Annons

E-handelsåret krossade prognoserna - över 20% ökning

E-handelsåret krossade prognoserna - över 20% ökning

2018-01-09 10:30

Starkt avslut och fantastisk tillväxt.

Svensk e-handel går som tåget. Och då talar vi inte om ett svenskt tåg, utan snarare ett japanskt höghastighetståg, som aldrig gör någon besviken. Analysavdelningen på Ehandel.se har sammanfattat 2017 och tillväxten var inte dålig.

Året avslutades mycket starkt i december och försäljningen växte med 19 procent under årets sista månad. Orderingången krossade samtidigt alla prognoser och antalet beställningar steg med hela 24 procent.

Från 15 till 21 procent

Krossade prognoser blev det även för helåret 2017. Efter att 2016 “endast” gett oss en försäljningsökning med 15 procent för svensk e-handel, så förutspådde vi en tillväxt på 11-12 procent för 2017. Det var en rejäl bit från den slutgiltiga siffra som idag presenterades i Analysbrevet.

Sveriges e-handlare fick under förra året se sin försäljning stiga med i genomsnitt 21 procent, jämfört med året innan. 2016 var helt enkelt ett lite sämre år, för året innan var tillväxten faktiskt 23 procent. Svensk e-handel är alltså återigen uppe på 20-procentig tillväxt på årsbasis.

Annons
Annons

Stark e-handelssommar

Dagens analysbrev, som ni förövrigt kan läsa och prenumerera på här, berättar även hur årets månader sett ut när det kommer till försäljningen. Årets sämsta månad var exempelvis april, vilket inte var oväntat eftersom påsken 2017 inföll då. Sommarmånaderna däremot, gick riktigt bra och under juni och juli växte försäljningen med runt 29 procent, jämfört med 2016.

Årets starkaste månad blev dock november - och anledningen till det är förstås, som vi flera gånger varit inne på, Black Friday, som vuxit sig starkare för varje år.

Analsybrevet avslöjar även hur den mobila utvecklingen sett ut under året, samt hur ordervärdet utvecklats. Mobilen var ett område där vi för första gången såg ett stort skifte i varifrån intäkterna kommer. Missa alltså inte analysbrevet som ni hittar på denna länk.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Ska stå för uppemot 40 procent av omsättningen om fem år.

Annons
Annons
E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

De ligger betydligt högre än snittet på 21 procent.

Indiska toppar laget - rekryterar två modeveteraner

Bägge har tidigare jobbat på Åhléns.

Omniaktör teamar upp med The Mauler: "Spot on för oss"

Ska webbsända träningstillfällen från stjärnans gym.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

"Tycker att de har byggt ett fint bolag med rätt tänk".

Nu omsätter svensk e-handel 67 miljarder kronor

Motsvarar knappt 9 procent av den totala detaljhandeln.

Simris Alg ökar förlusten - backar 22 miljoner

Lånade 4 miljoner i väntan på investerare.

Annons
Annons
90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

Även enkel returprocess högt upp på önskelistan.

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Bytte strategi och vann kundernas hjärtan.

Rattsurfning förbjöds - handsfree ökade med 400%

Men endast 5 procent av ökningen skedde i e-handeln.

PostNord om Coops exit:

PostNord om Coops exit: "Så gör de varje år"

Omförhandlar och hoppas hitta lösning.

Följer storkonkurrenten och slår till med digitala speglar

E-handeln står för över 13 procent av omsättningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)

SwedOffice söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta