Annons

Deras e-handel tar upp kampen mot branschens resursslöseri Anisa Nordén och Jenny Eckerud

Deras e-handel tar upp kampen mot branschens resursslöseri

2019-04-26 13:05

"Vill inte vara ytterligare ett "slit och släng"-företag".

Våren 2019 utgör startskottet för en ny aktör på modemarknaden. Ett innovativt varumärke för kvinnor som är beredda att ta klädindustrins resursslöseri på största allvar.

Så inleds ett pressmeddelande från det nystartade modemärket Nature Hommage, som just nu ligger i startgroparna med sin e-handel. Företaget har dragit igång en kampanj på Kickstarter där 30 personer hittills har bidragit med knappt hälften av den önskade summan på 85 000 kronor.

Använder återvunnen plast

Tanken med Nature Hommage, eller NTE som det också kallas, är att erbjuda tidlösa träningskläder som tillverkas på ett miljövänligt sätt. Enligt grundarna Jenny Eckeruds och Anisa Nordéns beräkningar gör märkets tillverkningsmetoder att 210 liter olja och 1 430 kilo koldioxid kan sparas för varje 1000 tillverkade plagg. I sin produktion kommer företaget bland annat att använda plast som har återvunnits från havet.

- Vi vill inte vara ytterligare ett "slit och släng"-företag i en värld där resursslöseri utgör ett enormt problem, säger Anisa Nordén i en kommentar.

Väljer miljövänligt emballage

För Ehandel.se berättar duon bakom NTE att företagets e-handel kommer att lanseras under sensommaren.

Annons
Annons

E-handeln har fått en del kritik för att bidra till miljöförstöring genom att frakta mängder av varor som sedan ofta går i retur, vilket inte gäller minst för klädbranschen. Hur ser ni på det?

- Vi är medvetna om att det är ett stort problem inom klädindustrin. Vi har exempelvis valt att paketera produkterna i en förpackning gjord av återvunnen stenpapper, där betydligt mindre resurser går åt. Vi är också helt emot icke miljövänligt emballage, då vi vill att allt ska följa vårt holistiska miljötänk, förklarar Jenny Eckerud.

Modellvariation ska motarbeta returer

För att undvika onödiga transporter kommer NTE inte att erbjuda hemleverans till sina kunder. Utöver det är planen också att på olika sätt försöka minimera antalet returer.

- Returer är svårt att undvika, men vår målsättning är att vara så tydliga som möjligt i vår kommunikation i e-handeln när det gäller storlekar. Tanken är också att vi ska ha lite olika modeller för att illustrera storlekarnas passform och därmed minimera risken för eventuella returer.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta