Annons

Daniel Wellington storsatsar på fysiska butiker i USA Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander när han tog emot utmärkelsen Årets manliga stjärnskott 2016

Daniel Wellington storsatsar på fysiska butiker i USA

2018-02-07 09:25

Företaget ska få hjälp att kartlägga var kunderna finns med hjälp av AI.

Kanske kan Daniel Wellington bli undantaget som bekräftar regeln. Företagets start som en nästan osannolikt framgångsrik e-handlare är närmast unik. Denna saga är nu på god väg att kompletteras av ytterligare ett kapitel i boken, nämligen det om hur företaget gått från att vara en renodlad e-handlare till att nu alltmer fokusera på att öppna fysiska butiker.

Tidigare har vi exempelvis berättat om att Daniel Wellington bara i år planerar att öppna 300 fysiska butiker runt om i världen.

LÄS ÄVEN: Daniel Wellington byter spår - öppnar 300 butiker i år 

Annons
Annons

Kartlägger var butikerna ska öppna

Nu meddelar konsultföretaget Ateles att de har fått i uppdrag att hjälpa klockföretaget. Detta ska ske genom artificiell intelligens, AI, och så kallad machine learning. Tanken är att nu att klockföretaget, med teknikens hjälp, ska kunna kartlägga "geografiskt optimala platser som fångar upp Daniel Wellingtons kundsegment på den nordamerikanska marknaden". 

- Vi är otroligt glada över att Daniel Wellington ger oss förtroendet att hjälpa dem i en sådan komplex beslutsprocess. Den data som tas fram och analyseras är så pass träffsäker att vi utifrån den kan identifiera exakt i vilket område och på vilken gata Daniel Wellingtons målgrupp finns, säger Ateles Consultings vd Pär Eliasson i ett pressmeddelande.

Syftet med samarbetet är alltså att förbereda Daniel Wellington inför den kommande butiksexpansionen i främst USA och målet sägs vara att e-handlaren genom de nya fysiska butikerna ska kunna ta marknadsandelar från sina konkurrenter.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta