Annons

Daniel Wellington och Chiquelle hörs mest i bruset Filip Tysanders bolag fascinerar i media

Daniel Wellington och Chiquelle hörs mest i bruset

2018-02-02 11:45

Ny undersökning har avslöjat vilka e-handlare det pratas mest om.

Chiquelle fick flest omnämnanden, men Daniel Wellington hade störst andel organisk trafik. Den slutsatsen drar mediebevakningsbolaget Signal Signal, som under perioden 1 september 2017 till 31 januari 2018 har undersökt hur ofta olika e-handelsföretag nämns i poddar och på Youtube, samt i radio och TV.

Bloggare pratade mest 

I undersökningen ingick - utöver Chiquelle och Daniel Wellington - Zalando, NA-KD, Grand Frank och Nelly. Flest gånger nämndes som sagt Chiquelle vars namn under den aktuella perioden togs upp 172 gånger. Sist bland de undersökta e-handlarna hamnade Nelly, med totalt 40 omnämnanden i poddar och på Youtube under den aktuella perioden.

Bloggar och Youtubekanaler som drivs av influencers som Jocke & Jonna, Misslisibell och Bianca Ingrosso, var ovanligt flitiga i att nämna e-handelsföretagens namn, men bevakningsföretaget hittade också en hel del omnämnanden hos aktörer som SVT, Ekonomiekot och i tidningen Breakits podcast. Den senare ska bland annat ha lyft Zalando och Daniel Wellington relativt många gånger.

Annons
Annons

Analys i jakt på sponsring 

Undersökningen har även gjort ett försök att undersöka hur stor andel av omnämnandena som var organiska respektive sponsrade. Enligt bolaget lyftes Daniel Wellington organiskt flest gånger, medan andelen organiska omnämnanden var störst hos Nelly. I andra änden hamnade Chiquelle, som i stort sett endast nämndes i sponsrade sammanhang.

Vad som är organisk respektive köpt trafik, har Signal Signal avgjort genom “en manuell redaktionell analys”. Youtubers och poddare säger själva om inlägget är sponsrat av ett företag eller inte, meddelar företaget i ett mejl till Ehandel.se.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Annons
Annons
Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Livsmedelsjätte lanserar prenumerationsmodell för frakt.

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Redan sålt till kunder i 13 länder.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Avslöjar: Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Drivs vidare av nytt bolag.

Klarnas VD efter mötet med ministrarna:

Klarnas VD efter mötet med ministrarna: "Behövs utbildning"

Pratade om ID-kapningar och överskuldsättning.

Annons
Annons
Han tar över blomsterkoncernen

Han tar över blomsterkoncernen

Ny chef för det nordiska storföretaget.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta