Annons

Deras närproducerade mat säljer som smör på Facebook Foto: Gissla Trädgård Gisela Wass och kärestan Thomas Johansson

Deras närproducerade mat säljer som smör på Facebook

2017-03-07 07:36

"Det här är framtidens e-handel", säger en av matproducenterna.

Just nu pågår en växande - och lite annorlunda - form av e-handelsrörelse i Sverige. Kanske något oväntat är det landets lantbrukare som satt spaden i gjorden och kommit till skott. För att enklare kunna sälja sin ekologiska och närproducerade mat till boende i grannskapet, har det den senaste tiden uppstått så kallade Reko-ringar.

Mat beställs i Facebookgrupper

Konceptet är enkelt: Ett gäng matproducenter på samma ort bildar en gemensam Facebookgrupp. Där kan sedan de som är intresserade av att köpa maten gå med.

Köparna lägger in sina beställningar i gruppen och ungefär en gång i månaden har lantbrukarna en så kallad utlämning av de förbeställda varorna.

Idé från Finland

Idén kommer ursprungligen från Finland och i Sverige finns idag Reko-ringar i annat i Falköping, Karlsborg och Grästorp. Även lantbrukarna i Skara är på god väg att skapa sin egen “ring” och nu senast har Skövde gått i samma fotspår.

“Rena explosionen!”

Gisela Wass som, tillsammans med sambon Thomas Johansson, driver företaget Gissla Trädgård, är en av 20-talet matproducenter som nu ingår i Skövde-ringen.

Och intresset från Skövdeborna är stort. Gruppen har på kort tid fått över 1300 medlemmar och nästa vecka är det dags för den första utlämningen.

Och Gisela Wass är glatt överraskad.

Annons
Annons
- Det är rena explosionen! Helt otroligt! Det är jättehäftigt, säger hon när Ehandel.se når henne på telefon.

Möts upp på parkering

Utlämningen går till på så sätt att alla matproducenterna tar med sig de varor som kunderna beställt via Facebook och beger sig till en viss plats på utsatt dag och tid. I Skövde-ringen har man bestämt att den första utlämningen ska ske på Billingehovsparkeringen i Skövde den 15 mars mellan klockan 18 och 19.

Det här är alldeles nytt i Sverige än så länge, men i Finland har man tydligen över 200 Reko-ringar och de omsätter tillsammans 30-40 miljoner euro, säger Gisela Wass.

“Hjälper landsbygden att överleva”

Hon tycker att konceptet har god potential att växa och bli stort även i Sverige.

- Det som är så bra är att kunderna kan köpa närproducerad, färsk mat utan mellanhänder. På sikt hjälper det hela landsbygden att överleva.

“Folk beställer via barnbarnen”

Och att sälja varorna via Facebook tycker hon går bra, i de flesta fall.

- Jag tycker det har fungerat väldigt bra. Det enda problemet är de som inte har Facebook, de kommer inte åt att beställa mat. Men vi har hört om folk som har barnbarn som har Facebook och gått in och beställt via dem. En del äldre har till och med skaffat Facebook bara för att kunna köpa mat i Reko-ringen. De har inte sett behovet av att ha Facebook tidigare, men nu gör de det, konstaterar Gisela Wass.

Och för hennes egen del har det fungerat bra att också marknadsföra maten på Facebook.

- Jag är nöjd med de bokningar jag har inför den kommande utlämningen, men den mesta tillströmningen brukar komma sista veckan. Sedan jag lade ut min annons första gången har jag dubblat mina beställningar, säger hon.

“Det här är framtidens e-handel”

Nu vill Gisela Wass att fler lantbrukare ska bli delaktiga.

- Vi hoppas givetvis att fler sluter upp. Det vi saknar här i Skövde i nuläget är en mejeriproducent, så det hade varit välkommet.

Och Gisela Wass är övertygad om att den form av e-handel som sker inom Reko-ringarna kommer att bli allt större.

- Det här är framtidens e-handel, säger hon glatt.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta