EMOTA tar in Alibaba: ”Deras inverkan är monumental”

Alibaba har blivit medlem i den europeiska e-handelsorganisationen EMOTA.

Alibaba har de senaste åren tagit flera steg mot Europa, bland annat genom att titta på samarbeten med olika hamnar och, nu senast, genom ett avtal med fraktbolaget Maersk. Att allt fler européer vänder sig till Alibaba för att e-handla är knappast heller någon hemlighet.

"Får möjlighet att lära oss mer"

Och intresset för Europa verkar vara långlivat hos Alibaba. Nu har den kinesiska e-handelsjätten nämligen även gått med som medlem i den europeiska e-handelsorganisationen EMOTA.

Annons

- Vi är glada över att ha fått med Alibaba, och det är dels för att vi behöver få mer kunskap om hur det fungerar i Asien och dels för att vi nu kan hålla dem à jour med hur saker går till i Europa, säger organisationens ordförande Jörgen Bödmar till Ehandel.se.

Han lyfter fram att de så kallade marknadsplatserna kommer att få större betydelse framöver, och att EMOTA sedan tidigare även har Amazon som medlem. Nu ser han möjligheter både för e-handeln i Europa och för Alibaba med det nya medlemskapet.

- Den inverkan de kommer att ha på e-handeln framöver kommer att vara monumental. Nu får vi en möjlighet att lära oss mer.

E-handeln i Asien skiljer sig enligt Jörgen Bödmar en del åt från den i Europa, bland annat i synen på hur man ska hantera immateriella rättigheter.

"En rejäl uppgift framför oss"

Samtidigt har den ökade antalet e-handelsbeställningar från Asien till Europa, satt spår i länder som Schweiz och Danmark där de lokala handlarna har svårt att konkurrera med priserna hos den kinesiske giganten.

- Så vi behöver ha en öppen dialog om hur saker och ting ska fungera.

Vad får Alibaba ut av det här medlemskapet?

- De får bättre insikt i hur det fungerar här och kan ställa frågor om saker som rör Europa. Och det här går ju båda hållen, det finns en medelklass i Kina på 500 miljoner människor som gärna vill handla mer från Europa.

Annons

Jörgen Bödmar menar dock att europeiska e-handlare kommer att behöva arbeta med bland annat varumärkesbyggande för att kunna konkurrera med verksamheterna i öst.

- Vi har en rejäl uppgift framför oss kan man säga. 

Annons