Annons

Det fina vädret stryper den svenska e-handeln

Det fina vädret stryper den svenska e-handeln

2018-05-15 10:20

Värmen slår till.

Det sägs att vädret är e-handelns största utmaning när allt annat talar för en strålande framtid för nätförsäljningen. Oavsett om vädret är en ursäkt man ofta kan dra till med om det går dåligt, så är det tyvärr ett faktum att vädret påverkar försäljningen för e-handlare.

I och med den mobila revolutionen har vi sett en lite bättre motståndskraft mot vädergudarnas makt. Detta eftersom folk helt enkelt e-handlar mer när de är ute på vift. Det går dock inte att ta miste på när sommaren slår till med kraft.

"Avvikelser på över 9 grader "

En e-handlare kontaktade oss häromdagen efter att ha hört om flera kollegor som sålt mycket dåligt nu när värmeböljan sköljt över vårt avlånga land. Vi bad vår analysavdelning kolla på försäljningsutvecklingen den senaste tiden och Ehandel.se Analytics bekräftar helt klart bilden.

Annons
Annons

E-handeln växer som vi vet hela tiden med runt 15-20 procent och under förra veckan “växte” den bara med 0,7 procent. Det verkar alltså som att värmen har satt sina spår hos de 400 e-handelsbutiker som delar med sig av sina transaktioner i Ehandel.se Analytics.

- Tittar vi på SMHI.se har det varit temperaturavvikelser på över 9 grader varje dag förra veckan. Det varma vädret visar sig även i våra siffror från Ehandel.se Analytics. Senaste veckan ökade antal order med knappt en procent, konstaterar Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.

Temperaturen under vecka 19:

Rött är över det normala (medel). Data från SMHI (länk)

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Lager 157:s VD om nya sajten:

Lager 157:s VD om nya sajten: "En naggande god kundbas"

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Annons
Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta