E-handelsåret 2018 – november krossade allt motstånd

Börja året med att prenumerera på världens näst bästa nyhetsbrev.

Ehandelsnytt är förstås nummer ett, men en stark tvåa kan vara Analysbrevet som idag sammanfattar fjolåret. Vi har alltså siffrorna för hela 2018, när det kommer till e-handelsförsäljningen.

Utan att dra ut på det för mycket så kan vi direkt avslöja att svensk e-handel växte med 14 procent förra året.

Annons

Försäljningen för svenska e-handlare steg alltså med 14 procent för helåret. Antalet order steg ännu mer och besöken låg i linje med beställningsökningen.

- Förra året började med en stark januarimånad. April och maj ökade också starkt jämfört med 2017 och givetvis glömmer vi inte november med Black Friday som bjöd på nya rekord, skriver vår analytiker Joakim Andersen i årets första analysbrev.

Månaden då det omsätts mest

Vi ska inte avslöja alla spännande siffror i dagens Analysbrev, utan ni får helt enkelt läsa det själva på denna länk. Brevet bjuder bland annat på decembersiffrorna, som inte var speciellt uppmuntrande. Varför december inte blev speciellt bra lär dock de flesta e-handlare ha en aning om.

- För några veckor sedan kunde vi läsa att december hade tappat försäljning till månaden innan. Nu när vi har all data tillgänglig kan vi se att det, mycker riktigt, är fallet. Tack vare, eller kanske på grund av, Black Friday är november nu med råge månaden då det omsätts mest i svensk e-handel, konstaterar Joakim Andersen.

Prenumerera på Analysbrevet för att varje månad få färska siffror från e-handelssverige. Dagens brev bjuder, utöver december, även på den mobila utvecklingen under 2018. Trevlig läsning!

Annons