Annons

E-handeln en viktig del i multikanalshandeln

E-handeln en viktig del i multikanalshandeln

2013-04-05 15:40

Multikanalshandel är ett begrepp som blivit populärt på senare år. I stället för att se e-handeln som ett hot börjar nu många företag se fördelarna. Allt fler fysiska butiker och kedjor satsar nu på en allt mer genomtänkt flerkanalsstrategi.

E-handeln har länge setts som ett hot mot den fysiska handeln. Men många företag nu insett att en fungerande e-handel är en viktig pusselbit i en fungerande multikanalsstrategi.

Den tyska E-handelsplattformen Hybris som nyligen fick in en investering på 30 miljoner dollar säger att de i dag är den enda plattformen som omfattar handel i alla kanaler. Och enligt Christer Alkesten, Nordenchef på Hybris bör man se de olika kanalerna som en helhet, och inte som konkurrenter.

– Sedan är det en teknisk mognadsfråga också, i dag har vi nått en punkt där det här går att lösa. Och konsumenterna har börjat förvänta sig det, säger Christer Alkesten.

E-handeln kan rädda försäljningen

Ett konkret exempel är när en kund besöker till exempel en skokedja som inte har den önskade storleken i butiken. Med en multikanalsstrategi kan personalen i butiken låta kunden genomföra köpet direkt hos dem, för att sen få skorna hemlevererade via kedjans e-handel.

Ett annat alternativ är att låta kunden betala i på plats för att sen promenera över till systerbutiken där det står ett färdigt skopaket redo att plockas upp.

– Utan ett centralt lagersystem är det bästa personalen kan erbjuda ett samtal till syskonbutiken där de frågar om de har skon inne. Jag släpps därefter vind för våg och risken är stor att jag inte orkar gå till syskonbutiken, utan i stället går in hos en konkurrerande kedja, säger Christer Alkesten.

Indiska tar sin flerkanalstrategi till nästa nivå

I Sverige använder sig bland annat H&M, Bikbok, PutFeetFirst, Clas Ohlson, XXL Sport, Granngården och Indiska sig av Hybris plattform.

Mode- och inredningskedjan Indiska har i flera år haft en klar strategi kring multikanaler, man var dock sena ut med en sin e-handel. Först i april 2012 lanserades den svenska e-handeln och i höstas öppnade man även upp för Norge och övriga EU. Men nu är man väldigt måna om att ta sin flerkanalstrategi till nästa nivå.

– Grundtanken är att våra kunder ska få samma upplevelse av varumärket Indiska oavsett om de surfar sig fram till oss via mobilen, datorn eller besöker en butik, säger Karin Danielsson, E-handels- och webbchef på Indiska.

Knyter ihop E-handel och butik

Och för att se till att nätkunderna bemöts på samma sätt som om de hade gått in i en butik, har Indiska bland annat anställt personer som tidigare jobbat i Indiskas butiker till den nya kundtjänsten för e-handeln.

– Vi är ju ganska sena med vår e-handel, men vi satsar mycket på att komma ikapp. Första steget i att få in e-handeln i multikanalstänkandet är att det går att byta eller returnera varor som köpts på nätet i alla våra butiker, och nästa steg blir att varor som köps på nätet även ska kunna hämtas ut i butik. Men att knyta ihop våra fysiska butiker med e-butiken, såsom till exempel uthämtning och betalning i butik, kräver en del utveckling, säger Karin Danielsson.

Nyligen tecknade Indiska också ett långsiktigt samarbetsavtal med Posten som innebär att Postens företag för tredjepartslogistik övertar driften av Indiskas lager och varuförsörjningen av Indiskas 92 butiker i Norden. Man kommer även att sköta logistiken för Indiskas snabbt växande e-handel med kunder i hela Europa.

 

Källa: IDG

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta