Annons

E-handeln tappar: Johan Davidson

E-handeln tappar: "Svårt att få till lönsam e-handel"

2018-09-17 08:05

"En stark höstförsäljning vore välbehövlig för många butiker".

Gällande augusti månad så hade en rekordhet sommar kylt ned framtidsförväntningarna i handeln. När branschorganisationen Svensk Handel nu kikar på butikshandlarnas framtidstro under september så ser det bättre ut. Detta gäller dock inte e-handlarna.

Framtidsindikatorn för september visar att butikerna ser mer positivt på den framtida försäljningen än tidigare. Och framtidsförväntningarna bland företagen i sällanköpshandeln ska ha ökat mest, enligt Svensk Handel.

- Efter en sommar som varit tuff för många butiker kan handlarna se fram emot en starkare försäljningsperiod som kulminerar i den så viktiga julhandeln. I den stenhårda internationella konkurrens som råder vore en stark höstförsäljning välbehövlig för många butiker, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

"Möjligheterna på nätet är enorma"

Även om framtidsförväntningarna faktiskt är högre bland e-handlare än fysiska butiker, så rapporterar Svensk Handel att optimismen bland e-handlarna går åt motsatt håll och minskar. Det ska bland annat handla om en minskad tro på lönsamheten och antalet anställda.

Annons
Annons
- Tillväxten i handeln sker främst på nätet, vilket gör att framtidstron är högre bland e-handlarna. Samtidigt som möjligheterna på nätet är enorma gör den hårda konkurrensen att prispressen är hård. Att få till en lönsam e-handel är en utmaning för många handlare, säger Johan Davidson.

Framtidsindikatorn för butiker ökade med 1,5 enheter i september och landar på 96,7. Framtidsindikatorn för e-handeln stannar samtidigt på 105,8 efter ett tapp på 2,5 enheter. Ett index på 100 ska reflektera ett neutralt läge.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Annons
Annons
Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Annons
Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta