Annons

E-handeln och nya butiker får Odd Molly att lyfta Odd Molly

E-handeln och nya butiker får Odd Molly att lyfta

2016-08-18 16:01

Det svenska klädmärket rapporterar en försäljningsmässig all-time-high, främst tack vare satsningen på e-handel och egna butiker.

Odd Molly kan se tillbaka på ett starkt första halvår 2016. Under perioden ökade omsättningen med 27 procent. Från 157,3 miljoner kronor till 199,1 miljoner. Samtidigt gör bolaget en vinst på 5,9 miljoner kronor (EBIT), att jämföra med 3,3 miljoner samma period i fjol.

Något som delvis beror på ett omställningsarbete som inleddes för fyra år sedan. Förutom att förbättra sortimentet och skapa ett tydligt stilkoncept ville man öka kontrollen och kundfokus i distributionsledet. Något som bland annat innebar ett större fokus på nätet.

Annons
Annons

"E-handeln driver tillväxten"

Tidigare skedde Odd Mollys försäljning främst genom återförsäljare men man var väl medvetna om att nätet skulle bli en allt viktigare kanal. Samtidigt har företaget öppnat fler egna butiker och shop-in-shops hos återförsäljare för att stärka varumärket och försäljningen.

– Det är extra roligt att vi idag ser att e-handeln - vår egen och andras - i allra högsta grad driver tillväxten, samtidigt som alla andra kanaler också växer. Odd Mollys egen webbshop fortsätter att utvecklas fantastiskt bra, våra nya butiker tillför fin försäljning och vi växer även i grossistledet, säger Anna Attemark, VD Odd Molly.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

"Är sannolikt inte naken på underkroppen".

Annons
Annons
<nobr>E-handelsleverantör</nobr> köper upp B2B-kunnig konkurrent

E-handelsleverantör köper upp B2B-kunnig konkurrent

"En perfect match".

Tuff månad för modekedjorna:

Tuff månad för modekedjorna: "Black Friday har negativ effekt"

Ras för skohandeln.

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

Ska inom kort ta "SameDay" till 36 städer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jollyrooms kundtjänst flyttar:

Jollyrooms kundtjänst flyttar: "Markant ökning av ärenden"

Får plats med 30 procent fler anställda.

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Ger sina kortinnehavare ny e-handelsservice.

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

"Var aldrig tänkt som en stor del av vår resa".

Annons
Annons
Facebook smygtestar <nobr>e-handel</nobr> i livesänd video

Facebook smygtestar e-handel i livesänd video

"TV-Shop" kommer till det sociala nätverket.

Villbada-Liza lägger ner:

Villbada-Liza lägger ner: "Är rena vilda västern"

Konkurrensen blev för tuff.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta