En av tre svenskar har köpt livsmedel på nätet

Vi shoppar allt mer livsmedel online men branschen har svårt att leva upp till de mobila kundernas behov.

Livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 40 procent under 2015 enligt siffror från Svensk Digital Handel. Nu visar en ny undersökning från Accenture att en tredjedel, 32 procent, av svenskarna handlade matvaror på nätet under förra året. Vilket kan jämföras med 25 procent 2014.

– Näthandel av livsmedel är fortfarande mindre etablerat än för många andra kategorier men vi förväntar oss en stark ökning för segmentet framöver. Detta i takt med att onlinetjänsterna blir allt smidigare och många hellre spenderar sin tid på familj eller jobb än att köa till kassan och bära hem mat, säger Mattias Boman, ansvarig för Accenture Interactive i Norden.

Annons

Undersökningen visar även att allt fler använder mobilen för att handla. 24 procent säger sig använda mobilen mer frekvent idag för att söka efter produkter än året före. Dessutom förväntar sig 16 procent att de kommer handla än mer med mobilen framöver. Men branschen har svårt att leva upp till konsumenternas behov

Svårt att handla med mobilen

Endast 30 procent anser att det är enkelt att handla från mobilen, och man förväntar sig mer från handlarna. 39 procent vill ha erbjudanden i realtid i sin mobil och hela 63 procent vill enkelt kunna se online om en vara finns i butik eller inte, upp från 36 procent förra året.

– Konsumenterna är med all rätt krävande, och tjänster som tidigare ansågs vara en bonus blir snabbt en hygienfaktor. Ett exempel är möjligheten att genom mobilen eller datorn kunna se en varas tillgänglighet i fysisk butik, säger Mattias Boman.

Han påpekar också att om en handlare inte tillhandahåller den tjänsten är risken stor att konsumenten vänder sig till någon av konkurrenterna. Det då många konsumenter idag väljer vilken fysisk butik de ska handla i utifrån den information som finns tillgänglig i digitala kanaler.

Få svenskar vill dela med sig

Samtidigt är svenskarna inte särskilt förtjusta i att lämna ut personliga uppgifter till butiker då många är oroliga för hur informationen används. Endast 23 procent kan tänka sig att lämna ut information i utbyte mot en mer personlig shoppingupplevelse.

Att få förslag på kompletterande varor utifrån vad man redan köpt, eller funderar över att köpa upplevs, som obehagligt av 41 procent. Svenskar kan dock tänka sig att lämna andra uppgifter kring transaktioner så som köphistorik och lojalitetsdata, men vill inte lämna finansiell information eller uppgifter om hälsa.

– Digitaliseringen innebär många möjligheter att förbättra konsumenternas upplevelse, men det gäller att vara lyhörd för kundernas önskemål. Det är därför viktigt för handlarna att vara transparenta med hur kundernas information används och låta dessa själva avgöra var gränsen går, säger Mattias Boman.

Annons
Annons