Annons

E-handeln och nya butiker får Odd Molly att lyfta Odd Molly

E-handeln och nya butiker får Odd Molly att lyfta

2016-08-18 16:01

Det svenska klädmärket rapporterar en försäljningsmässig all-time-high, främst tack vare satsningen på e-handel och egna butiker.

Odd Molly kan se tillbaka på ett starkt första halvår 2016. Under perioden ökade omsättningen med 27 procent. Från 157,3 miljoner kronor till 199,1 miljoner. Samtidigt gör bolaget en vinst på 5,9 miljoner kronor (EBIT), att jämföra med 3,3 miljoner samma period i fjol.

Något som delvis beror på ett omställningsarbete som inleddes för fyra år sedan. Förutom att förbättra sortimentet och skapa ett tydligt stilkoncept ville man öka kontrollen och kundfokus i distributionsledet. Något som bland annat innebar ett större fokus på nätet.

Annons
Annons

"E-handeln driver tillväxten"

Tidigare skedde Odd Mollys försäljning främst genom återförsäljare men man var väl medvetna om att nätet skulle bli en allt viktigare kanal. Samtidigt har företaget öppnat fler egna butiker och shop-in-shops hos återförsäljare för att stärka varumärket och försäljningen.

– Det är extra roligt att vi idag ser att e-handeln - vår egen och andras - i allra högsta grad driver tillväxten, samtidigt som alla andra kanaler också växer. Odd Mollys egen webbshop fortsätter att utvecklas fantastiskt bra, våra nya butiker tillför fin försäljning och vi växer även i grossistledet, säger Anna Attemark, VD Odd Molly.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

PostNord Sverige söker:

Trendanalytiker inom e-handel till PostNord Sverige

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta