Det fina vädret stryper den svenska e-handeln

Värmen slår till.

Det sägs att vädret är e-handelns största utmaning när allt annat talar för en strålande framtid för nätförsäljningen. Oavsett om vädret är en ursäkt man ofta kan dra till med om det går dåligt, så är det tyvärr ett faktum att vädret påverkar försäljningen för e-handlare.

I och med den mobila revolutionen har vi sett en lite bättre motståndskraft mot vädergudarnas makt. Detta eftersom folk helt enkelt e-handlar mer när de är ute på vift. Det går dock inte att ta miste på när sommaren slår till med kraft.

Annons

"Avvikelser på över 9 grader "

En e-handlare kontaktade oss häromdagen efter att ha hört om flera kollegor som sålt mycket dåligt nu när värmeböljan sköljt över vårt avlånga land. Vi bad vår analysavdelning kolla på försäljningsutvecklingen den senaste tiden och Ehandel.se Analytics bekräftar helt klart bilden.

E-handeln växer som vi vet hela tiden med runt 15-20 procent och under förra veckan “växte” den bara med 0,7 procent. Det verkar alltså som att värmen har satt sina spår hos de 400 e-handelsbutiker som delar med sig av sina transaktioner i Ehandel.se Analytics.

- Tittar vi på SMHI.se har det varit temperaturavvikelser på över 9 grader varje dag förra veckan. Det varma vädret visar sig även i våra siffror från Ehandel.se Analytics. Senaste veckan ökade antal order med knappt en procent, konstaterar Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.

Temperaturen under vecka 19:

Rött är över det normala (medel). Data från SMHI (länk)

Annons