De övergav TPL – byggde nytt lager för 7 miljoner

"Man måste våga satsa för att kunna växa".

E-handlaren Ecoliving grundades 2015 och har sedan dess bland annat fokuserat på produktutveckling av sina egna produkter. Bolaget drivs av makarna Alicja och Ronald Domelid och är fortfarande litet, men har stora planer.

"Vill få kontroll på logistiken"

Nyligen har de förverkligat en av dessa. De har byggt ett helt eget lager, till en kostnad av mellan sju och åtta miljoner kronor. Det innebär att deras gamla lösning, där de bland annat testat att kombinera tredjepartslogistik med ett eget hyrlager, skrotas.

Annons

- Orsaken är att vi vill få kontroll på logistiken och att vi inte ska behöva sitta i knä på någon annan fastighetsägare, säger Ronald Domelid till Ehandel.se.

Grundade Stonefactory för åtta år sedan

Eftersom företaget tidigare både testat och avvecklat en tpl-lösning, kan de också säga att det inte är något för dem.

- Vi har testat det, men tagit tillbaka allt i egen regi. Vår analys är att man måste ha en egen kontroll på lagret. Man behöver ha kontroll på in- och utleveranser och om man på sikt vill kunna leverera order snabbt till kunderna, så måste man ha egna bilar, säger Ronald Domelid.

Han är dessutom inte oerfaren i e-handelssvängen. 2010 var han en av grundarna bakom Stonefactory, som sedermera såldes till Bygghemma-koncernen. 

LÄS ÄVEN: Stonefactory siktar på 100 miljoner efter Bygghemmas köp

Siktar mot samma dag-leveranser

Med insikten om begränsningarna med tredjepartslogistik har paret Domelid även fattat ett annat beslut; att ta sitt företag närmare Stockholm.

- På sikt vill vi kunna erbjuda snabba leveranser, exempelvis samma dag, i Stockholm och då måste vi dels kunna uppfylla livsmedelsverkets krav och dels ha nära till kunderna. Därav fick det bli Stockholm när vi nu byggde ett nytt lager.

En nyhet blir att företaget på det nya lagret kommer att ha tillgång till en egen studio, där de framöver ska spela in videor där de berättar om olika matlagningstips och liknande.

Annons

"Sådana här beslut gör ont"

För ett litet företag - omsättningen förra året landade på 1,7 miljoner - är dock ett helt nytt lager ingen baggis att bygga. För Ecolivings del har kostnaden för den nya logistik- och kontorsfastigheten alltså uppgått till mellan sju och åtta miljoner kronor.

- Det gäller att tänka långsiktigt och att ha tålamod. Sådana här beslut gör ont, men är nödvändiga för att man ska kunna växa som företag och då måste man våga göra sådana här investeringar, menar Ronald Domelid.

Gick och fiskade

Nu har lagerflytten precis genomförts, men det har inneburit några intensiva dygn.

- Det har varit extremt mycket jobb. Vi har fått jobba i skift dag som natt för att få det att funka. Vi lade upp en pop up-ruta i e-handeln att vi flyttade och bad kunderna ha överseende och vänta med att beställa någon dag, men folk fortsatte att beställa ändå.

Till slut insåg Ronald Domelid att han behövde en paus.

- Jag gick faktiskt och fiskade! Det var lite ångestfyllt att ta en stunds ledigt, men man måste koppla av också, berättar han.

Tänker som Daniel Wellington 

Dessutom har företaget under de två senaste åren ägnat sig mycket åt produktutvecklingen. Tanken är att de i huvudsak ska sälja egna produkter i e-handeln och inte så mycket från återförsäljare. För den återförsäljare som däremot är intresserad av att köpa in Ecolivings produkter, så är det fritt fram, och enligt Ronald så ska Apoteket AB vara en av dem som valt att köpa in Ecolivingsprodukter. 

- För tio år sedan var det många e-handlare som var återförsäljare av allt möjligt, men det funkar inte riktigt idag, upplever vi. Titta på Daniel Wellington, exempelvis. De fokuserar på sina klockor och sitt eget varumärke och lite så tänker vi också. Vi tror att framtidens e-handel bygger mycket på att ha egna brands. Att bygga ett nytt Sportamore eller Zalando är extremt svårt idag, avslutar Ronald Domelid.

Nyligen utsågs Ecoliving till ett av 50 bästa tech-bolag i årets upplaga av Serendipity Challenge 2018 och företaget kommer därmed att vara på plats i vid tech-scenen i Almedalen nästa vecka.

Annons