De ödmjuka tandborstarna växer – ska nå 20 miljoner i år

Inleder samarbeten med bland andra ICA och Coop.

Vi har flera gånger berättat om Humble Brush; företaget som genom bland annat ett uppköp av e-handelstjänsten Tandborstogram, skulle sälja sina miljövänliga bambutandborstar över nätet.

Nu har företaget nylanserats som The Humble Co, och sortimentet har breddats till att även omfatta tuggummi, tandkräm och tungskrapor. I ett mail till Ehandel.se berättar företaget nu om ambitiösa expansionsplaner - försäljningen ska ta fart i samtliga nordiska länder, och företaget räknar med en omsättning på 20 miljoner kronor i år.

Annons

Bedriver e-handel via återförsäljare

Oskar Holmblad, som därmed går från att vara Sverigechef till att nu bli internationell försäljningschef, meddelar att planen är att “vara en dominerande kraft på den svenska marknaden såväl som utländska marknader inom munvårdskategorin redan 2020”. Framgångarna ska nås genom återförsäljning hos bland annat ICA, Coop, Norgegruppen och Axfood.

Satsar ni alltså mest på återförsäljare nu? Hur stor del av de 20 miljonerna väntas e-handeln stå för?

- E-handeln sköts av våra återförsäljare, som i sin tur är stora spelare såsom Apoteket AB, Coop, ICA och Apotea. Det är väldigt svårt att säga hur stor del av våra återförsäljares försäljning som e-handeln står för, skriver han i mailet.

Målet: 35 miljoner 2018

Årets mål på 20 miljoner kronor väntas under nästa år höjas till 35 miljoner kronor, berättar Oskar Holmblad. Att företaget skänker en andel av inkomsterna till olika välgörenhetsprojekt, ser han som en viktig anledning till den ökade försäljningen.

- Det som gör våra produkter attraktiva är att de tillåter kunder att köpa en funktionell och estetiskt tilltalande produkt som gör gott för miljön, samt gör en insats för behövande barn. Få företag har en så stark social prägel på sin verksamhet som vi har.

Under 2016 omsatte The Humble Co knappt 6,8 miljoner kronor.

Annons