Delivery Hero köper upp turkisk matkorg

Matbeställningstjänsten Delivery Hero köper upp den turkiska konkurrenten Yemeksepeti. En affär som är banbrytande i flera avseenden.

Den tyska matbeställningstjänsten Delivery Hero, som numera även har Rocket Internet som delägare, fortsätter att käka upp konkurrenterna. I somras köpte man upp Pizza.de, och med färskt kapital i matkassan har man nu förvärvat turkiska Yemeksepeti för 589 miljoner dollar.

Yemeksepeti, som har funnits i 15 år och är lönsamt, bearbetar mer än 3 miljoner order varje månad och har en årlig tillväxt på 60 procent. Något som innebär att företaget kommer att stå för en hyfsad andel av Delivery Heroes verksamhet, som nu kommer att hantera 10 miljoner order varje månad.

Annons

– Vi har tittat på många företag i vår bransch runt om i världen, men vi har sällan sett nyckeltal så exceptionella som de Yemeksepeti visar upp. Kundbasen och antalet som kommer tillbaka för att beställa är bland de bästa i världen och vida överlägsna liknande tjänster, säger Niklas Östberg, vd för Delivery Hero.

Största affären någonsin

Yemeksepeti, som betyder matkorg på turkiska, är Delivery Heros första steg in i Turkiet och förutom att Yemeksepeti är aktiva på hemmaplan, finns man även i Förenade Arabemiraten, Saudiarabien, Libanon, Oman, Qatar och Jordanien.

Affären är banbrytande i ytterligare ett annat avseende. Delivery Hero hävdar nämligen att affären ska vara den största någonsin inom kategorin matbeställningstjänster online. 

Inte illa pinkat med tanke på den aktivitet som rått inom just den här kategorin de senaste åren. I samband med att Rocket Internet köpte in sig i Delivery Hero för 586 miljoner dollar, köpte deras egen matbeställningstjänst FoodPanda upp sex rivaler i sju länder. Något tidigare shoppade man även loss i Östeuropa.

 

På bild: Niklas Östberg

Annons