Annons

Detaljhandelns satsning på omnikanal är inte lönsam

Detaljhandelns satsning på omnikanal är inte lönsam

2015-04-21 11:09

Detaljhandlare investerar stort för att sälja i flera kanaler, så kallat omnikanal. Inte så konstigt med tanke på e-handelns framfart, men en ny undersökning visar att det är få som lyckats göra det på ett lönsamt sätt.

En ny internationell studie, The Omni-Channel Fulfillment Imperative från JDA Software, visar att detaljhandlare investerar enorma summor och mängder med tid för att kunna sälja varor över flera kanaler, även kallat omnikanal-försäljning.

Samtidigt avslöjar undersökningen att endast 16 procent av de drygt 400 företagen som deltagit i undersökningen hittills lyckats införa sina omnikanal-strategier med bibehållen lönsamhet.

En starkt bidragande orsak till det är den höga kostnaden relaterad till att leverera varorna till köparen och 67 procent säger att kostnaderna ökar i takt med att man erbjuder fler försäljningskanaler.

Annons
Annons

Returer kostar

Sju av tio anger kostnader relaterade till returer från online-butiker och fysiska butiker som den största boven. Direktleverans till kunden, 67 procent, kommer på andra plats och leverans till butiken, där kunden sedan hämtar sina varor, är den tredje största orsaken till att kostnaderna ökar.

– Varje online-order innebär att butiken har ett antal olika möjligheter för att se till att leverera varan på ett effektivt sätt. De kan ta varan från närmaste butik, de kan skicka den från närmaste lager eller centrallager eller skicka den direkt till kunden. Dessutom behöver detaljhandlare en lösning som redan innan transaktionen sker kan förutspå efterfrågan på ett sätt som optimerar logistikprocessen så mycket som möjligt. Först då har man en bra utgångspunkt för att skapa en lönsam omnikanal-strategi, säger Kevin Iaquinto, marknadsdirektör på JDA.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

jonasaker
2015-04-21 14:18

Frågan är om man har mätt omnikanalseffekter som t.ex. research online - buy in store.

Annons
Lager 157:s VD om nya sajten:

Lager 157:s VD om nya sajten: "En naggande god kundbas"

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Annons
Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta