Annons

De bad Kickstarter om 50 000 - är nu nära en halv miljon Från vänster: Marcus Karoumi, Markus Jones-Quartey och Eda Unel

De bad Kickstarter om 50 000 - är nu nära en halv miljon

2018-05-11 15:00

Succé för kommande e-handeln Page Anchor.

Det brukar sägas att lyckade företagsidéer kommer från att någon har identifierat ett behov, och så var det även i fallet med Page Anchor. När grundaren Markus Jones-Quartey var student råkade han gång på gång ut för att boken han läste föll ihop medan han försökte föra anteckningar, och då föddes idén om en produkt som skulle se till att boken inte slogs igen även om man lade den åt sidan.

- Efter att ha konstaterat att läsupplevelsen hos tryckta böcker i många situationer är dålig föddes tanken om ett smyckesliknande ankare som kunde motverka att böcker slår igen. Genom att fokusera på produktens utseende var tanken att den inte bara skulle vara attraktiv för bokmalar och studenter, utan även för den som är mer intresserad av mode och inredning, berättar Markus Jones-Quartey i ett mejl till Ehandel.se.

Såhär används Page Anchor

20 procent lade upp på Instagram

Markus Jones-Quartey finansierade sitt bolag ur egen ficka och hittills har Page Anchor vuxit organiskt. Försäljningen har främst skett inom vad företagets grundare beskriver som ett "nischat community", men med tiden har produkten fått allt mer uppmärksamhet på Instagram. Där har företaget i dag cirka 10 000 följare, som enligt Page Anchor har en hög engagemangsgrad.

- Eftersom produkten inte var något som folk aktivt letade efter var det mycket viktigt att Page Anchor inte bara löste ett problem, utan även kunde vara attraktivt för dem som intresserades av mode, inredning, eller helt enkelt var ute efter en snygg och användbar present. Idag har nästan 20 procent av våra befintliga kunder lagt upp produkten på sin egen Instagram.

Har backats av över 700 personer

Nu har Page Anchor dragit igång en kampanj på Kickstarter, som förhoppningsvis ska leda till att produkten når en bredare massa. I skrivande stund har kampanjen backats av fler än 700 personer, som tillsammans har bidragit med nära en halv miljon kronor. Och det trots att Page Anchor från början hade satt Kickstarter-målet till 50 000 kronor.

Annons
Annons
- Tack vare all tid som lagts på att skapa en nära relation med bokcommunityt på Instagram kunde vi slussa en hel del trafik till Kickstarter så fort vår kampanj gick live. Det var mycket tack vare detta som vi lyckades samla ihop förra årets omsättning på endast 13 dagar, konstaterar Markus Jones-Quartey.

Jones-Quartey drev till en början bolaget på egen hand, men har på senare tid fått sällskap av Marcus Karoumi och Eda Unel, som är marknadsansvarig respektive kreativt ansvarig för företaget.

"Har sett intresse i Kina"

Tillsammans ska de vidareutveckla Page Anchor, vars långsiktiga plan bland annat är att lansera fler produkter.

Vad blir nästa steg?

- Kortsiktigt är det viktigt att vi tar vara på vårt momentum från Kickstarter och fortsätter hålla igång samma nivåer av försäljning. Vi vill även fortsätta utforska nya kundsegment och marknader. Utöver USA och EU, som är regionerna vi säljer mest i, har vi nyligen sett intresse i Kina och andra delar av Asien, avslutar Markus Jones-Quartey.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta