Krönika: E-handeln kan rädda våra döende stadskärnor

Vår krönikör Martin Granberg skriver hur han tror att handeln i stadskärnorna kommer att skifta fokus.

Nu när folk återigen tar sig ut i solen är det tydligt för alla att butiksdöden fortfarande härjar fritt längs våra gator och torg, vilket har lett till tomma lokaler i stadskärnorna samtidigt som sterila handelsplatser har vuxit upp runt om våra städer.

Det är främst den av konkurrenter, både offline och online, framtvingade jakten på hyllmeter och behovet av ett växande kundunderlag som har drivit butikerna att söka sig till de olika köpcentrumen. Detta samtidigt som de mindre butikslokalerna längs de ofta sömniga gågatorna inte har kunnat fylla på med nya hyresgäster i samma takt, vilket skapar en ond spiral.

Annons

Gågatans gyllene möjligheter

E-handelns oändliga hyllmeter är svåra att konkurrera med om man inte satsar på ett större utbud med möjlighet att känna och klämma, just det som köpcentrumen erbjuder.

Paradoxalt ger detta e-handlarna gyllene möjligheter att använda lokaler, som tidigare inte har varit ekonomiskt försvarbara till rena exponeringsytor. Eftersom e-handeln tjänar sina pengar online har man inte som e-handlare samma marginalkrav på sina fysiska butiker utan det räcker att dessa går runt. Dessa kan till och med gå med förlust om man istället kan räkna hem den ökade exponeringen för sin online-försäljning.

Uppkopplade butiker

Det är inte heller några nyheter att man genom att arbeta med olika strategier för sina uppkopplade butiker kan trigga till ett andra köp, och addera mjuka värden som direkt eller indirekt ökar både trafikvolym och konvertering.

Fördelen med att man tjänar sina pengar på annan plats än just i butiken öppnar upp för nya möjligheter och flyttar istället varumärkesbyggandet och mjuka värden till den fysiska butiken.

Antagligen kommer detta förändra butiksbilden i våra stadskärnor när uppkopplade och snabbföränderliga konceptbutiker har möjlighet att kvickt följa trender och skapa en mer stimulerande köpupplevelse.

En utveckling som förhoppningsvis kan stoppa den härjande butiksdöden i våra stadskärnor.

Annons