Annons

Daniel Wellington och Chiquelle hörs mest i bruset Filip Tysanders bolag fascinerar i media

Daniel Wellington och Chiquelle hörs mest i bruset

2018-02-02 11:45

Ny undersökning har avslöjat vilka e-handlare det pratas mest om.

Chiquelle fick flest omnämnanden, men Daniel Wellington hade störst andel organisk trafik. Den slutsatsen drar mediebevakningsbolaget Signal Signal, som under perioden 1 september 2017 till 31 januari 2018 har undersökt hur ofta olika e-handelsföretag nämns i poddar och på Youtube, samt i radio och TV.

Bloggare pratade mest 

I undersökningen ingick - utöver Chiquelle och Daniel Wellington - Zalando, NA-KD, Grand Frank och Nelly. Flest gånger nämndes som sagt Chiquelle vars namn under den aktuella perioden togs upp 172 gånger. Sist bland de undersökta e-handlarna hamnade Nelly, med totalt 40 omnämnanden i poddar och på Youtube under den aktuella perioden.

Bloggar och Youtubekanaler som drivs av influencers som Jocke & Jonna, Misslisibell och Bianca Ingrosso, var ovanligt flitiga i att nämna e-handelsföretagens namn, men bevakningsföretaget hittade också en hel del omnämnanden hos aktörer som SVT, Ekonomiekot och i tidningen Breakits podcast. Den senare ska bland annat ha lyft Zalando och Daniel Wellington relativt många gånger.

Annons
Annons

Analys i jakt på sponsring 

Undersökningen har även gjort ett försök att undersöka hur stor andel av omnämnandena som var organiska respektive sponsrade. Enligt bolaget lyftes Daniel Wellington organiskt flest gånger, medan andelen organiska omnämnanden var störst hos Nelly. I andra änden hamnade Chiquelle, som i stort sett endast nämndes i sponsrade sammanhang.

Vad som är organisk respektive köpt trafik, har Signal Signal avgjort genom “en manuell redaktionell analys”. Youtubers och poddare säger själva om inlägget är sponsrat av ett företag eller inte, meddelar företaget i ett mejl till Ehandel.se.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Annons
Annons
Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Annons
Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta