E-handelns kamp mot returerna och för miljön

Onlineshopping förenklar ofta vår vardag, men påverkar miljön på flera sätt.

Att allt fler väljer att handla på nätet är ingen nyhet. Det som lockar konsumenterna i första hand är ofta priset och hastigheten. Men något som har förändrats på senaste tiden är miljömedvetenheten.

E-handelsföretagen vill möta konsumenternas förväntningar och lanserar därför nya frakttjänster hela tiden. Kunderna kan idag välja allt från ombud och paketskåp till hemleveranser med eller utan personligt mottagande. Fler fraktmöjligheter som ofta även är gratis - gör att konsumenterna handlar oftare online.

Annons

“Mellan 18 och 60 procent returneras”

I en intervju för Aktuell Hållbarhet berättar Sharon Cullinane som är professor i hållbar logistik vid Göteborgs universitet att alla dessa nya frakttjänster som e-handelsföretag ständigt lanserar leder till en systematisk överbeställning av kläder som medför ökade transportbehov, vilket är en miljöbov inom e-handeln.

– I genomsnitt returneras 22 procent av alla kläder som köps online i Sverige, men andelen varierar mellan 18 och 60 procent. Till exempel returnerar unga människor mer kläder än äldre, och kvinnor mer än män. Och trendiga plagg returneras mer än basplagg, säger Sharon Cullinane i en intervju med Aktuell Hållbarhet.

“Den värsta källan är lastbilarna”

Under två år har Sharon Cullinane studerat den miljöpåverkan och energianvändning som uppstår när konsumenter returnerar kläder de har köpt på nätet och på så sätt kommit fram till att e-handeln har skapat ett nytt beteende hos konsumenten. Dagens kunder beställer hem oftast betydligt fler plagg än vad de egentligen är ute efter, allt för att hitta rätt storlek, passform eller färg.

– Den värsta källan är lastbilarna, framför allt de som går för omedelbar leverans eftersom kunderna vill ha sina paket så snabbt som möjligt. Ett annat problem är att många människor åker bil den sista milen för att hämta upp sitt paket och för att lämna tillbaka de produkter de inte är nöjda med. Sen har du alla nya förpackningar som också är ett problem för miljön, säger Sharon Cullinane.

De returnerade beställningarna har ofta en lång väg tillbaka till sitt lager. Då måste varje retur hanteras individuellt. Alla paket kontrolleras, lagerförs och även återförpackas innan de kan säljas och skickas iväg på nytt. Den här processen är kostsam för företagen och kan ifrågasättas ur miljöperspektiv.

Ehandel.se har i en tidigare artikel tagit upp den här miljöfrågan med både DHL Freight Sweden och PostNord.

LÄS ÄVEN: Den långa vägen mot mer miljövänlig frakt

Många små inköp ökar utsläppen

Utmaningen som PostNord har framför sig handlar om att på något sätt möta konsumenternas förväntningar på ett miljömässigt sätt. Istället för att hämta upp sina paket själva hos ett ombud, efterfrågar kunderna "ett låst utrymme nära bostaden" vilket betyder fler stopp och transporter, som leder till mer utsläpp.

Annons

Enligt Maria Nilsson Öhman som är Sustainability Manager på DHL Freight Sweden är den stora utmaningen att fylla bilarna inför leverans när kunderna ständigt efterfrågar snabbare leveranser.

- Kan inte bilarna köras med en hög fyllnadsgrad så kommer utsläppen och trängseln att öka. Men det handlar också om att konsumenter måste ta ansvar för sina inköp. Gratisreturer och många små inköp ökar naturligtvis utsläppen från transporterna. Med en längre planeringshorisont ges också möjlighet till att använda mer järnväg i transportlösningar, berättar hon för Ehandel.se i en tidigare artikel.

Många vill betala för miljövänlig frakt

Hur stor den totala miljöpåverkan av e-handelns returer är egentligen är svår att mäta. Men miljötänket och medvetenheten om detta är en steg i rätt riktning. Maria Nilsson Öhman tror att elfordon och cyklar är framtiden när det gäller citylogistiken. Andra miljövänliga alternativ kan vara fossilfria bränslen och elfordon, eller frakt via tåg.

Sharon Cullinane menar att en av anledningarna till konsumenternas överbeställningar handlar om att de inte är medvetna om vilken miljöpåverkan som uppstår till följd av alla returer, hur de hanteras och vilken process det handlar om. Men Maria Nilsson Öhman berättar att enligt flera undersökningar är många svenskar villiga att betala för miljövänlig frakt, eller att vänta längre på sin leverans om den sker på ett miljövänligt sätt.

I grund och botten verkar det handla om kundens medvetenhet. Om miljövänliga alternativ finns så är vi beredda på att välja dem, och om fler blir medvetna om returprocessen kanske de många små inköpen och överbeställningarna minskar.

Forskaren Sharon Cullinane rekommenderar e-handelsföretagen att bland annat göra shoppingupplevelsen mer realistisk, och att skapa en medvetenhet hos sina kunder om att vara mer eftertänksamma innan de beställer en vara.

Annons