Annons

E-handelsåret 2018 - november krossade allt motstånd

E-handelsåret 2018 - november krossade allt motstånd

2019-01-08 17:00

Börja året med att prenumerera på världens näst bästa nyhetsbrev.

Ehandelsnytt är förstås nummer ett, men en stark tvåa kan vara Analysbrevet som idag sammanfattar fjolåret. Vi har alltså siffrorna för hela 2018, när det kommer till e-handelsförsäljningen.

Utan att dra ut på det för mycket så kan vi direkt avslöja att svensk e-handel växte med 14 procent förra året.

Försäljningen för svenska e-handlare steg alltså med 14 procent för helåret. Antalet order steg ännu mer och besöken låg i linje med beställningsökningen.

Annons
Annons
- Förra året började med en stark januarimånad. April och maj ökade också starkt jämfört med 2017 och givetvis glömmer vi inte november med Black Friday som bjöd på nya rekord, skriver vår analytiker Joakim Andersen i årets första analysbrev.

Månaden då det omsätts mest

Vi ska inte avslöja alla spännande siffror i dagens Analysbrev, utan ni får helt enkelt läsa det själva på denna länk. Brevet bjuder bland annat på decembersiffrorna, som inte var speciellt uppmuntrande. Varför december inte blev speciellt bra lär dock de flesta e-handlare ha en aning om.

- För några veckor sedan kunde vi läsa att december hade tappat försäljning till månaden innan. Nu när vi har all data tillgänglig kan vi se att det, mycker riktigt, är fallet. Tack vare, eller kanske på grund av, Black Friday är november nu med råge månaden då det omsätts mest i svensk e-handel, konstaterar Joakim Andersen.

Prenumerera på Analysbrevet för att varje månad få färska siffror från e-handelssverige. Dagens brev bjuder, utöver december, även på den mobila utvecklingen under 2018. Trevlig läsning!

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta