Annons

Hållbarhet

Idag: Sellpy släpper nytt sökverktyg – ”en transparent bild”

Idag drar många företag igång med sina Black Week-kampanjer, och Sellpy tar tillfället i akt att lansera ett digitalt verktyg. Det ska informera konsumenter om hur deras inköp påverkar miljön. LÄS ÄVEN: Sellpy släpper ny logga: ”Känns framtidssäkrad” Genom att ge en transparent bild av ett plaggs klimatpåverkan vill vi bidra till ökad medvetenhet och…

Helgfacit: Jättarnas ambitiösa klimatmål – så har det gått hittills

Under årets tredje kvartal kunde PostNord konstatera att företaget hade minskat sitt klimatavtryck med 40 procent jämfört med 2009 års nivåer. I samma veva satte man upp ett nytt mål, nämligen att vara helt fossilfria år 2030 – både gällande de egna transporterna och sett till företagets underleverantörer. LÄS ÄVEN: PostNords nya mål efter lyckade…

Filippa K nobbar Black Friday: ”Vissa är frustrerade”

Modeföretaget Filippa K meddelar att bolaget vägrar att delta i Black Friday-rörelsen. Istället vill man uppmana konsumenterna att ”satsa på medveten konsumtion”. LÄS ÄVEN: Filippa K: ”Våra konkurrenter blev överraskade” Den årliga fastfashion-traditionen uppmuntrar människor att överkonsumera och köpa saker de inte behöver, vilket resulterar i en övergripande negativ miljöpåverkan. Filippa K jobbar emot detta…

Annons

Gina Tricot släpper hyrmode: ”Lika enkelt som att streama musik”

Förra året gjorde Gina Tricot och skokedjan Scorett en satsning på uthyrning av festplagg och partyskor, i varuhuset Femman i Göteborg. Nu tar Gina Tricot nästa steg i sin hållbarhetsresa genom en ny satsning på uthyrningsmode. LÄS ÄVEN: I spåren av hållbarhetsdebatten: Nu hyr kedjorna ut sina varor Den här gången handlar det om ett…

NA-KD ska krossa 250 miljoner – här är planen för årets Black Week

NA-KD satsar i år på att göra en ”fullständigt klimatneutral Black Week”. Sedan tidigare har företagen en strategi för att minska eller eliminera utsläpp i den egna verksamheten och i samband med Black Friday planerar man att även beräkna och kompensera för övriga koldioxidutsläpp. Satsningen är en del av NA-KD:s målsättning att vara helt klimatneutral…

Annons

E-handelsboom i miljardklassen – nu får kommunen bygga om

E-handlare som Apotea och Adlibris har på senare år vuxit till bolag med miljardomsättning och nu utgör gruppen av företag i Morgongåva några av Heby kommuns största arbetsgivare. E-handelsboomen har dock inte bara bidragit med arbetstillfällen utan också ett ökande antal godstransporter och persontransporter. Därför har kommunen nu bestämt sig för att en ombyggnad är…

IKEA vill ha tillbaka sina möbler: ”Vi gör allt”

Den 23 november börjar Black Week för många handlare, då nalkas kampanjer och säljrekord. Men IKEA väljer att satsa på raka motsatsen. Samma dag drar nämligen möbeljätten igång initiativet Buy Back Friday som uppmanar konsumenter att sälja tillbaka sina använda möbler till företaget. Kanske har du en gammal Billy-bokhylla hemma som du inte längre behöver?…

Nytt event: Ta chansen – gör din e-handel mer hållbar!

2020 blev ett starkt år för många inom e-handeln, men med anledning av den rådande pandemin är det förmodligen många som ändå blickar framåt. Kanske blir 2021 det år då e-handeln på allvar ställer om i en mer hållbar riktning? Det hoppas i alla fall vi på Ehandel. Den 28 januari arrangerar vi nämligen ett…

Klart: Receptet som ska göra dig till en bättre e-handlare

Parallellt med det nya projektet Hållbar E-handel så har det även tagits fram en guide till e-handlare som vill skapa en affär för framtiden. Detta har tagit formen av en bok som arbetats fram de senaste månaderna av författaren Mårten Sjölin och vår egen chefredaktör Johanna Allhorn. LÄS ÄVEN: Ny e-handelsbok: ”Jag hoppas att alla…

Black Fridays motståndare byter namn: ”Funktionen är densamma”

Få kan ha missat handelshögtiden Black Friday, som många företag börjar förbereder sig för redan under sommarmånaderna. Men en högtid som denna har nog lika många motståndare som efterföljare. I år har rörelsen White Monday, som symboliserar motsatsen till Black Friday, fått ett nytt namn. Dagen för cirkulär konsumtion, Circular Monday, har uppdaterat sitt namn…

Uppstickaren tripplar säljet och spränger miljonen

Den första januari 2019 lanserades e-handelsföretaget Homezan.se, som tillverkar möbler och heminredning av naturmaterial. Bolaget har sin bas i Malmö och driver idag både webbutik och showroom i Hyllie. Nu meddelar man att Homezan kommer att krossa miljonervallen under 2020. Som det ser ut nu kommer vi att trippla omsättningen på årsbasis, och landa någonsatans…

Krossade 5,4 miljarder: ”En bra bit kvar till ett normalläge”

Det veganska skönhetsföretaget Lush grundades år 1995 i södra England. Bara två år senare lanserades varumärket i Sverige, som en av de första marknaderna utanför Storbritannien. Idag är Lush ett internationellt företag. Bara i Sverige har bolaget åtta fysiska butiker samt e-handel. Bolaget har ett brutet räkenskapsår, som sträcker sig från juli till juni. Under…

Ellos vill ha dina gamla möbler – om du köper nya

Ellos har lanserat en ny tjänst vid namn ”miljöretur”. Den innebär att man i samband med en leverans kan lämna sin gamla produkt som skänks till Erikshjälpen Second Hand. Intäkterna från produkterna går till förmån för barnrättsarbete. Tjänsten är ett samarbete med logistikföretaget Bring, och är ett steg i Ellos Groups hållbarhetsarbete. Bring, som genomför Ellos…

Ökad e-handel kan leda till färre transporter: ”Ett komplext system”

E-handeln brukar förknippas med logistik och det har ofta gjorts gällande att ökad e-handel innebär ökade transporter. Nu visar det sig att det i själva verket kan vara tvärtom. Enligt en undersökning från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, kan den ökade e-handeln mycket väl leda till en mer hållbar konsumtion. Detta eftersom större volymer kan…

De tjänar pengar på returer – krossar 220 miljoner i år

Vad händer med reklamationsvaror efter att de hanterats? Och var hamnar egentligen skadade prylar och återtaget stöldgods som försäkringsbolag får in? Det funderade Christian Jansson och Patrik Zalewski på. Resultatet blev företaget Godsinlösen AB som grundades 2012 och idag driver bolaget även verksamheten Returhuset. Allt började med försäkringstjänster. Vi bokade ett möte med försäkringsbolag och…

E-handlaren gör nytta av skräp: ”Kan vara värd 800 kronor”

Vi har sett hur allt fler e-handlare börjar lansera nya hållbarhetsinitiativ igen. Nu gör Teknikdelar dem sällskap och hjälper kunder, som köper en ny mobilskärm, att återvinna den trasiga helt kostnadsfritt. Dessutom donerar man samtliga intäkter från återvinningen till Världsnaturfonden. För att stärka vårt hållbarhetsarbete har vi sedan en tid tillbaka pilottestat möjligheten för kunder…

Podd: Svärdson om bannlysningen: “Man får kärlek tillbaka”

En ny podd har sett dagens ljus och i det senaste avsnittet så intervjuas ingen mindre än e-handelspionjären Pär Svärdson, vd för nätapoteket Apotea. En Hållbar Podd heter den nya podden och drivs av hållbarhetsexperten Anna Lavfors och reddaktören Katarina Stenskytt. Apotea är kända för att vara långt framme i sitt hållbarhetsarbete där det mest…

Nya hållbarhetspriset fick bara 25 bidrag – vädjar till fler

Bara 25 butiker skickade in bidrag till Prisjakts tävling ”Årets medvetna butik”. Det att jämföra med huvudtävlingen där man tog emot hela 977 bidrag. En alldeles för liten skara, menar juryn, som nu uppmanar fler att aktivera sig och skicka in sitt bidrag. Jag skulle säga att förra årets tävling var en framgång givet att…

H&M om första veckorna med maskinen: ”Helt fullbokad”

För drygt två veckor sedan lanserade H&M maskinen Looop i butiken på Drottninggatan i Stockholm. Den plockar isär kunders gamla plagg till fibrer, direkt i butiken, för att sedan väva ihop dem till helt nya produkter. Kunderna får själv välja vad plaggen ska göras om till och kostar 100 kronor per plagg för H&M:s medlemmar,…

Elgigantens mål – en miljon mobiler på ett år: ”Nu vill vi dubbla”

En miljon mobiler. Så många samlas årligen in till återvinning i Sverige. Alldeles för lite, om du frågar Elgiganten. Nu vill elektronikkedjan samla in ytterligare en miljon fram till slutet av 2021. Återvinning av elektronik är viktigt för miljön och som marknadsledare och stor återförsäljare av elektronik vill vi ta vårt ansvar. Nu vill vi…