Deras märke vill mucka med den svenska klädbranschen

Modekändisarnas nya klädföretag ska ta över marknaden i flera kanaler samtidigt.

Den förste heter Henrik Halvarsson och är en reklamfotograf som gjort videos för Madonna. Den andre heter Rickard Rosell och är en av medgrundarna till klädmärket Our Legacy. Den tredje, Robert Berggren, har varit med och byggt upp märken som Diesel och J Lindeberg. 2015 slog de tre sina sina påsar ihop och bildade ett eget märke, Mucker, som även har en egen e-handel.

- Det är egentligen en hälsningsfras från Irland. “Hello mucker” betyder ungefär “hej kompis”, säger Robert Berggren till Ehandel.se. 

Annons

“Ville börja från foten” 

De har byggt upp verksamheten från grunden och de har bokstavligen börjat nerifrån och vandrat uppåt.

- Den första produkten vi tog fram var knästrumpor. Vi sa att vi ville börja från foten och fortsätta uppåt. Säsongen därefter hade vi utvecklat en sko. Sen har vi löpande utvecklat t-shirts och sweat-shirts, berättar Robert Berggren.

Med sina gedigna erfarenheter från modebranschen har herrarna målet för Mucker högt ställt.

- Självklart tittar vi på dem som är bäst i klassen. Vi inspireras av dem som är bäst på marknaden. Det hade inte varit kul att säga att vi siktar på att komma tvåa eller trea. Det här är en långsiktig och seriös satsning och vi ska bygga ett nytt svenskt varumärke och siktar på att bli en betydande svensk aktör i modebranschen, säger Robert Berggren.

Inspireras av Acne

Och för honom är det solklart vilket varumärke som idag leder den svenska marknaden.

- Vi vill upp och stå på samma nivå som Acne. Bakom dem finns det inte ens en tvåa idag, inte ens en nummer tre. De är så oerhört stora jämfört med andra svenska varumärken, de gör allting rätt. Och dom säljer i både e-handeln och i fysiska butiker via återförsäljare, så det kommer vi också att göra.

Apropå att ta intryck av dem som lyckats, så har Mucker nyligen tecknat ett 10-årigt distributionsavtal med italienska GoGoGo Group - som drivs av ingen mindre än Adam Friberg, som var med och grundade framgångsrika märken såsom Monki, Weekday och Cheap Monday, vilka numera ägs av H&M.

Uppbyggt för att finnas i flera kanaler

Enligt Robert Berggren är Mucker från början uppbyggt just för att finnas i flera kanaler. Han tror inte på bara en form av försäljningskanal, utan menar att man måste nå ut både via e-handel och via fysiska butiker.

Annons

- Vi har inte byggt ett varumärke anpassat för bara en kanal. Framtiden ligger i att det ska vara en mix.

Målet är att den egna e-handeln så småningom ska stå för 15-20 procent av försäljningen och under de kommande månaderna väntar en stegvis utveckling av webbshoppen.  

- Vi utvecklar e-handeln i en trestegsraket, kan man säga. Först ska vi utveckla den nu under våren, sen vidareutvecklar vi under hösten och fortsätter inför den nya fullskaliga kollektionen som kommer våren 2018. Ju mer produkter vi fyller på med, desto mer måste vi investera i att uppdatera e-handeln och hemsidan.

Robert Beggren tror att det är Muckers unika profil som kommer att ta dem till toppen. Märket är enligt honom ett livsstilsmärke, vars produkter inte kan jämföras med det man köper på exempelvis H&M. Tvärt om så kostar ett par Mucker-skor 2000 kronor och uppåt.

Målgrupp: Mental ålder 23-25 år

Målgruppen?

- De som har en mental ålder på 23-25 år. Men jag tror att man mentalt är 23 hela sitt liv, säger Robert Berggren skämtsamt.

Trion bakom Mucker har medvetet valt att inte åldersbestämma målgruppen efter någon fastsatt fysisk ålder. Istället fokuserar man mer på att hitta konsumenter som är moderna, intresserade av mode och fysiskt rörliga. De som vågar testa något nytt. Som blå skor eller gula långstrumpor.

Vill stå ut i mängden

Robert Berggren beskriver den kommande fullkollektionen som något som han och de två kompanjonerna själva tycker saknas på marknaden.

Och han tror inte på att försöka smälta in i mängden.

- Att lyckas i den här branschen handlar mycket om att ha en profil i sin design. Det ska vara roligt och det ska uppfattas som nåt som är fullt av energi. Att bara hamna i en icke färgskala som inte vågar stå ut nånstans är inte vägen framåt.

Annons