstöras och att företaget skulle betala skadestånd - samt tvingas att sprida domstolens beslut genom annonser på sociala medier.

Annons
Annons

Dessutom krävde Daniel Wellington att Ur & Penns klockor skulle förstöras, att Ur & Penn skulle betala skadestånd och att Ur & Penn skulle tvingas sprida domstolens beslut genom annonser i sociala medier.

Får betala rättegången

Detta ska Ur & Penn dock ha vägrat, enligt domen. Och domstolen går nu alltså på Ur & Penns linje. Nu blir det istället Daniel Wellington som får stå för rättegångskostnaderna på drygt 600 000 kronor. Förvisso småpengar för Filip Tysander.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Annons
Annons
Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Annons
Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta