Annons

E-handelsåret krossade prognoserna - över 20% ökning

E-handelsåret krossade prognoserna - över 20% ökning

2018-01-09 10:30

Starkt avslut och fantastisk tillväxt.

Svensk e-handel går som tåget. Och då talar vi inte om ett svenskt tåg, utan snarare ett japanskt höghastighetståg, som aldrig gör någon besviken. Analysavdelningen på Ehandel.se har sammanfattat 2017 och tillväxten var inte dålig.

Året avslutades mycket starkt i december och försäljningen växte med 19 procent under årets sista månad. Orderingången krossade samtidigt alla prognoser och antalet beställningar steg med hela 24 procent.

Från 15 till 21 procent

Krossade prognoser blev det även för helåret 2017. Efter att 2016 “endast” gett oss en försäljningsökning med 15 procent för svensk e-handel, så förutspådde vi en tillväxt på 11-12 procent för 2017. Det var en rejäl bit från den slutgiltiga siffra som idag presenterades i Analysbrevet.

Sveriges e-handlare fick under förra året se sin försäljning stiga med i genomsnitt 21 procent, jämfört med året innan. 2016 var helt enkelt ett lite sämre år, för året innan var tillväxten faktiskt 23 procent. Svensk e-handel är alltså återigen uppe på 20-procentig tillväxt på årsbasis.

Annons
Annons

Stark e-handelssommar

Dagens analysbrev, som ni förövrigt kan läsa och prenumerera på här, berättar även hur årets månader sett ut när det kommer till försäljningen. Årets sämsta månad var exempelvis april, vilket inte var oväntat eftersom påsken 2017 inföll då. Sommarmånaderna däremot, gick riktigt bra och under juni och juli växte försäljningen med runt 29 procent, jämfört med 2016.

Årets starkaste månad blev dock november - och anledningen till det är förstås, som vi flera gånger varit inne på, Black Friday, som vuxit sig starkare för varje år.

Analsybrevet avslöjar även hur den mobila utvecklingen sett ut under året, samt hur ordervärdet utvecklats. Mobilen var ett område där vi för första gången såg ett stort skifte i varifrån intäkterna kommer. Missa alltså inte analysbrevet som ni hittar på denna länk.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Hemköp öppnar sin nätbutik för B2B-handel

Hemköp öppnar sin nätbutik för B2B-handel

"Efterfrågan har varit stor".

Annons
Annons
Daniel Wellington förlorar rättstvisten mot Ur & Penn

Daniel Wellington förlorar rättstvisten mot Ur & Penn

Får punga ut med över en halv miljon.

Scoretts nya e-handel vinner pris för bästa nykomling

Northernspirit prisas för Årets satsning.

Tack Finland för vårt största Emeet någonsin!

Tack Finland för vårt största Emeet någonsin!

Hundratals deltagare tog det nordiska e-handelscommunityt till nya nivåer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Alla de bästa bilderna från Emeet i Helsingfors

Alla de bästa bilderna från Emeet i Helsingfors

Vilka var där?

Miljardbolag sprider nordisk sprit med ny e-handel

Miljardbolag sprider nordisk sprit med ny e-handel

Krångligt i hemlandet - då söker sig det e-handelssugna finska bolaget utomlands.

Annons
Annons

Del 4: "Hjälp, jag ska börja med influencer marketing"

Pingis och Simon lär dig (sig) allt om hur man lyckas med den nya tidens marknadsföring.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

TRIWA söker:

eCommerce Manager

Campadre söker:

Teamledare till Campadres Kundtjänst

Soft Goat söker:

Kundtjänstansvarig

PhoneIX söker:

Head of E-commerce & Digital Marketing


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta