E-handelsanpassad kylpåse ska hålla maten kall under leverans

iFoodbags särskilt framtagna bärkasse ska hålla varorna kalla även i en varm bil. I dag lanseras påsarna i samarbete med Mat.se och Volvo.

I samband med att mathandlaren Mat.se i dag lanserar leveranser till bilen, går startskottet för användningen av iFoodbags nya kyl- och fryspåsar som ska hålla produkterna fräscha tills dess att kunden får hem sina inhandlade matvaror.

Enligt iFoodbag är de specialframtagna kassarna vattentäta och "olika något annat som finns på marknaden i dag". Produkten, som tagit sju år att ta fram, ska vara särskilt passande för e-handelslevererad mat eftersom den kan hålla varor nerkylda i upp till 24 timmar.

Annons

- Det känns otroligt roligt att kunna leverera den här världsunika tekniken efter sju års arbete. Produkten har potential att förenkla livet för så många, och det känns verkligen fantastiskt att äntligen kunna presentera den. Med den här världsledande teknologin kommer bärkassen att bli nästa globala storsuccé, säger Karl Fallgren, vd och grundare av iFoodbag.

Siktar på global marknad 2016

Förhoppningen från företagets grundare, som tänkte ut tekniken bakom påsarna när han studerade till civilingenjör på KTH, är att de nya matpåsarna även ska göra en insats för miljön genom att minska matsvinnet. Och för Mat.se är det förstås avgörande att kylningsprocessen fungerar när de skickar ut sina produkter.

- iFoodbag ger oss möjlighet att ta vårt koncept ett steg längre genom att ytterligare öka flexibiliteten för våra kunder med fler leveransalternativ. Att kylkedjan kan säkras även efter att varorna lämnat våra leveransbilar öppnar såklart en värld av möjligheter, säger Måns Danielson, VD på Mat.se.

Enligt Dagens Handel har iFoodbag utöver Mat.se också planerade samarbeten med ICA och Coop.se. Företaget uppges vilja bli globala redan nästa år då planen är att tillverka 20 miljoner påsar.

Annons