Annons

Detaljhandelns satsning på omnikanal är inte lönsam

Detaljhandelns satsning på omnikanal är inte lönsam

2015-04-21 11:09

Detaljhandlare investerar stort för att sälja i flera kanaler, så kallat omnikanal. Inte så konstigt med tanke på e-handelns framfart, men en ny undersökning visar att det är få som lyckats göra det på ett lönsamt sätt.

En ny internationell studie, The Omni-Channel Fulfillment Imperative från JDA Software, visar att detaljhandlare investerar enorma summor och mängder med tid för att kunna sälja varor över flera kanaler, även kallat omnikanal-försäljning.

Samtidigt avslöjar undersökningen att endast 16 procent av de drygt 400 företagen som deltagit i undersökningen hittills lyckats införa sina omnikanal-strategier med bibehållen lönsamhet.

En starkt bidragande orsak till det är den höga kostnaden relaterad till att leverera varorna till köparen och 67 procent säger att kostnaderna ökar i takt med att man erbjuder fler försäljningskanaler.

Annons
Annons

Returer kostar

Sju av tio anger kostnader relaterade till returer från online-butiker och fysiska butiker som den största boven. Direktleverans till kunden, 67 procent, kommer på andra plats och leverans till butiken, där kunden sedan hämtar sina varor, är den tredje största orsaken till att kostnaderna ökar.

– Varje online-order innebär att butiken har ett antal olika möjligheter för att se till att leverera varan på ett effektivt sätt. De kan ta varan från närmaste butik, de kan skicka den från närmaste lager eller centrallager eller skicka den direkt till kunden. Dessutom behöver detaljhandlare en lösning som redan innan transaktionen sker kan förutspå efterfrågan på ett sätt som optimerar logistikprocessen så mycket som möjligt. Först då har man en bra utgångspunkt för att skapa en lönsam omnikanal-strategi, säger Kevin Iaquinto, marknadsdirektör på JDA.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

jonasaker
2015-04-21 14:18

Frågan är om man har mätt omnikanalseffekter som t.ex. research online - buy in store.

Annons
E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

Det amerikanska cykelbudet fick ge namn till Martins märke.

Annons
Annons
Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Exklusivt: Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Har spikat lanseringsdatum för brittisk sajt.

Gekås nya storsatsning:

Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Deras egen variant av webbshop.

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

"Vi vågar prova oss fram och driva innovativa lösningar".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu <nobr>e-handel</nobr>

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

Kan lansera Click&Collect.

Leveranskritik mot MediaMarkt:

Leveranskritik mot MediaMarkt: "Har fått vissa utmaningar"

Beställningar från början av december har inte kommit fram.

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Nätapoteket går inte att stoppa?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta