Annons

Detaljhandelns satsning på omnikanal är inte lönsam

Detaljhandelns satsning på omnikanal är inte lönsam

2015-04-21 11:09

Detaljhandlare investerar stort för att sälja i flera kanaler, så kallat omnikanal. Inte så konstigt med tanke på e-handelns framfart, men en ny undersökning visar att det är få som lyckats göra det på ett lönsamt sätt.

En ny internationell studie, The Omni-Channel Fulfillment Imperative från JDA Software, visar att detaljhandlare investerar enorma summor och mängder med tid för att kunna sälja varor över flera kanaler, även kallat omnikanal-försäljning.

Samtidigt avslöjar undersökningen att endast 16 procent av de drygt 400 företagen som deltagit i undersökningen hittills lyckats införa sina omnikanal-strategier med bibehållen lönsamhet.

En starkt bidragande orsak till det är den höga kostnaden relaterad till att leverera varorna till köparen och 67 procent säger att kostnaderna ökar i takt med att man erbjuder fler försäljningskanaler.

Annons
Annons

Returer kostar

Sju av tio anger kostnader relaterade till returer från online-butiker och fysiska butiker som den största boven. Direktleverans till kunden, 67 procent, kommer på andra plats och leverans till butiken, där kunden sedan hämtar sina varor, är den tredje största orsaken till att kostnaderna ökar.

– Varje online-order innebär att butiken har ett antal olika möjligheter för att se till att leverera varan på ett effektivt sätt. De kan ta varan från närmaste butik, de kan skicka den från närmaste lager eller centrallager eller skicka den direkt till kunden. Dessutom behöver detaljhandlare en lösning som redan innan transaktionen sker kan förutspå efterfrågan på ett sätt som optimerar logistikprocessen så mycket som möjligt. Först då har man en bra utgångspunkt för att skapa en lönsam omnikanal-strategi, säger Kevin Iaquinto, marknadsdirektör på JDA.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

jonasaker
2015-04-21 14:18

Frågan är om man har mätt omnikanalseffekter som t.ex. research online - buy in store.

Annons
Löwengrips VD berättar allt om intåget på Amazon

Löwengrips VD berättar allt om intåget på Amazon

Svenska e-handlaren finns snart hos Amazon i Storbritannien, Tyskland, USA och Spanien.

1
Annons
Annons
Beställde hem leksaker från Wish - samtliga underkändes

Beställde hem leksaker från Wish - samtliga underkändes

Svenska e-handlare manar till försiktighet.

1
Hon gjorde GDPR till kampanj:

Hon gjorde GDPR till kampanj: "Kunde bli en positiv vibb"

E-handlaren som vägrade att skicka ännu ett GDPR-mejl.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Avgjort: Här är några av Nordens bästa <nobr>e-handlare</nobr>

Avgjort: Här är några av Nordens bästa e-handlare

Stor prisutdelning under gårdagskvällen.

Familj i chock efter inspelning av Amazons röstassistent

Familj i chock efter inspelning av Amazons röstassistent

"Jag kopplar aldrig in den igen".

Apotea samlar alla fraktbolag i en fraktapp

Apotea samlar alla fraktbolag i en fraktapp

All leveransinfo på ett ställe.

2
Annons
Annons
Så många av Amazons säljare slår en miljon dollar om året

Så många av Amazons säljare slår en miljon dollar om året

Tre procent kommer över tio miljoner dollar.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Sportamore is looking for an experienced Purchasing Manager

Elodie Details AB söker:

Content Manager

TRIWA söker:

eCommerce Manager

Campadre söker:

Teamledare till Campadres Kundtjänst


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta