Annons

E-handeln ökar med 10 miljarder - barnprodukter stora vinnaren Leksaker på nätet är nya flugan

E-handeln ökar med 10 miljarder - barnprodukter stora vinnaren

2017-09-26 14:03

Leksaker, byggartiklar och heminredning ökar mest på nätet.

Den här månaden har vi redan kunnat berätta att e-handeln för första gången stod för all tillväxt i sällanköpshandeln under Q2. Den totala tillväxten för e-handeln under kvartalet var, som bekant, 15 procent.

E-handlarnas försäljning mot 70 miljarder

Men det är inte nog med det. Idag har HUI Research också släppt hela sin rapport över handelns utveckling under Q2 och nu visar det sig att e-handelsförsäljningen väntas landa på 68 miljarder kronor under 2017. Det är i så fall en ökning med tio miljarder jämfört med 2016.

Majoriteten av den 15-procentiga tillväxten skedde genom en ökad köpfrekvens och större köpesummor.

Barnartiklar och leksaker i topp

Vi har också kunnat berätta om den fysiska leksaksbranschens kräftgång, som nyligen kulminerade med - och nyligen med att den legendariska leksakskedjan Toys “R” Us hamnade i rekonstruktion.

En av orsakerna var en utbredning av leksaksbutiker på nätet. Nu visar det sig att just denna kategori, leksaker och barnprodukter, toppar tillväxtlistan bland alla e-handelsbranscher under det senaste kvartalet. Den grenen ökade nämligen med hela 24 procent, jämfört med samma period förra året.

Annons
Annons
- Barnartiklar och leksaker har under en längre tid flutit med i toppskiktet, men det var under andra kvartalet - och i ljuset av svagare tillväxttal för de pålitliga lokomotiven - som branschen tog ledartröjan på nätet, skriver HUI.

Samtidigt minskade leksaksbranschen totalt sett med 12 procent under kvartalet.

Tvåa på listan över växande e-handelsbranscher finner vi byggartiklar, som ökade med 20 procent, följt av elektronik (17 procent) och heminredning & möbler (16 procent).

Lösplock fortfarande mest populärt

En bransch som tidigare ökat mycket, men nu avstannat något, är matbranschen. Där konstaterar HUI att lösplock fortfarande växer snabbast, medan de färdigplanerade matkassarna tar det lite lugnare.

- En viktig faktor i detta är sannolikt att de etablerade dagligvaruaktörerna som i regel har gått in i lösplocksdelen med sina webbsatsningar och kan nyttja sina butiksnätverk för upphämtning och tillgänglighet i hela landet. Axfood lanserade därtill som e-handelssatsning för Willys och Hemköp under fjolåret, vilket också kan vara en bidragande orsak till lösplocket, sammanfattar HUI Research i rapporten.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta