Annons

Daniel Wellington förlorar rättstvisten mot Ur & Penn Daniel Wellington har inte tiden på sin sida, den här gången

Daniel Wellington förlorar rättstvisten mot Ur & Penn

2018-05-18 14:20

Får punga ut med över en halv miljon.

För en månad sedan kunde vi berätta att Daniel Wellington valt att stämma det svenska företaget Ur & Penn, då e-handlaren tyckte att konkurrenten hade tagit fram en klocka som var i det närmaste en kopia av en av Wellingtons mest populära egna klockor.

LÄS ÄVEN: Daniel Wellington stämmer detaljhandlare för klockkopia

Daniel Wellington krävde även att få information av Ur & Penn om vem som hade tillverkat de påstådda kopiorna och krävde att tillverkningen skulle stoppas. Så blir inte fallet, rapporterar nu Di Digital. Orsaken är, enligt Patent- och marknadsdomstolen, att Wellingtons klocka inte är tillräckligt unik för att skyddas av upphovsrätt.

Ville tvinga fram sociala medier-erkännande

Daniel Wellington å sin sida hade istället krävt att Ur & Penns klockor skulle förstöras och att företaget skulle betala skadestånd - samt tvingas att sprida domstolens beslut genom annonser på sociala medier.

Annons
Annons

Dessutom krävde Daniel Wellington att Ur & Penns klockor skulle förstöras, att Ur & Penn skulle betala skadestånd och att Ur & Penn skulle tvingas sprida domstolens beslut genom annonser i sociala medier.

Får betala rättegången

Detta ska Ur & Penn dock ha vägrat, enligt domen. Och domstolen går nu alltså på Ur & Penns linje. Nu blir det istället Daniel Wellington som får stå för rättegångskostnaderna på drygt 600 000 kronor. Förvisso småpengar för Filip Tysander.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Annons
Annons
Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Finansierat kampanjen med 189 procent.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta