E-handelsklubb tar upp kampen med Systemet och Winefinder

Lovar lägre priser.

En vinklubb där man betalar en avgift och sen kan köpa öl, vin och sprit till inköpspris. Det var vad kvartetten bakom danska Winefamly såg framför sig när de lanserade sitt företag. Det har nu expanderat till Sverige, och siktar på att konkurrera med aktörer som Systembolaget och Winefinder - helt enkelt genom att erbjuda bättre priser.

- Vi räknar ut inköpspriset genom att ta priset vi betalar, och sedan lägga till avgifter och moms till staten samt kostnaden för frakten hem till kundens dörr - så alla priser är inklusive leverans, förklarar Thomas Pedersen, en av grundarna, i ett mejl till Ehandel.se.

Annons

Bakom Winefamly, som tar 99 svenska kronor i månaden för ett medlemsskap, står förutom entreprenören Thomas Pedersen, även Rasmus Jensen, Thomas Herman och Morten Strunge. De har bred erfarenhet från att driva företag - Thomas Pedersen ska bland annat ha drivit ett bolag som såldes till Dustin, och Morten Strunge är en av delägarna i ljudbokssuccén Storytel.

Driver sedan tidigare vinsajt i Sverige

Inte heller på den kulinariska sidan saknas det erfarenhet - Thomas Herman är nämligen en stjärnkock som bland annat gjort sig känd i dansk TV - och Thomas Pedersen har grundat och äger sajterna VildMedVin.dk och dess svenska motsvarighet VildMedVin.se.

- Jag upplevde att vinerna blev väldigt dyra under tiden från att de lämnade vinproducenten och till att de nådde fram till kunderna, vilket berodde på höga vinster till importör och butik. På VildMedVin var vi duktiga på att undvika detta och skapade bra tillväxt, och det var så jag fick idén till Winefamly där vi tjänar pengar på ett medlemsskap och sedan säljer varorna ännu billigare.

Den 1 december 2016 lanserades Winefamly i Danmark, och precis ett år senare var det dags för Sverigepremiären. Under 2018 väntar ytterligare ett antal länder.

Hur stor marknadsandel beräknar ni att kunna ta i Sverige?

- Jag vet inte hur stora vi kan bli, men jag ser stora möjligheter för oss att konkurrera prismässigt med de möjligheter svenskarna har i dag. Utöver det tycker jag att det är trevligt att vi kan leverera vinet direkt hem till kundens dörr. Vi ska försöka se till att ha en bättre service och att se till att medlemsskapet lönar sig även om man inte handlar så mycket.

Billigare än Winefinder

För att ett företag ska kunna konkurrera med Systembolagets monopol i Sverige måste försäljningen ske från ett annat EU-land. Att sälja från Danmark är alltså fullt godkänt, så länge transporten sker med en “oberoende transportör”, som det heter.

Hur ser ni på konkurrensen med till exempel Winefinder?

Annons

- Vi är billigare än dem när det kommer till de viner vi båda säljer, och så levererar vi gratis hem till kundens dörr. Jag vet ju varifrån jag hade beställt men det återstår att se ifall svenskarna tycker som jag och de många medlemmar vi har i Danmark.

Annons