Annons

E-handeln ökar med 20% - click and collect stor hit Elgigantens medarbetare har anledning att fira

E-handeln ökar med 20% - click and collect stor hit

2017-08-30 14:23

Elgiganten omsatte totalt 10,8 miljarder under det gångna året.

Det senaste året har varit ett rekordår för elektronikkedjan Elgiganten. En tillväxt med 8,8 procent till 10,8 miljarder kronor och en resultatförbättring med 13 procent till 133 miljoner kronor, gör det gångna året till företagets bästa någonsin.

“Ett tydligt bevis”

Och riktigt bra går det för e-handeln - där har Elgiganten nämligen haft en tillväxt på hela 20 procent bara under det senaste verksamhetsåret. Företagets click and collect-tjänst ökar också, och används nu av hälften av företagets e-handelskunder.

- Ett tydligt bevis på att Elgigantens satsning på en väl fungerande omnikanallösning svarar upp mot kundernas önskemål och behov, konstaterar företaget i rapporten.

Nytt butikskoncept ihop med PhoneHouse

Elgiganten har under året även gått samman med telefonföretaget PhoneHouse och ett nytt butikskoncept har nu börjat rullas ut - Elgiganten PhoneHouse. De nya butikerna ligger i citykärnor och gallerior över hela landet och ska enligt Elgiganten snabbt ha gett en positiv effekt med ökat kundflöde. Det nya konceptet ska helt enkelt ha bidragit till årets tillväxt på 13 procent.

Annons
Annons

Och Elgigantens VD Niclas Eriksson ser en tydlig koppling mellan framgångarna i e-handeln och tillväxten i varuhusen och butikerna.

- Vi ser ett mycket kraftigt samband mellan ökad e-handel och försäljningen ute i varuhusen. Allt fler gör research på nätet inför köp och beställer sin nya produkt via nätet för att sedan hämta upp den i närmaste varuhus och då är lättillgängligheten för kunderna oerhört viktig, säger han i ett pressmeddelande.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta