Digitala prislappar ska smälta ihop online och offline

Hemelektronikkedjorna MediaMarkt och Elgiganten satsar på digitala prisskyltar för att spara tid och för att knyta ihop butikerna med handeln på nätet.

Både MediaMarkt och Elgiganten ska den närmasta tiden införa digitala prisskyltar i sina butiker, enligt Dagens Industri. Tanken bakom satsningen är att snabbt kunna ändra priserna beroende på till exempel efterfrågan och lagernivåer. Dessutom vill kedjorna att deras fysiska butiker ska hänga ihop med e-handeln på ett bättre sätt.

Enligt Di strävar MediaMarkt efter att hålla samma priser online och offline, och med de digitala prislapparna behöver inte personalen skylta om när priserna på nätet ändras.

Annons
Annons

- Största poängen är att vi kan förändra priserna väldigt snabbt och fördelen är att vi sparar mycket tid i varuhuset, säger Per Kaufmann vd för Media Markt, till Di.

Butikerna anpassas efter onlinepriserna

Han menar att dagens konsumenter är välinformerade och att fysiska butiker därför måste vara beredda att anpassa sina priser för att möta konkurrensen från e-handeln.

- Onlinepriserna kommer bli vägledande och då blir det prisförändringar oftare, säger Per Kaufmann.

Även Elgiganten planerar att införa digitala skyltar, just för att skapa en mer flexibel prissättning och för att butikspersonalen ska spara tid. Företagets VD Niclas Eriksson ser dock ett estetiskt problem med bytet.

- Utmaningen är dels att prislappen är en dyr investering, vi har ju 13.000 produkter i våra butiker. Det andra är att prislappen ser ganska grå och tråkig ut, säger han till Di.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!