Annons

E-handel via Facebook - ett misslyckande

E-handel via Facebook - ett misslyckande

2012-02-08 10:37

Investors.com publicerade igår en intressant artikel om hur sociala nätverk är överskattade när det kommer till e-handel. Något som diskuterades mycket förra året var butiker på Facebook och andra tunga integrationer kring sociala nätverk. Dessa har tydligen inte visat sig vara speciellt lönsamma om man får tro Forrester Research.

"E-handel i sociala medier har inte brutit igenom ännu", säger Brian Walker, analytiker på Forrester Research. "Det är ett verktyg för att förvärva kunder, men det är inte lika effektivt som sök- och e-postmarknadsföring."

Brian vill, istället för integration, se att man förlänger den marknadsföring man utför till sociala medier. Detta istället för att se sociala nätverk som en separat enhet som ska generera köp. Han säger samtidigt att smarta mobiler kommer att förändra e-handelskanalen mycket mer än sociala medier.

"Forresters kunder som säljer via butiker på Facebook eller andra sociala medier har endast haft blygsamma resultat hittills", säger Brian.

Enligt deras undersökningar säger kunder att de inte är på Facebook för att shoppa, vilket givetvis gör det till fel plats att ha en butik på.

"I detaljhandelns historia har det förmodligen aldrig funnits något med så höga förväntningar, men som visat sig vara så överskattat som "eran av social handel" ", taget ur en av Forresters rapporter ifrån 2011.

Samtidigt bekräftar en studie, utförd av IBM, att e-handlare inte får speciellt mycket för pengarna de spenderar i sociala medier. Köp som kommit in via sociala nätverk sjönkt t.ex. under USA:s Black Friday förra året. Det var en minimal minskning men i kombination med att företag slänger mer och mer pengar på sociala medier är det anmärkningsvärt.

En ny undersökning av LIM College, som fått mycket uppmärksamhet, visar att 18-25 åringar inte är sugna på att handla via Facebook. Nästan 90 procent svarade att de inte ville handla via sociala medier.

Sociala medier är uppenbarligen inte den kassako som många kanske hade trott. Samtidigt kan det givetvis vara så att sociala nätverk utnyttjas på fel sätt. Facebook-butiker kanske inte är framtiden men sociala medier borde inte var uträknade ännu.

 

Källa: investors,
limcollege

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Fredrik
2012-02-08 13:19

Det som ger mest är när kunder gillar produkter i butiken till sitt eget vänner-nätverk på facebook. När bloggar först kom var hypen enorm hur mycket det skulle betyda att kunderna skulle läsa ens blogg. Så småningom insåg de flesta att mycket få kunder brydde sig om att läsa företagsbloggar men då kom fb. Ännu större hype men innehållsmässigt är det ofta inte mycket som skiljer företagets blogg och fb-sida. FB kan ge mycket men då måste man vara kreativ och göra det till en social kanal snarare än som ännu en reklamkanal.

Arne
2012-02-08 13:42

Sociala medier betecknar aktiviteter som kombinerar teknik, social interaktion och användargenererat innehåll Källa Wikipedia

Bra exempel på det är Wrap tycker jag.

Per N
2012-02-08 14:01

Jag har en bra dialog med knivintresserade (kunder) på min FB-sida, det är kanon.

Och som Fredrik skriver så är det jättebra när folk delar mina produkter till sina vänner via Facebook.

Undra när G+ kickar igång på riktigt :-)

Jag försöker vara jäkligt återhållsam med reklam i min FB-kanal. Däremot försöker jag ha en dialog om knivar och friluftsliv i allmänhet.

//Per

Jimmy Öström
2012-02-09 07:54

Ja fast nu pratas det om en shop på FB. Jag förstår att detta inte ger så jättehög försäljning. Men med tanke på hur lite pengar och tid detta tar så tror jag fortfarande på detta.

Vi kommer att ha en shop via FB på våra kommande butiker vi ska starta.

Det räcker liksom att man har tio bra populära produkter på denna kanalen. Sen att man fixar att alla kommer till denna sida först.

Jag kan ha fel, men oavsett så handlar det om mycket lite pengar och tid och jag tror att det känns "att företaget är seriöst om man har en FB shop + att man ligger i "framkant").

Per N
2012-02-09 08:23

Jag tror ärligt talat att kunderna inte uppskattar en butik på Facebook.

De sidor som jag gillar gillar jag för att ta del av information så som nyheter och intressanta artiklar.

Det känns lite som att när man spenderar tid på Facebook då vill man liksom bara slösurfa, ha roligt och slappna av. Reklamen man tar emot måste vara väldigt subtil och inte allt för påtaglig.


Jag hoppas dock att det går kanonbra för er!

www.etui.se
2012-02-09 11:30

Orginalartikeln för den som är intresserad, http://news.investors.com/Article/600351/201202071711/social-media-disappoints-as-ecommerce-driver.htm

Julius
2012-02-09 13:50

Vi länkar alltid till våra källor. Du finner dem oftast nere till höger, annars i texten :)

Daniel Hultberg
2012-02-09 21:31

Sociala medier ur företagssynpunkt har aldrig primärt handlat om att tjäna pengar, det handlar om relationsbyggande med intressenter och kundvård.
Att ha en Facebooksida gör att man skapar en viss kontroll över VAR personer skriver om ditt varumärke, om det redan finns ett färdigt forum så söker sig folket dit. Då har du möjlighet att bemöta och besvara kunder på din arena och om någon skriver något negativt kan du offentligt rätta till det och vända personen till en positiv ambassadör för ditt varumärke. Eftersom det sker offentligt ser andra att du faktiskt bryr dig. En negativ kund som skriver på din facebooksida är en guldgruva om du hanterar det på ett bra sätt.

Jimmy Öström
2012-02-10 19:21

Jag håller med dig Daniel. Dom flesta kunder som varit missnöjda med oss har varit dom som är nöjdast idag med oss och handlar bra! Roligt att det kan bli så tycker jag, men som du skriver så måste man sköta det "rätt".

Annons
Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Helgläsning: Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Från gränshandel till snabb framgång på nätet.

1
Annons
Annons
Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Den stora utmaningen: Att hitta leveransmöjligheter för fryst gods.

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

"Vill frigöra mer tid åt kreativitet".

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

I snitt 10 procent dyrare hos ett företag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Har lockat besökare från 160 länder.

2
Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Blir Nordens största underklädesbutik.

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

Den mobila epidemin härjar dock vilt även hos B2B-butikerna.

Annons
Annons
Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Väldigt e-handelstätt när priserna delades ut.

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Nya e-handeln har fokus på mobilt shoppingbeteende och lanseras nu på företagets samtliga marknader.

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya <nobr>e-handel</nobr>

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya e-handel

Har lanserat prenumerationstjänst.

1
Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Bad om ursäkt till kunderna.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.