E-handel via Facebook – ett misslyckande

Investors.com publicerade igår en intressant artikel om hur sociala nätverk är överskattade när det kommer till e-handel. Något som diskuterades mycket förra året var butiker på Facebook och andra tunga integrationer kring sociala nätverk. Dessa har tydligen inte visat sig vara speciellt lönsamma om man får tro Forrester Research.

"E-handel i sociala medier har inte brutit igenom ännu", säger Brian Walker, analytiker på Forrester Research. "Det är ett verktyg för att förvärva kunder, men det är inte lika effektivt som sök- och e-postmarknadsföring."

Annons

Brian vill, istället för integration, se att man förlänger den marknadsföring man utför till sociala medier. Detta istället för att se sociala nätverk som en separat enhet som ska generera köp. Han säger samtidigt att smarta mobiler kommer att förändra e-handelskanalen mycket mer än sociala medier.

"Forresters kunder som säljer via butiker på Facebook eller andra sociala medier har endast haft blygsamma resultat hittills", säger Brian.

Enligt deras undersökningar säger kunder att de inte är på Facebook för att shoppa, vilket givetvis gör det till fel plats att ha en butik på.

"I detaljhandelns historia har det förmodligen aldrig funnits något med så höga förväntningar, men som visat sig vara så överskattat som "eran av social handel" ", taget ur en av Forresters rapporter ifrån 2011.

Samtidigt bekräftar en studie, utförd av IBM, att e-handlare inte får speciellt mycket för pengarna de spenderar i sociala medier. Köp som kommit in via sociala nätverk sjönkt t.ex. under USA:s Black Friday förra året. Det var en minimal minskning men i kombination med att företag slänger mer och mer pengar på sociala medier är det anmärkningsvärt.

En ny undersökning av LIM College, som fått mycket uppmärksamhet, visar att 18-25 åringar inte är sugna på att handla via Facebook. Nästan 90 procent svarade att de inte ville handla via sociala medier.

Sociala medier är uppenbarligen inte den kassako som många kanske hade trott. Samtidigt kan det givetvis vara så att sociala nätverk utnyttjas på fel sätt. Facebook-butiker kanske inte är framtiden men sociala medier borde inte var uträknade ännu.

 

Annons

Källa: investors,
limcollege

Annons