Annons

En av tre svenskar har köpt livsmedel på nätet

En av tre svenskar har köpt livsmedel på nätet

2016-04-07 14:10

Vi shoppar allt mer livsmedel online men branschen har svårt att leva upp till de mobila kundernas behov.

Livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 40 procent under 2015 enligt siffror från Svensk Digital Handel. Nu visar en ny undersökning från Accenture att en tredjedel, 32 procent, av svenskarna handlade matvaror på nätet under förra året. Vilket kan jämföras med 25 procent 2014.

– Näthandel av livsmedel är fortfarande mindre etablerat än för många andra kategorier men vi förväntar oss en stark ökning för segmentet framöver. Detta i takt med att onlinetjänsterna blir allt smidigare och många hellre spenderar sin tid på familj eller jobb än att köa till kassan och bära hem mat, säger Mattias Boman, ansvarig för Accenture Interactive i Norden.

Undersökningen visar även att allt fler använder mobilen för att handla. 24 procent säger sig använda mobilen mer frekvent idag för att söka efter produkter än året före. Dessutom förväntar sig 16 procent att de kommer handla än mer med mobilen framöver. Men branschen har svårt att leva upp till konsumenternas behov

Svårt att handla med mobilen

Endast 30 procent anser att det är enkelt att handla från mobilen, och man förväntar sig mer från handlarna. 39 procent vill ha erbjudanden i realtid i sin mobil och hela 63 procent vill enkelt kunna se online om en vara finns i butik eller inte, upp från 36 procent förra året.

– Konsumenterna är med all rätt krävande, och tjänster som tidigare ansågs vara en bonus blir snabbt en hygienfaktor. Ett exempel är möjligheten att genom mobilen eller datorn kunna se en varas tillgänglighet i fysisk butik, säger Mattias Boman.

Han påpekar också att om en handlare inte tillhandahåller den tjänsten är risken stor att konsumenten vänder sig till någon av konkurrenterna. Det då många konsumenter idag väljer vilken fysisk butik de ska handla i utifrån den information som finns tillgänglig i digitala kanaler.

Annons
Annons

Få svenskar vill dela med sig

Samtidigt är svenskarna inte särskilt förtjusta i att lämna ut personliga uppgifter till butiker då många är oroliga för hur informationen används. Endast 23 procent kan tänka sig att lämna ut information i utbyte mot en mer personlig shoppingupplevelse.

Att få förslag på kompletterande varor utifrån vad man redan köpt, eller funderar över att köpa upplevs, som obehagligt av 41 procent. Svenskar kan dock tänka sig att lämna andra uppgifter kring transaktioner så som köphistorik och lojalitetsdata, men vill inte lämna finansiell information eller uppgifter om hälsa.

– Digitaliseringen innebär många möjligheter att förbättra konsumenternas upplevelse, men det gäller att vara lyhörd för kundernas önskemål. Det är därför viktigt för handlarna att vara transparenta med hur kundernas information används och låta dessa själva avgöra var gränsen går, säger Mattias Boman.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta