Annons

Daniel Wellington och Chiquelle hörs mest i bruset Filip Tysanders bolag fascinerar i media

Daniel Wellington och Chiquelle hörs mest i bruset

2018-02-02 11:45

Ny undersökning har avslöjat vilka e-handlare det pratas mest om.

Chiquelle fick flest omnämnanden, men Daniel Wellington hade störst andel organisk trafik. Den slutsatsen drar mediebevakningsbolaget Signal Signal, som under perioden 1 september 2017 till 31 januari 2018 har undersökt hur ofta olika e-handelsföretag nämns i poddar och på Youtube, samt i radio och TV.

Bloggare pratade mest 

I undersökningen ingick - utöver Chiquelle och Daniel Wellington - Zalando, NA-KD, Grand Frank och Nelly. Flest gånger nämndes som sagt Chiquelle vars namn under den aktuella perioden togs upp 172 gånger. Sist bland de undersökta e-handlarna hamnade Nelly, med totalt 40 omnämnanden i poddar och på Youtube under den aktuella perioden.

Bloggar och Youtubekanaler som drivs av influencers som Jocke & Jonna, Misslisibell och Bianca Ingrosso, var ovanligt flitiga i att nämna e-handelsföretagens namn, men bevakningsföretaget hittade också en hel del omnämnanden hos aktörer som SVT, Ekonomiekot och i tidningen Breakits podcast. Den senare ska bland annat ha lyft Zalando och Daniel Wellington relativt många gånger.

Annons
Annons

Analys i jakt på sponsring 

Undersökningen har även gjort ett försök att undersöka hur stor andel av omnämnandena som var organiska respektive sponsrade. Enligt bolaget lyftes Daniel Wellington organiskt flest gånger, medan andelen organiska omnämnanden var störst hos Nelly. I andra änden hamnade Chiquelle, som i stort sett endast nämndes i sponsrade sammanhang.

Vad som är organisk respektive köpt trafik, har Signal Signal avgjort genom “en manuell redaktionell analys”. Youtubers och poddare säger själva om inlägget är sponsrat av ett företag eller inte, meddelar företaget i ett mejl till Ehandel.se.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta