Annons

Det fina vädret stryper den svenska e-handeln

Det fina vädret stryper den svenska e-handeln

2018-05-15 10:20

Värmen slår till.

Det sägs att vädret är e-handelns största utmaning när allt annat talar för en strålande framtid för nätförsäljningen. Oavsett om vädret är en ursäkt man ofta kan dra till med om det går dåligt, så är det tyvärr ett faktum att vädret påverkar försäljningen för e-handlare.

I och med den mobila revolutionen har vi sett en lite bättre motståndskraft mot vädergudarnas makt. Detta eftersom folk helt enkelt e-handlar mer när de är ute på vift. Det går dock inte att ta miste på när sommaren slår till med kraft.

"Avvikelser på över 9 grader "

En e-handlare kontaktade oss häromdagen efter att ha hört om flera kollegor som sålt mycket dåligt nu när värmeböljan sköljt över vårt avlånga land. Vi bad vår analysavdelning kolla på försäljningsutvecklingen den senaste tiden och Ehandel.se Analytics bekräftar helt klart bilden.

Annons
Annons

E-handeln växer som vi vet hela tiden med runt 15-20 procent och under förra veckan “växte” den bara med 0,7 procent. Det verkar alltså som att värmen har satt sina spår hos de 400 e-handelsbutiker som delar med sig av sina transaktioner i Ehandel.se Analytics.

- Tittar vi på SMHI.se har det varit temperaturavvikelser på över 9 grader varje dag förra veckan. Det varma vädret visar sig även i våra siffror från Ehandel.se Analytics. Senaste veckan ökade antal order med knappt en procent, konstaterar Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.

Temperaturen under vecka 19:

Rött är över det normala (medel). Data från SMHI (länk)

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Löwengrips nya varumärke styrs av sociala medier

Löwengrips nya varumärke styrs av sociala medier

Ska enbart skapa produkter som kunder redan eftersöker.

Annons
Annons
Kundernas beslutsångest är hög när de <nobr>e-handlar</nobr> till barn

Kundernas beslutsångest är hög när de e-handlar till barn

Vissa saker går snabbt att klicka hem, andra tar flera veckor.

Apoteksgruppen ska utveckla sin e-handel - internrekryterar

Apoteksgruppen ska utveckla sin e-handel - internrekryterar

Han ska transformera bolaget.

Fraktutmanaren tar in nära 40 miljoner kronor

Fraktutmanaren tar in nära 40 miljoner kronor

"Stor potential inom last mile".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Butiker lämnar PostNord - måste hitta nya leveranslösningar

Butiker lämnar PostNord - måste hitta nya leveranslösningar

"Amazon kommer utelämna de lokala aktörerna".

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Klurig logistik?

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Allt från OEM-tillverkning till företagsabonnemang.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Teknikproffset söker:

Kundtjänstmedarbetare/Webadministratör

Efva Attling söker:

Social Media Specialist

Cissi och Selma söker:

E-Commerce Manager /webshopsansvarig

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta