Annons

E-handelsåret krossade prognoserna - över 20% ökning

E-handelsåret krossade prognoserna - över 20% ökning

2018-01-09 10:30

Starkt avslut och fantastisk tillväxt.

Svensk e-handel går som tåget. Och då talar vi inte om ett svenskt tåg, utan snarare ett japanskt höghastighetståg, som aldrig gör någon besviken. Analysavdelningen på Ehandel.se har sammanfattat 2017 och tillväxten var inte dålig.

Året avslutades mycket starkt i december och försäljningen växte med 19 procent under årets sista månad. Orderingången krossade samtidigt alla prognoser och antalet beställningar steg med hela 24 procent.

Från 15 till 21 procent

Krossade prognoser blev det även för helåret 2017. Efter att 2016 “endast” gett oss en försäljningsökning med 15 procent för svensk e-handel, så förutspådde vi en tillväxt på 11-12 procent för 2017. Det var en rejäl bit från den slutgiltiga siffra som idag presenterades i Analysbrevet.

Sveriges e-handlare fick under förra året se sin försäljning stiga med i genomsnitt 21 procent, jämfört med året innan. 2016 var helt enkelt ett lite sämre år, för året innan var tillväxten faktiskt 23 procent. Svensk e-handel är alltså återigen uppe på 20-procentig tillväxt på årsbasis.

Annons
Annons

Stark e-handelssommar

Dagens analysbrev, som ni förövrigt kan läsa och prenumerera på här, berättar även hur årets månader sett ut när det kommer till försäljningen. Årets sämsta månad var exempelvis april, vilket inte var oväntat eftersom påsken 2017 inföll då. Sommarmånaderna däremot, gick riktigt bra och under juni och juli växte försäljningen med runt 29 procent, jämfört med 2016.

Årets starkaste månad blev dock november - och anledningen till det är förstås, som vi flera gånger varit inne på, Black Friday, som vuxit sig starkare för varje år.

Analsybrevet avslöjar även hur den mobila utvecklingen sett ut under året, samt hur ordervärdet utvecklats. Mobilen var ett område där vi för första gången såg ett stort skifte i varifrån intäkterna kommer. Missa alltså inte analysbrevet som ni hittar på denna länk.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
<nobr>E-handlare</nobr> delar sin data med andra - sportmärke först ut

E-handlare delar sin data med andra - sportmärke först ut

"En komplett lösning för att stödja våra märkespartners".

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Kunderna slipper pålagd avgift.

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Siffrorna är inne för uppstickaren inom leksaker på nätet.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Integrerade butiken med huvudkontoret.

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Du behöver bara skicka in varorna "så sköter sig resten som ett självspelande piano".

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

Kraftig ökning för White Monday.

1
Annons
Annons
Banbrytande migränbehandling går all-in på <nobr>e-handel</nobr>

Banbrytande migränbehandling går all-in på e-handel

Tar den snabba vägen och vänder sig direkt till konsumenterna.

<nobr>E-handlare</nobr> var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

E-handlare var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

"Ska vi bli världens största och bästa e-handelsplattform för varumärken inom mode och livsstil".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta