De bad Kickstarter om 50 000 – är nu nära en halv miljon

Succé för kommande e-handeln Page Anchor.

Det brukar sägas att lyckade företagsidéer kommer från att någon har identifierat ett behov, och så var det även i fallet med Page Anchor. När grundaren Markus Jones-Quartey var student råkade han gång på gång ut för att boken han läste föll ihop medan han försökte föra anteckningar, och då föddes idén om en produkt som skulle se till att boken inte slogs igen även om man lade den åt sidan.

- Efter att ha konstaterat att läsupplevelsen hos tryckta böcker i många situationer är dålig föddes tanken om ett smyckesliknande ankare som kunde motverka att böcker slår igen. Genom att fokusera på produktens utseende var tanken att den inte bara skulle vara attraktiv för bokmalar och studenter, utan även för den som är mer intresserad av mode och inredning, berättar Markus Jones-Quartey i ett mejl till Ehandel.se.

Annons

Såhär används Page Anchor

20 procent lade upp på Instagram

Markus Jones-Quartey finansierade sitt bolag ur egen ficka och hittills har Page Anchor vuxit organiskt. Försäljningen har främst skett inom vad företagets grundare beskriver som ett "nischat community", men med tiden har produkten fått allt mer uppmärksamhet på Instagram. Där har företaget i dag cirka 10 000 följare, som enligt Page Anchor har en hög engagemangsgrad.

- Eftersom produkten inte var något som folk aktivt letade efter var det mycket viktigt att Page Anchor inte bara löste ett problem, utan även kunde vara attraktivt för dem som intresserades av mode, inredning, eller helt enkelt var ute efter en snygg och användbar present. Idag har nästan 20 procent av våra befintliga kunder lagt upp produkten på sin egen Instagram.

Har backats av över 700 personer

Nu har Page Anchor dragit igång en kampanj på Kickstarter, som förhoppningsvis ska leda till att produkten når en bredare massa. I skrivande stund har kampanjen backats av fler än 700 personer, som tillsammans har bidragit med nära en halv miljon kronor. Och det trots att Page Anchor från början hade satt Kickstarter-målet till 50 000 kronor.

- Tack vare all tid som lagts på att skapa en nära relation med bokcommunityt på Instagram kunde vi slussa en hel del trafik till Kickstarter så fort vår kampanj gick live. Det var mycket tack vare detta som vi lyckades samla ihop förra årets omsättning på endast 13 dagar, konstaterar Markus Jones-Quartey.

Jones-Quartey drev till en början bolaget på egen hand, men har på senare tid fått sällskap av Marcus Karoumi och Eda Unel, som är marknadsansvarig respektive kreativt ansvarig för företaget.

"Har sett intresse i Kina"

Tillsammans ska de vidareutveckla Page Anchor, vars långsiktiga plan bland annat är att lansera fler produkter.

Vad blir nästa steg?

Annons

- Kortsiktigt är det viktigt att vi tar vara på vårt momentum från Kickstarter och fortsätter hålla igång samma nivåer av försäljning. Vi vill även fortsätta utforska nya kundsegment och marknader. Utöver USA och EU, som är regionerna vi säljer mest i, har vi nyligen sett intresse i Kina och andra delar av Asien, avslutar Markus Jones-Quartey.

Annons