De är e-handlarnas röst i EU: ”Vissa förslag är ren galenskap”

Ehandel.se åkte till Bryssel för att ta reda på vad e-handelsorganisationen EMOTA egentligen gör.

Det är länge sedan handel var något som bara skedde innanför det egna landets gränser. Med den växande e-handeln har utvecklingen mot det internationella ökat ytterligare, och de senaste åren har EU gjort flera insatser för att skapa vad som brukar kallas en digital inre marknad, allt för att det ska bli så bra som möjligt för de som bor och verkar inom EU.

Men allt är inte guld och gröna skogar när det kommer till handel över gränserna, och när det kommer till e-handel finns det en hel del att ta itu med. Det menar e-handelsorganisationen EMOTA som arbetar med att se till e-handlarnas intressen i EU. Ehandel.se hängde med organisationens svenske ordförande Jörgen Bödmar (tidigare VD för DesignOnline) på ett besök i Belgien.

Annons

- Det är faktiskt en svår uppgift vi har för alla förslag till beslut som kommer fram i Bryssel är absolut inte bra. Det finns ett antal förslag som vi tyvärr måste slåss mot. Just nu försöker vi att gå från en ganska defensiv till en mer offensiv strategi, inleder Maurits Bruggink, generalsekreterare för EMOTA, när vi kommer ner till Bryssel.

"Försöker att flika in med sunt förnuft"

På EMOTA:s ganska blygsamma kontor arbetar fyra heltidsanställda personer med lobbyistverksamhet inom e-handelsområdet. Det kan handla om regler för paketleveranser, betalmetoder, datasäkerhet, konsumenträttigheter och skatteupplägg. Enligt Jörgen Bödmar och Maurits Bruggink har organisationen mer att göra än någonsin tidigare.

- Det pågår politisk utveckling inom alla dessa områden och vi försöker att flika in i alla de diskussionerna med sunt förnuft så att vi kan få till bättre lagar och regler. Då och då har vi framgångar, säger Maurits Bruggink.

De två återkommer flera gånger till att det finns en del problem med saker som föreslås inom EU, och uttrycker till och med att det är trots EU snarare än tack vare EU som e-handeln över gränserna fungerar. Mycket av det som föreslås är till konsumenternas fördel, snarare än till e-handlarnas. Ett exempel är den omtalade GEO-blocking-lagen, som åtminstone till en början hade för avsikt att tvinga e-handlarna att sälja till samma villkor i alla EU:s medlemsländer.

- Vissa av de förslag som läggs är rena galenskapen, men vi försöker att ha en positiv agenda. Om tre år vill vi vara här, om fem år vill vi vara här, och så vidare, säger Maurits.

Är problemet att det är för många regler eller för få?

- Europa är fragmenterat så en inre marknad för e-handel existerar inte. Det är vår utgångspunkt. EU gör vissa bra saker men också saker som är mindre bra. Så inom vissa områden sker förbättringar men inom andra sker försämringar och det är det vi måste hantera, säger Maurits, och fortsätter:

- Det finns många exempel där EU är så upptaget med konsumenträttigheter som ingen ens har frågat efter. Det bästa exemplet är det här med cookie-lagen, varenda kund du frågar är irriterad på den. Den tjänar inget syfte.

Annons

"Olika regler hinder för att gå utomlands"

Jörgen Bödmar tillägger att det är lättare att som e-handlare förhålla sig till regler som är standardiserade. I dagsläget uppskattar han att ungefär 80 procent av handelsreglerna i EU är harmoniserade, och det är de övriga 20 procenten som är problemet eftersom alla har olika inställning till hur en standardiserad variant ska se ut.

Medan till exempel smink kan testas i ett land och sen säljas på alla EU:s marknader gäller helt andra regler för till exempel kosttillskott som måste ha olika etiketter i mer eller mindre varje land. Ibland kan produkter dessutom vara olagliga i ett land och samtidigt fullt tillåtna i ett annat, så det finns onekligen en del utmaningar för den berömda inre marknaden.

- På ett sätt kan det vara bättre att ha förfärliga regler så länge de åtminstone är fullt harmoniserade mellan länderna. Om handlaren vet att han eller hon måste följa olika regler i olika länder så är det definitivt ett hinder för att gå utomlands. Du vet redan från början att det kommer att dyka upp regler som du inte har koll på, säger Jörgen, och tillägger:

- Bara att förhandla kan vara riktigt svårt.

Som lobbyist i Bryssel är det viktigt att vara ute i så god tid som möjligt om man ska ha någon inverkan på de förslag som läggs fram. EMOTA brukar komma med synpunkter redan när kommissionen presenterar underlagen till ett nytt direktiv eller regelverk, och sen på nytt när (det ibland reviderade) lagförslaget är ute på remiss hos medlemsstaterna och EU-parlamentet.

Att komma med synpunkter betyder i verkligheten massvis med inskickade skrivelser och hundratals och åter hundratals möten. Maurits Bruggink berättar att det är viktigt att ha ett kontor med ett bra läge så att man kan gå till fots mellan alla möten.

- Det är oerhört viktigt i Bryssel att mötas öga mot öga. Vissa möten ger ingenting men de är en del av processen.

Lyckas alltid påverka i någon utsträckning 

En av EMOTA:s senaste framgångar är det slopade kravet på e-handlare att erbjuda samma urval av betalsätt i alla länder. Om en svensk e-handlare måste erbjuda till exempel faktura i alla länder uppstår förstås genast problem när det utanför Sverige inte alltid finns en metod för att kontrollera kreditvärdighet och att driva in betalning.

Hur ofta lyckas ni få till förbättringar i de lagförslag som läggs fram?

- Alltid.

Vid varenda lagförslag alltså?

- Ja, jag har varit i Bryssel i mer än 25 år nu och kan ärligt säga att som lobbyist har jag aldrig varit med om att man inte får ut något av det. Ibland är man mer framgångsrik än annars, men man brukar alltid lyckas påverka lagstiftandet i någon utsträckning, säger Maurits.

För närvarande arbetar EMOTA bland annat med ett nytt lagförslag som bland annat handlar om att man som konsument ska bli tvungen att ange en säkerhetskod för köp över 30 euro. Syftet sägs vara att motverka bedrägerier.

Men som om förslaget i sig inte var tillräckligt kontraproduktivt för e-handelns sida vill kommissionen dessutom införa det i höst - det vill säga under den minst lämpliga tiden på året för många e-handlare. EMOTA vill gärna att färändringen åtminstone ska införas under våren i stället, om den nu måste införas alls.

- Det handlar ofta om att nå en nivå som vi åtminstone kan acceptera, säger Jörgen.

Hur väljer ni vilka förslag ni ska lägga energi på? Era medlemmar måste ju ha olika prioriteringar?

- I ett ärende som det med geo-blocking är det enkelt för alla är emot det. Men annars kan det förstås finnas olika intressen. De framgångsrika länderna med utvecklad e-handel driver ärenden på ett annat sätt, säger Maurits.

- Sen tycker vi att det är rimligt att det finns konflikter eftersom det är olika länder. Det är därför vi har med Alibaba som medlem, just eftersom vi vet att det finns meningsskiljaktigheter. Då tycker vi att det är bättre att vi alla sitter vid samma bord.

EMOTA samlar knappt 20 medlemsorganisationer och har sedan en tid tillbaka även företag som medlemmar. I början av året gick Alibaba med i gruppen, och EMOTA:s förhoppning är att företagets närvaro ska hjälpa de europeiska e-handlarna att göra det bästa av den ökande handeln från Asien.

- Jag tror aldrig att vi kan bli av med konkurrensen från Kina och andra lågprisländer utanför EU. Tricket är att vi ska ha konkurrens på lika villkor, avslutar Jörgen Bödmar.

Annons