Annons

E-handeln ökar med 10 miljarder - barnprodukter stora vinnaren Leksaker på nätet är nya flugan

E-handeln ökar med 10 miljarder - barnprodukter stora vinnaren

2017-09-26 14:03

Leksaker, byggartiklar och heminredning ökar mest på nätet.

Den här månaden har vi redan kunnat berätta att e-handeln för första gången stod för all tillväxt i sällanköpshandeln under Q2. Den totala tillväxten för e-handeln under kvartalet var, som bekant, 15 procent.

E-handlarnas försäljning mot 70 miljarder

Men det är inte nog med det. Idag har HUI Research också släppt hela sin rapport över handelns utveckling under Q2 och nu visar det sig att e-handelsförsäljningen väntas landa på 68 miljarder kronor under 2017. Det är i så fall en ökning med tio miljarder jämfört med 2016.

Majoriteten av den 15-procentiga tillväxten skedde genom en ökad köpfrekvens och större köpesummor.

Barnartiklar och leksaker i topp

Vi har också kunnat berätta om den fysiska leksaksbranschens kräftgång, som nyligen kulminerade med - och nyligen med att den legendariska leksakskedjan Toys “R” Us hamnade i rekonstruktion.

En av orsakerna var en utbredning av leksaksbutiker på nätet. Nu visar det sig att just denna kategori, leksaker och barnprodukter, toppar tillväxtlistan bland alla e-handelsbranscher under det senaste kvartalet. Den grenen ökade nämligen med hela 24 procent, jämfört med samma period förra året.

Annons
Annons
- Barnartiklar och leksaker har under en längre tid flutit med i toppskiktet, men det var under andra kvartalet - och i ljuset av svagare tillväxttal för de pålitliga lokomotiven - som branschen tog ledartröjan på nätet, skriver HUI.

Samtidigt minskade leksaksbranschen totalt sett med 12 procent under kvartalet.

Tvåa på listan över växande e-handelsbranscher finner vi byggartiklar, som ökade med 20 procent, följt av elektronik (17 procent) och heminredning & möbler (16 procent).

Lösplock fortfarande mest populärt

En bransch som tidigare ökat mycket, men nu avstannat något, är matbranschen. Där konstaterar HUI att lösplock fortfarande växer snabbast, medan de färdigplanerade matkassarna tar det lite lugnare.

- En viktig faktor i detta är sannolikt att de etablerade dagligvaruaktörerna som i regel har gått in i lösplocksdelen med sina webbsatsningar och kan nyttja sina butiksnätverk för upphämtning och tillgänglighet i hela landet. Axfood lanserade därtill som e-handelssatsning för Willys och Hemköp under fjolåret, vilket också kan vara en bidragande orsak till lösplocket, sammanfattar HUI Research i rapporten.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora <nobr>e-handlare</nobr>

CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora e-handlare

"Är som Black Friday, men mindre".

Annons
Annons
Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Stänger en butik och öppnar en ny.

Frank Dandys egen <nobr>e-handel</nobr> omsätter nu 12 miljoner

Frank Dandys egen e-handel omsätter nu 12 miljoner

Mer än dubblades under förra året.

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

Steg med 125 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Annons
Annons
Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta