Digital transformation pressar butikernas lönsamhet

Börsen och bostadsmarknaden kan också slå mot handeln.

Förra månaden kunde vi berätta hur det var dystra miner inom detaljhandeln när e-handeln tagit all tillväxt. Svensk Handel håller nämligen koll på butikernas framtidstro gällande flera viktiga punkter som försäljning och lönsamhet.

LÄS ÄVEN: Dystra miner när e-handeln tar tillväxten

Annons

Årets första månader ska vara svaga när det kommer till handlarnas syn på branschen men januari var sämre än föregående års resultat. Nu har Svensk Handel släppt undersökningen för februari och framtidsutsikterna ska vara “något ljusare”.

"Tillväxten sker idag på nätet"

Det ska dock främst vara dagligvaruhandlarna som är optimistiska. Inom sällanköpshandeln så ska framtidsutsikterna fortsätta att falla.

– Stora delar av handeln står mitt i en digital transformation som pressar butikernas lönsamhet. Trots att vi handlar mer än någonsin utmanas många handlare av förändrade konsumtionsbeteenden och en allt hårdare prispress. Tillväxten i detaljhandeln sker idag på nätet, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

"Riskerar att slå mot konsumtionen"

Handlarna håller uppe hoppet kring ökad försäljning, en siffra som stiger något under februrari jämfört med januari, men lönsamheten tror man inte lika mycket på.

– Februari är historiskt en svag månad för detaljhandeln och den hjälps inte av den osäkerhet som råder just nu. Vi har dels osäkerheten på bostadsmarknaden men även börserna har sviktat den senaste tiden, vilket riskerar att slå mot konsumtionen och därmed detaljhandeln, säger Karin Johansson.

Annons