E-barometern: E-handeln ökade med 18% under Q2

Bygghandeln och livsmedelsbranschen tar ledningen när svensk e-handel återigen visar upp en stark utveckling.

Allt fler ger sig ut på nätet för att handla sådant de tidigare handlat i fysiska butiker, och utvecklingen märks kanske framför allt när det kommer till byggvaror och livsmedel. När PostNord tillsammans med HUI Research och Svensk Digital Handel nu presenterar e-barometern för årets andra kvartal är det just byggvaror och livsmedel som står för den största ökningen, med tillväxtsiffror på 37 respektive 38 procent.

Enligt e-barometern har svensk e-handel som helhet ökat med 18 procent under årets andra kvartal. Ökningen är något större än den Ehandel Analytics har visat upp. Enligt våra siffror låg ökningen för både andra kvartalet och första halvåret 2016 på ungefär tio procent.

Annons

- Livsmedel är en bransch som fullkomligt blomstrar, men tillväxten sker fortfarande från låga nivåer. Det finns dock goda förutsättningar för nätförsäljningen att ta en allt större andel av den totala försäljningen. Inte minst i och med att de stora kedjorna numera finns på nätet och nya innovationer och tjänster lanseras, vilket kan driva marknaden, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

E-handeln från Kina ökar

Den nya rapporten, som har fått temat “export och import”, visar att 21 procent av svenskarna e-handlade från utlandet under Q2. 90 procent av de som handlat från utlandet ska ha uppgett att leveransen fungerade utan problem.

- Det går inte att undvika att vi numera är globala konsumenter. Konsumtionen från Kina växer och landet är den största utlandsmarknaden för fyra av åtta branschkategorier – hemelektronik, kläder och skor, barnartiklar och leksaker samt möbler och heminredning, säger Carin Blom.

Enligt e-barometerns beräkningar kommer e-handeln för helåret 2016 att öka med 16 procent, vilket skulle innebära att e-handeln vid årets slut kommer att omsätta drygt 58 miljarder kronor. Prognosen är alltså betydligt lägre än de dryga 100 miljoner som Dibs anger, vilket beror på att Dibs även inkluderar tjänster i sin rapport.

E-barometern bygger på två konsumentundersökningar med ett riksrepresentativt urval svarande personer samt en företagsundersökning som drygt 300 företag har deltagit i.

Annons