Annons

E-handeln och nya butiker får Odd Molly att lyfta Odd Molly

E-handeln och nya butiker får Odd Molly att lyfta

2016-08-18 16:01

Det svenska klädmärket rapporterar en försäljningsmässig all-time-high, främst tack vare satsningen på e-handel och egna butiker.

Odd Molly kan se tillbaka på ett starkt första halvår 2016. Under perioden ökade omsättningen med 27 procent. Från 157,3 miljoner kronor till 199,1 miljoner. Samtidigt gör bolaget en vinst på 5,9 miljoner kronor (EBIT), att jämföra med 3,3 miljoner samma period i fjol.

Något som delvis beror på ett omställningsarbete som inleddes för fyra år sedan. Förutom att förbättra sortimentet och skapa ett tydligt stilkoncept ville man öka kontrollen och kundfokus i distributionsledet. Något som bland annat innebar ett större fokus på nätet.

Annons
Annons

"E-handeln driver tillväxten"

Tidigare skedde Odd Mollys försäljning främst genom återförsäljare men man var väl medvetna om att nätet skulle bli en allt viktigare kanal. Samtidigt har företaget öppnat fler egna butiker och shop-in-shops hos återförsäljare för att stärka varumärket och försäljningen.

– Det är extra roligt att vi idag ser att e-handeln - vår egen och andras - i allra högsta grad driver tillväxten, samtidigt som alla andra kanaler också växer. Odd Mollys egen webbshop fortsätter att utvecklas fantastiskt bra, våra nya butiker tillför fin försäljning och vi växer även i grossistledet, säger Anna Attemark, VD Odd Molly.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta