Annons

Digitala prislappar ska smälta ihop online och offline Per Kaufmann, VD på MediaMarkt

Digitala prislappar ska smälta ihop online och offline

2015-10-30 08:44

Hemelektronikkedjorna MediaMarkt och Elgiganten satsar på digitala prisskyltar för att spara tid och för att knyta ihop butikerna med handeln på nätet.

Både MediaMarkt och Elgiganten ska den närmasta tiden införa digitala prisskyltar i sina butiker, enligt Dagens Industri. Tanken bakom satsningen är att snabbt kunna ändra priserna beroende på till exempel efterfrågan och lagernivåer. Dessutom vill kedjorna att deras fysiska butiker ska hänga ihop med e-handeln på ett bättre sätt.

Enligt Di strävar MediaMarkt efter att hålla samma priser online och offline, och med de digitala prislapparna behöver inte personalen skylta om när priserna på nätet ändras.

- Största poängen är att vi kan förändra priserna väldigt snabbt och fördelen är att vi sparar mycket tid i varuhuset, säger Per Kaufmann vd för Media Markt, till Di.

Butikerna anpassas efter onlinepriserna

Han menar att dagens konsumenter är välinformerade och att fysiska butiker därför måste vara beredda att anpassa sina priser för att möta konkurrensen från e-handeln.

Annons
Annons
- Onlinepriserna kommer bli vägledande och då blir det prisförändringar oftare, säger Per Kaufmann.

Även Elgiganten planerar att införa digitala skyltar, just för att skapa en mer flexibel prissättning och för att butikspersonalen ska spara tid. Företagets VD Niclas Eriksson ser dock ett estetiskt problem med bytet.

- Utmaningen är dels att prislappen är en dyr investering, vi har ju 13.000 produkter i våra butiker. Det andra är att prislappen ser ganska grå och tråkig ut, säger han till Di.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Annons
Annons
Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons
Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta