Annons

De tar in 6 miljoner efter tillväxt på nära 500 procent Vidar Kristing, Roger Holthe Olsen (CEO) och Stian Dahle (COO)

De tar in 6 miljoner efter tillväxt på nära 500 procent

2018-06-27 10:00

Positionerar e-handelsföretaget för internationell expansion.

Den norska nätbutiken Dyrekassen.no, som säljer djurfoder på nätet, har haft en explosiv tillväxt och ökade omsättningen med 483 procent mellan 2016 och 2017. Företaget sålde djurfoder för 8,2 miljoner norska kronor i fjol och planen är förstås att fortsätta växa ytterligare.

LÄS ÄVEN: Här är Vetzoo-konkurrenten som ökade med 483 procent

E-handlaren meddelar nu att de tar in 6 miljoner norska kronor i nytt kapital, från bland annat riskkapitalbolaget Momentum.

Annons
Annons

Momentum går in med 4,6 miljoner, för en ägarandel på 10 procent, och befintliga ägare skjuter samtidigt till 1,4 miljoner Pengarna ska användas internt för att öka företagets kapacitet och även för att ta de första stegen mot en internationell expansion.

- Vi såg flera goda skäl att investera i Dyrekassen.no. Tydliga makrotrender inom e-handel och digitalisering kommer att förändra djurbranschen fundamentalt, en utveckling som redan har kommit långt i flera andra länder. Dyrekassen är väl positionerad för att spela en viktig roll i skiftet i Norge och Norden, säger Hilde Støle Pettersen, partner på Momentum, som nu också går in i styrelsen hos Dyrekassen.

Norge ligger långt efter

Även om företaget börjar blicka internationellt så ser Dyrekassens vd, Roger Holthe Olsen, stora möjligheter att fortsätta växa i hemlandet.

- Norge ligger långt efter många jämförbara länder inom e-handel. Det betyder att möjligheterna till digital handel i detta land är stora och att många branscher står inför en betydande tillväxt online. Det innebär också att det kommer att finnas goda möjligheter att ta omsättning från de fysiska butikerna, som fortfarande dominerar i Norge i de flesta branscher. Vi ser att denna utveckling går snabbt i många andra länder, med bland annat köpcentrumdöd i USA och minskad försäljning och lönsamhet för många stora internationella kedjor, säger Roger Holthe Olsen.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Kunder blev kvar mot sin vilja - nu ber Nelly om ursäkt

Kunder blev kvar mot sin vilja - nu ber Nelly om ursäkt

"Felet har precis uppdagat sig".

Annons
Annons
Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Ordinarie eller rekommenderat pris?

Gina Tricot rustar för <nobr>e-handeln</nobr> - säger upp 30 personer

Gina Tricot rustar för e-handeln - säger upp 30 personer

Ska spara 200 miljoner kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

Delägare sedan 1995 lämnar företaget.

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

Ny undersökning.

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Svensk Handel varnar för konsekvenser av orättvis konkurrens.

Annons
Annons
Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Slutdomen: Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Domen får inte överklagas igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Sweef söker:

Online Merchandiser

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta