Annons

Hållbarhet

Efter 12 år i e-handelns rampljus – nu säljer hon sin nätbutik

Från Signerat.se till Nordic Design Collective till det som numera kallas Nordic Poster Collective. Kärt barn har många namn, men efter 12 år har e-handelprofilen och entreprenören Maria Richardsson bestämt sig för att sätta stopp för sin välkända – och numera ganska långlivade – e-handelssatsning. Den första juni meddelade hon sina samarbetspartners att hon och…

Modejätten ska sänka utsläppen med 80 procent: ”Viktig milstolpe”

Zalando har vid ett flertal tillfällen lanserat olika hållbarhetsinitiativ. Nu ska man ta nästa steg och minska koldioxidutsläppen från den egna verksamheten med 80 procent och med 40 procent från tillverkningen av egna varumärken till senast år 2025. Dessutom åtar sig klädjätten att 90 procent av bolagets huvudpartners också ska ha fastställt vetenskapligt baserade mål…

Annons

I dag: E-handlarna slår sig ihop – lanserar gemensam leverans

De två Axfood-aktörerna Mat.se och Apohem har bestämt sig för att satsa på gemensamma leveranser. Tanken är att konsumenterna ska kunna få både mat och apoteksvaror i samma paket. Tjänsten lanseras inledningsvis som ett pilottest i Stockholmsområdet. För oss på Mat.se är det viktigt att ligga i framkant gällande utvecklingen av e-handeln, och vi testar…

Annons

Sellpy landar lager nära flygplatsen: ”Ska hantera 8 miljoner varor”

Det H&M-ägda secondhandkonceptet Sellpy fortsätter att växa. Sedan starten 2014 har företaget hanterat över 12 miljoner föremål och har idag över 370 anställda. LÄS ÄVEN: H&M tar över Sellpy – ska lanseras internationellt Nu mer än fördubblar Sellpy sitt lagerutrymme. Företaget flyttar in i nya lokaler i Rosersberg utanför Stockholm på 10 000 kvadratmeter, inklusive…

Tvingas justera sitt försäljningsmål – omsättningen slutar inte öka

Den första september 2017 grundades leksaksbutiken Frida & Fritiof i den lilla landsbygdsorten Horred, i Västra Götalands län. Nu meddelar företaget att omsättningen har ökat sedan årsskiftet, trots att många andra branschkollegor har påverkats negativt av den rådande pandemin. I början av 2020 såg vi en tydlig ökning och förväntade oss att försäljningen skulle ta…

Gjorde om H&M:s marknadsplats: ”Har varit ett intensivt år”

Hållbarhet som koncept hade ännu inte slagit igenom fullt ut när Joanna Hummel för ganska exakt ett år sedan tog klivet in på Afound, där hon sedan dess har jobbat som Managing Director. I dag är läget minst sagt annorlunda. Både konsumenter och företag närmast skriker efter mer hållbara lösningar, och modebranschen har på många…

Får tiotusentals ton kläder varje år – så mycket bränns till sist upp

För någon vecka sedan publicerade vi en kartläggning över vad några stora modeföretag gör med alla plagg de inte lyckas sälja. Problemet med restlager är förstås något som modehandlare alltid måste förhålla sig till, men sedan coronapandemin slog till på allvar sitter många företag med större restlager än normalt. LÄS ÄVEN: Efter massiva klädbränningen -…

Klart: E-handlare med på lista över Sveriges bästa arbetsplatser

11,5 miljoner medarbetare i 90 länder. Så många personer får varje år sin arbetsplats undersökt av det amerikanska konsultföretaget Great Place to Work. Undersökningarna, som bland annat är baserade på hur medarbetarna upplever sin arbetsmiljö, resulterar i listor över de deltagande ländernas bästa arbetsplatser. Sverige har varit ett av länderna i undersökningen i 18 års…

Jättarna slår sig ihop – ”cirkulär konsumtion är avgörande”

Tidigare i år kunde vi avslöja att Tradera var på gång med en ny tjänst, som i korthet gick ut på att hjälpa handelsaktörer att tänka mer cirkulärt. Bland annat skulle man tillhandahålla en secondhand-kanal för varor som redan sålts vid ett tidigare tillfälle. LÄS ÄVEN: Tradera flyger på hållbarhetsvågen – planerar stordåd under 2020…

Helgspecial: ”Nördar på läder” ska slå 6 miljoner kronor online

I över trettio år har varumärket Saddler designat och producerat läderaccessoarer från huvudkontoret i Kungsbacka, men det var inte förrän 2017 som företaget bestämde sig för att helhjärtat satsa på e-handel. Det har hänt väldigt mycket på Saddler under den senaste tiden. Vi har renodlat och gjort om vårt varumärke som nu har fått ett…

Svensk e-handel drivs med hjälp av lokalt kooperativ i Marocko

Tre vänner från Uppsala, Sulejman Culum, Ahmed Jumma och Noel Orha, lanserade i början av året e-handelsföretaget Arganoft.se. Företaget säljer handgjorda hår- och kroppsvårdsprodukter från Marocko, men affärsidén grundar sig på viljan att stötta ett kooperativ i Marocko där ett 60-tal kvinnor arbetar. För miljön och kvinnornas skull på kooperativet som tillverkar våra produkter har…

IKEA:s glada storskräll – 26 miljoner till kampen mot Covid-19

Påsken kom och gick men coronaviruset fortsätter att göra sig påmint runt om i världen. Vi har rapporterat om flera e-handlare som på olika sätt bidragit till att hjälpa till i kampen mot viruset. LÄS ÄVEN: E-handlare börjar tillverka skyddsvisir: ”Bidrar med det vi kan” Nu sällar sig Ikea till den skaran genom koncernen Ingka…

Apotea utsedd till hållbarast i Sverige – här är hela listan

Apotea har utnämnts till Sveriges mest hållbara e-handel, en utmärkelse som delas ut av initiativet Sustainable Brand Index. Sustainable Brand Index beskriver sig själva som ”Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet”. Studien har sammanlagt listat 35 vinnare i lika många branscher, där Apotea alltså tog hem utmärkelsen i kategorin e-handel. Studien som ligger till grund…

Helg: ”Jag är ingen miljöaktivist men jag är väldigt förtjust i bolag”

Alla var fullt upptagna med vem som kunde erbjuda den billigaste frakten, de tätaste hemleveranserna och de mest banbrytande och bekväma fraktlösningarna. Varubrevens mått engagerade som aldrig förr och e-handeln hade fullt upp med att värja sig för alla Wish-paket som strömmade in till Sverige från Kina. Sen hände något. Hållbarhetsfrågan var plötsligt på agendan…

De lanserar ny e-handel – använder militärens program

Idag har en ny e-handel slagit upp sina portar. Det alldeles färska bolaget har fått namnet Moobil.se och startades av Jonas Lundqvist och Mathias Winberg. Bolaget har sitt säte i Stockholm och är en förmedlingstjänst för begagnade mobiltelefoner. Företaget vill ”väcka nytt liv i marknaden” och få fler att börja köpa begagnade telefoner istället för…

Matsmart massanställer: ”6-12 nya personer om dagen”

”Just nu upplever vi högre tryck än vanligt, likt många e-handlare runt om i Sverige. Vi har tagit in många fler order än vi brukar och jobbar för fullt för att se till att du ska få dina varor så fort det bara går men trots det så kommer många order drabbas av förseningar”. Så…

Bubblerooms kamp mot serial returners – ”kommer få blockera”

I fjol växte modeföretaget Bubbleroom med över 100 miljoner och summerade en omsättning på 420 miljoner kronor. Samtidigt växte den egna e-handelsförsäljningen med 37 procent. LÄS ÄVEN: Bubbleroom ökar med 100 miljoner men vänder till röda siffror Ehandel träffade Kristin Hars, som är Chief Commercial Officer på Bubbleroom, på Gmeet i Göteborg. Hon berättar bland…