Annons

Daniel Wellington storsatsar på fysiska butiker i USA Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander när han tog emot utmärkelsen Årets manliga stjärnskott 2016

Daniel Wellington storsatsar på fysiska butiker i USA

2018-02-07 09:25

Företaget ska få hjälp att kartlägga var kunderna finns med hjälp av AI.

Kanske kan Daniel Wellington bli undantaget som bekräftar regeln. Företagets start som en nästan osannolikt framgångsrik e-handlare är närmast unik. Denna saga är nu på god väg att kompletteras av ytterligare ett kapitel i boken, nämligen det om hur företaget gått från att vara en renodlad e-handlare till att nu alltmer fokusera på att öppna fysiska butiker.

Tidigare har vi exempelvis berättat om att Daniel Wellington bara i år planerar att öppna 300 fysiska butiker runt om i världen.

LÄS ÄVEN: Daniel Wellington byter spår - öppnar 300 butiker i år 

Annons
Annons

Kartlägger var butikerna ska öppna

Nu meddelar konsultföretaget Ateles att de har fått i uppdrag att hjälpa klockföretaget. Detta ska ske genom artificiell intelligens, AI, och så kallad machine learning. Tanken är att nu att klockföretaget, med teknikens hjälp, ska kunna kartlägga "geografiskt optimala platser som fångar upp Daniel Wellingtons kundsegment på den nordamerikanska marknaden". 

- Vi är otroligt glada över att Daniel Wellington ger oss förtroendet att hjälpa dem i en sådan komplex beslutsprocess. Den data som tas fram och analyseras är så pass träffsäker att vi utifrån den kan identifiera exakt i vilket område och på vilken gata Daniel Wellingtons målgrupp finns, säger Ateles Consultings vd Pär Eliasson i ett pressmeddelande.

Syftet med samarbetet är alltså att förbereda Daniel Wellington inför den kommande butiksexpansionen i främst USA och målet sägs vara att e-handlaren genom de nya fysiska butikerna ska kunna ta marknadsandelar från sina konkurrenter.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta