Annons

E-handel endast hos 2 av 10 bolag: Många vill sälja online men saknar kunskapen om hur man gör

E-handel endast hos 2 av 10 bolag: "Många i startgroparna"

2018-12-17 08:04

Boomen väntar fortfarande.

Trots att e-handeln ökar för varje år som går och i år väntas omsätta omkring 77 miljarder kronor, står den fortfarande för under tio procent av all handel. Och endast två av tio tillfrågade företag, eller 18 procent, säger sig driva försäljning i digitala kanaler.

Det framgår av en Novusundersökning som betalföretaget Svea Ekonomi har beställt. I undersökningen ger tusen svarande, främst VD:ar och ekonomichefer för både B2B- och B2C-företag, sin syn på e-handelns framfart.

"Många som skjuter på det"

Och även om det alltså fortfarande bara är en minoritet som faktiskt säljer varor på nätet, så saknas knappast optimism på området. Åtta av tio säger sig enligt undersökningen ha varor eller tjänsten som skulle lämpa sig bra för digital försäljning.

Annons
Annons
- Vi jobbar dagligen med att hjälpa företag att maximera sin försäljning i digitala kanaler och vi ser att det finns otroligt många företag som står i startgroparna för att gå digitalt. De är medvetna om att de kommer att behöva ställa om förr eller senare. Tyvärr är det alltför många som skjuter på det, säger Svea Ekonomis e-handelsexpert Emma Lindgren i ett pressmeddelande.

Många upplever avsaknad av kompetens

Många av de deltagande företagen sade sig sakna kompetens för att möta de utmaningar som kommer med en ökande digitalisering.

- Företagen måste ta sig an dessa utmaningar idag för att kunna vara framgångsrika även imorgon. Dock är det positivt att så många företag anser sig ha produkter och tjänster som klarar e-handel och att det finns en ambition att väva in digitala lösningar i affärsverksamheten. Det visar på att det finns en enorm kapacitet för ökad e-handel i Sverige, säger Emma Lindgren.

Svea Ekonomis Novusundersökning omfattar tusen telefonintervjuer som genomfördes 3-31 maj 2018. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta