E-handeln ökar med 10 miljarder – barnprodukter stora vinnaren

Leksaker, byggartiklar och heminredning ökar mest på nätet.

Den här månaden har vi redan kunnat berätta att e-handeln för första gången stod för all tillväxt i sällanköpshandeln under Q2. Den totala tillväxten för e-handeln under kvartalet var, som bekant, 15 procent.

E-handlarnas försäljning mot 70 miljarder

Men det är inte nog med det. Idag har HUI Research också släppt hela sin rapport över handelns utveckling under Q2 och nu visar det sig att e-handelsförsäljningen väntas landa på 68 miljarder kronor under 2017. Det är i så fall en ökning med tio miljarder jämfört med 2016.

Annons
Annons

Majoriteten av den 15-procentiga tillväxten skedde genom en ökad köpfrekvens och större köpesummor.

Barnartiklar och leksaker i topp

Vi har också kunnat berätta om den fysiska leksaksbranschens kräftgång, som nyligen kulminerade med - och nyligen med att den legendariska leksakskedjan Toys “R” Us hamnade i rekonstruktion.

En av orsakerna var en utbredning av leksaksbutiker på nätet. Nu visar det sig att just denna kategori, leksaker och barnprodukter, toppar tillväxtlistan bland alla e-handelsbranscher under det senaste kvartalet. Den grenen ökade nämligen med hela 24 procent, jämfört med samma period förra året.

- Barnartiklar och leksaker har under en längre tid flutit med i toppskiktet, men det var under andra kvartalet - och i ljuset av svagare tillväxttal för de pålitliga lokomotiven - som branschen tog ledartröjan på nätet, skriver HUI.

Samtidigt minskade leksaksbranschen totalt sett med 12 procent under kvartalet.

Tvåa på listan över växande e-handelsbranscher finner vi byggartiklar, som ökade med 20 procent, följt av elektronik (17 procent) och heminredning & möbler (16 procent).

Lösplock fortfarande mest populärt

En bransch som tidigare ökat mycket, men nu avstannat något, är matbranschen. Där konstaterar HUI att lösplock fortfarande växer snabbast, medan de färdigplanerade matkassarna tar det lite lugnare.

- En viktig faktor i detta är sannolikt att de etablerade dagligvaruaktörerna som i regel har gått in i lösplocksdelen med sina webbsatsningar och kan nyttja sina butiksnätverk för upphämtning och tillgänglighet i hela landet. Axfood lanserade därtill som e-handelssatsning för Willys och Hemköp under fjolåret, vilket också kan vara en bidragande orsak till lösplocket, sammanfattar HUI Research i rapporten.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!