Den nya e-handelstrenden: Huvudlös e-handel

Det är dags att koppla loss e-handelsplattformen från "hemsidan", enligt flera experter i branschen.

De senaste veckorna har det dykt upp flera artiklar och nyheter kring huvudlös e-handel. Ej att blanda ihop med huvudlöss. Vi snackar istället om en e-handelsplattform som saknar "toppen" eller helt enkelt framsidan av butiken.

Storm Commerce har skrivit om fördelarna med huvudlös e-handel och varför man inte ska stirra sig blind på "allt i ett"-lösningar. Likaså har e-handelsprofilen Anton Johansson skrivit av sig kring ämnet som han ser en tydlig trend i just nu.

Annons
Annons

- En av de mer intressanta trenderna just nu är ”headless e-handelsplattform”. Det är inget nytt – men jag upplever att fler och fler plattformar går åt det här hållet, samtidigt som fler och fler handlare förstår fördelen med det, skriver Anton på sin blogg.

Stora e-handelsplattformar ska ofta ha möjligheten att ha olika former av frontends, alltså systemet som visar upp själva produkterna för kunderna. Hemsidan om du så vill. Men nu satsas det på bredare front på att koppla bort e-handelslogiken ifrån publiceringssystemet och även “undersidan” av plattformen i form av ett affärssystem.

Mellan affärssystem och "hemsidan"

E-handelsplattformen blir då huvudlös och ligger mellan affärssystemet och själva “hemsidan” eller mer korrekt publiceringssystemet. Det talas även om att plattformen blir frikopplad.

Ett ytterligare tecken på denna trend är att e-handelsleverantören Kodmyran i dagarna nylanserade sin plattform som just huvudlös.

- Under två års tid har vi nu jobbat med att bygga om vår plattform från grunden inför framtiden. Nu är vi klara med steg ett i projektet och det innebär att plattformen numera är uppdelad i två delar, en storefront och en handelsmotor där du hanterar din handel i olika kanaler, inklusive administrationsgränssnitt och nytt API. Därmed blir plattformen en så kallad Headless plattform, skriver Katrin Lundgren, VD på Kodmyran.

En intressant sak som Anton Johansson påpekar i ett annat blogginlägg är att dessa nya huvudlösa plattformar öppnar för att använda exempelvis publiceringsverktyget WordPress även på riktigt stora e-handelssajter.

Bra för de som växer ur Woo

De huvudlösa systemen kan även vara en bra lösning för de e-handlare som känner att de växer ur den enormt populära e-handelsplattformen WooCommerce. En plattform som många idag startar sin e-handel med och som använder WordPress som frontend.

- Använder man en headless e-handelsplattform, eller en e-handelsplattform som stödjer ett CMS ovanpå, fungerar ofta WordPress utmärkt. Jag skulle vilja påstå att många som idag kör WooCommerce och ”växer ur det” vid någon tidpunkt, borde kika på det här, skriver Anton Johansson.

Annons
Annons

Kodmyran ser som sagt övergången till huvudlös som ett sätt att framtidssäkra sin plattform, en plattform som i och med övergången till headless även byter namn från Shop4Sale till Kodmyran Commerce.

"Som att köpa en motorseglare"

Storm som uppenbarligen också erbjuder en huvudlös e-handelsplattform menar på att de traditionella plattformarna lider av fenomenet jack of all trades, master of none.

- Vi tycker att det är lite som att köpa en motorseglare, som ju varken är en särskilt bra segelbåt eller motorbåt. I stället bör man fokusera på att separat välja det CMS och den e-handelsplattform som passar bäst för de krav man har definierat, skriver Sofia Sandgren, kommunikationschef på Storm Commerce.

En huvudlös plattform ska enligt Storm fokusera på databasen, bakomliggande funktionalitet och affärslogik. Webbpubliceringssystemet ovanpå kan sedan fokusera på konvertering och en bra kundupplevelse.

Enklare att förnya sig ofta

En mer snabbrörlig hemsida går även hand i hand med det faktum att man i vissa branscher måste förnya sig varje år, för att citera modeuppstickaren Chiquelle. Anton Johansson skriver även under på att framsidan måste vara mycket mer dynamisk nuförtiden.

- Det passar väldigt väl ihop med dagens content-intensiva e-handelsupplevelser som både är drivna av SEO och att innehåll idag är ett av de absolut viktigaste initiativen för att sälja mer. Kundupplevelse är en så stor del av e-handeln idag att förmågan att vara agil, snabbfotad och ha goda möjligheter till att utveckla detta med ny funktionalitet är A och O, skriver Anton Johansson.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!