Annons

Disney ska locka vuxna - lanserar helt ny e-handel Disney ska integrera nöjesparkerna mer i både e-handeln och butikerna

Disney ska locka vuxna - lanserar helt ny e-handel

2017-09-27 12:00

Nätbutiken får en rejäl makeover och ett helt nytt butikskoncept med fokus på upplevelser och omnikanal startas.

Disney, som har både en svensk och diverse internationella e-handelssidor, ska nu uppgradera konceptet rejält. Det berättade företaget på e-handelseventet Shop.org som nyligen hölls i Disneys hemstad, Los Angeles, i USA. Det rapporterar Power Retail.

AI och bildigenkänning införs

Bland annat ska den nya e-handeln innehålla ett betydligt större produktutbud - vilket bland annat syftar till att locka nya målgrupper.

För i den nya e-handeln, shopDisney, är det nämligen inte bara barn som ska kunna handla sina favoritleksaker, utan även familjer, och så kallade “millenials” - som alltså i huvudsak är en vuxen målgrupp - ska kunna återuppleva sina barndomsfavoriter, är tanken.

Några av de nya funktionerna som införs i och med skiftet är ökat fokus på trender och mode, samt heminredning och samlarsaker, med Disney-tema förstås. Både AI och “maskinell inlärning” ska inplementeras, med syftet att personalisera kundupplevelsen. Bland annat ska ett bildigenkänningsverktyg finnas tillgängligt, för att snabba på bildsökningen på sidan.

Sex pilotbutiker öppnas i år

Men det är inte bara Disneys e-handel som nu får en sig en upprustning. Disney lanserar även ett helt nytt butikskoncept, där man bland annat vill ta begreppet omnikanal till en ny nivå.

Annons
Annons

Inledningsvis ska fyra pilot-butiker öppnas, två i Californien, en i Japan och en i Kina. Dessa väntas innan 2017 års slut kompletteras med ytterligare två butiker, belägna i Miami respektive München.

Jättelika skärmar ska sända live

Med det nya konceptet ska bland annat olika former av ceremonier, bli en del av butiksupplevelsen. På daglig basis ska kunderna bland annat kunna uppleva både öppnings och stängningsceremonier.

På jättelika LED-skärmar ska kunderna dessutom kunna följa live-sändningar från Disneys olika nöjesparker runt om i världen och samma skärmar ska visa digitala fyrverkerier varje dag innan stängning.

- Ingen skapar upplevelser som Disney och våra pilot-butiker kommer att vara testytor för interaktiva funktioner som ska skilja ut shoppningupplevelsen hos oss i det förändrade landskapet inom detaljhandeln. Samtidigt är vår nätbutik shopDisney den ultimata destinationen för våra största kollektioner och produkterna från våra affärer, nöjesparker och licenserade partners. Denna kombination skapar en kraftfull omnikanalupplevelse som representerar nästa generation av Disney, ska Disneys chef för Disneys konsumentprodukter och interaktivitet, Jimmy Titaro ha sagt under eventet.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta