Annons

Hållbarhet

Apotea utsedd till hållbarast i Sverige – här är hela listan

Apotea har utnämnts till Sveriges mest hållbara e-handel, en utmärkelse som delas ut av initiativet Sustainable Brand Index. Sustainable Brand Index beskriver sig själva som ”Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet”. Studien har sammanlagt listat 35 vinnare i lika många branscher, där Apotea alltså tog hem utmärkelsen i kategorin e-handel. Studien som ligger till grund…

Helg: ”Jag är ingen miljöaktivist men jag är väldigt förtjust i bolag”

Alla var fullt upptagna med vem som kunde erbjuda den billigaste frakten, de tätaste hemleveranserna och de mest banbrytande och bekväma fraktlösningarna. Varubrevens mått engagerade som aldrig förr och e-handeln hade fullt upp med att värja sig för alla Wish-paket som strömmade in till Sverige från Kina. Sen hände något. Hållbarhetsfrågan var plötsligt på agendan…

De lanserar ny e-handel – använder militärens program

Idag har en ny e-handel slagit upp sina portar. Det alldeles färska bolaget har fått namnet Moobil.se och startades av Jonas Lundqvist och Mathias Winberg. Bolaget har sitt säte i Stockholm och är en förmedlingstjänst för begagnade mobiltelefoner. Företaget vill ”väcka nytt liv i marknaden” och få fler att börja köpa begagnade telefoner istället för…

Annons

Matsmart massanställer: ”6-12 nya personer om dagen”

”Just nu upplever vi högre tryck än vanligt, likt många e-handlare runt om i Sverige. Vi har tagit in många fler order än vi brukar och jobbar för fullt för att se till att du ska få dina varor så fort det bara går men trots det så kommer många order drabbas av förseningar”. Så…

Bubblerooms kamp mot serial returners – ”kommer få blockera”

I fjol växte modeföretaget Bubbleroom med över 100 miljoner och summerade en omsättning på 420 miljoner kronor. Samtidigt växte den egna e-handelsförsäljningen med 37 procent. LÄS ÄVEN: Bubbleroom ökar med 100 miljoner men vänder till röda siffror Ehandel träffade Kristin Hars, som är Chief Commercial Officer på Bubbleroom, på Gmeet i Göteborg. Hon berättar bland…

Annons

Ett år efter starten: PostNord redo att ta ”SameDay” till hela landet

Hemleverans samma dag som varan beställts. Det utlovade PostNord när företaget för lite drygt ett år sedan gick ut och berättade om den nya tjänsten MyPack Home SameDay. Satsningen pilottestades inledningsvis i samarbete med modeföretaget Lager157. LÄS ÄVEN: PostNord om SameDay: ”Vi är inte coolast men vi har musklerna” ”Ingen har det nätverk vi har”…

NA-KD fortsätter sin resa mot en 100% klimatkompenserad e-handel

Modebutiken NA-KD meddelade i november i fjol att de börjat klimatkompensera för alla leveranser och returer. Detta inkluderade dock inte alla leveranser in till företaget, något man nu korrigerat. LÄS ÄVEN: NA-KD:s miljödrag: Kompenserar för alla leveranser och returer Från och med den 1 mars så ska företaget kompensera för 100 procent av sina transportrelaterade…

H&M släpper in konkurrenterna – här är bolagets nya satsning

Så sent som i slutet av januari lämnade H&M-koncernens vd Karl-Johan Persson sin post och den före detta operativa chefen Helena Helmersson tog över uppdraget. Dessförinnan har hon även varit hållbarhetschef på bolaget och nu lanseras ett av hennes första stora drag sedan utnämningen; hållbarhetsinitiativet Treadler. LÄS ÄVEN: Just nu: H&M:s styrelseordförande lämnar och hon…

Uppstickaren bland matkassar satsar på eldriven distribution

I augusti förra året berättade det ekologiska matkasseföretaget Årstiderna att de jobbade på att utöka sina leveranser till allt fler städer i Sverige. Nu ser man över sina leveranser för att göra de mer klimatsmarta, detta med hjälp av leverantören Best Transport. LÄS ÄVEN: Årstiderna levererar till fler städer: ”Vi jobbar alltid på att växa”…

PostNord satsar på e-handeln – fyller Sverige med returcentraler

En av e-handelns stora hållbarhetsutmaningar i dag är returhanteringen. Det vill Samhall och Postnord TPL råda bot på. Nu gör de gemensam sak och investerar i ett antal centra för returhantering ”på strategiska platser i Sverige”, enligt ett pressmeddelande. Den samordnade returhanteringen ska innebära kortare transporter och därför mindre klimatpåverkan per returnerad vara. Vi inom…

E-handelsgiganter går med i Hållbar E-handel: “Branschen sluter upp”

Organisationen Hållbar E-handel, som leds av en styrelse och administreras av Ehandel, har fått två nya stora e-handlare som medlemmar. Inte för att grundarskaran var något att förringa med e-handlare som Apotea, Skincity, Bubbleroom med flera. LÄS ÄVEN: Nu lanseras Hållbar E-handel: ”Ett väldigt viktigt initiativ” Nu har dock jättarna Adlibris och NetOnNet också valt…

Ny trend: Solceller på lagret – Jollyroom satsar på jätteanläggning

Det började med att Pär Svärdson på Apotea fyllde sitt lagertak med solceller. Sedan dess har vi sett stora aktörer som Sportamore och Mathem följa efter och satsa på solceller ovanför e-handelns hjärta, det vill säga lagret. LÄS ÄVEN: Följer i Apoteas fotspår – bygger solceller på lagertaket Nu meddelar barnbutiken Jollyroom att man planerar…

Förslaget: Tvinga e-handlarna att redovisa fraktens klimatpåverkan

Med den växande e-handeln och den alltmer uppmärksammade hållbarhetsfrågan så har frakten hamnat under lupp. Därför har Trafikanalys fått i uppdrag av regeringen att analysera de transporter som genereras av e-handeln. Nu har man inkommit med några förslag på hur de kan effektiviseras. En viktig förändring med e-handeln är att privatpersoner blir en direkt aktör…

E-handlarens hållbarhetsdrag: Inför pant på förpackningarna

Återvinn din tomma förpackning och få fem kronor i pant. Det erbjuder Skincity nu de kunder som handlar varor från skönhetsaktörens egna varumärken. Satsningen är ett samarbete med initiativet PantaPå, och enligt bolagets vd Stefan Fragner är e-handlaren först ut med upplägget i sin bransch. Med hjälp av PantaPå kan vi på ett väldigt smart,…

Nu lanseras Hållbar E-handel: ”Ett väldigt viktigt initiativ”

För några veckor sedan kunde vi gå ut med nyheten om Hållbar E-handel, ett slags nätverk som satts ihop med syfte att utveckla hållbarhetsarbetet inom e-handeln. Med på tåget finns – förutom oss på Ehandel – e-handelsprofiler som Pär Svärdson på Apotea, Ville Kangasmuukko Nordström på Bubbleroom och Patrik Rees, grundare och styrelseordförande på investmentbolaget…

Modejätten om nya ”pre-owned”-kategorin: ”Det här har saknats”

Efter den senaste tidens fokus på hållbarhetsfrågan kom det knappast som någon överraskning att Zalando kommer att satsa stort på secondhand framöver. Modejätten meddelade i morse, i samband med släppet av sin årsrapport, att företaget kommer att lansera en ny kategori med namnet ”pre-owned”. LÄS ÄVEN: Zalando slog 80 miljarder – börjar sälja secondhand Precis…

Zalando slog 80 miljarder – börjar sälja secondhand

En ökning på 23,6 procent till en total omsättning på 8,2 miljarder euro – eller 87 miljarder svenska kronor. Så ser facit ut när Zalando i dag presenterar sina siffror för verksamhetsåret 2019. Samtidigt uppges antalet aktiva kunder har ökat med 17 procent till 31 miljoner. Vi ser tillbaka på ett mycket framgångsrikt år där…