Annons

E-handeln och nya butiker får Odd Molly att lyfta Odd Molly

E-handeln och nya butiker får Odd Molly att lyfta

2016-08-18 16:01

Det svenska klädmärket rapporterar en försäljningsmässig all-time-high, främst tack vare satsningen på e-handel och egna butiker.

Odd Molly kan se tillbaka på ett starkt första halvår 2016. Under perioden ökade omsättningen med 27 procent. Från 157,3 miljoner kronor till 199,1 miljoner. Samtidigt gör bolaget en vinst på 5,9 miljoner kronor (EBIT), att jämföra med 3,3 miljoner samma period i fjol.

Något som delvis beror på ett omställningsarbete som inleddes för fyra år sedan. Förutom att förbättra sortimentet och skapa ett tydligt stilkoncept ville man öka kontrollen och kundfokus i distributionsledet. Något som bland annat innebar ett större fokus på nätet.

Annons
Annons

"E-handeln driver tillväxten"

Tidigare skedde Odd Mollys försäljning främst genom återförsäljare men man var väl medvetna om att nätet skulle bli en allt viktigare kanal. Samtidigt har företaget öppnat fler egna butiker och shop-in-shops hos återförsäljare för att stärka varumärket och försäljningen.

– Det är extra roligt att vi idag ser att e-handeln - vår egen och andras - i allra högsta grad driver tillväxten, samtidigt som alla andra kanaler också växer. Odd Mollys egen webbshop fortsätter att utvecklas fantastiskt bra, våra nya butiker tillför fin försäljning och vi växer även i grossistledet, säger Anna Attemark, VD Odd Molly.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Annons
Annons
Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Patrik Rees om lojalitet:

Patrik Rees om lojalitet: "Tiden med kundklubbar är förbi"

Slår sig ihop med Ehandel.se under årets Almedalen.

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Oväntad e-handelsexport.

 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Annons
Annons
Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta