E-handeln ökar med 20% – click and collect stor hit

Elgiganten omsatte totalt 10,8 miljarder under det gångna året.

Det senaste året har varit ett rekordår för elektronikkedjan Elgiganten. En tillväxt med 8,8 procent till 10,8 miljarder kronor och en resultatförbättring med 13 procent till 133 miljoner kronor, gör det gångna året till företagets bästa någonsin.

“Ett tydligt bevis”

Och riktigt bra går det för e-handeln - där har Elgiganten nämligen haft en tillväxt på hela 20 procent bara under det senaste verksamhetsåret. Företagets click and collect-tjänst ökar också, och används nu av hälften av företagets e-handelskunder.

Annons
Annons

- Ett tydligt bevis på att Elgigantens satsning på en väl fungerande omnikanallösning svarar upp mot kundernas önskemål och behov, konstaterar företaget i rapporten.

Nytt butikskoncept ihop med PhoneHouse

Elgiganten har under året även gått samman med telefonföretaget PhoneHouse och ett nytt butikskoncept har nu börjat rullas ut - Elgiganten PhoneHouse. De nya butikerna ligger i citykärnor och gallerior över hela landet och ska enligt Elgiganten snabbt ha gett en positiv effekt med ökat kundflöde. Det nya konceptet ska helt enkelt ha bidragit till årets tillväxt på 13 procent.

Och Elgigantens VD Niclas Eriksson ser en tydlig koppling mellan framgångarna i e-handeln och tillväxten i varuhusen och butikerna.

- Vi ser ett mycket kraftigt samband mellan ökad e-handel och försäljningen ute i varuhusen. Allt fler gör research på nätet inför köp och beställer sin nya produkt via nätet för att sedan hämta upp den i närmaste varuhus och då är lättillgängligheten för kunderna oerhört viktig, säger han i ett pressmeddelande.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!